Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi reiser med barne våre til Legoland i helgen, og jeg har noen spørsmål som jeg håper noen kan jeg hjelpe meg med. Vi tar båten fredag kveld fra Oslo og er i Fredrikshavn lørdag morgen kl 0730. Dermed kjører vi til Hovborg kro hvor vi skal bo. Det tar ca 3 timer. JEg tror vi ikke drar til Legoland på lørdagen da vi sikkert er slitne etter båttur og biltu. Er dette lurt?Jeg tenkte vi kanskje kunne dra på Givskud Zoo f.eks i stedet eller noe annet. KJenner ikke helt avstandene mellom de forkjellige tingene og håper noen kan hjelpe meg. Vi vil gjerne se Legoland, Givskud Zoo, og vi har lørdag, søndag, og mandag på oss(båten går hjem igjen mandag kveld)

Barna våre er 2 og 5 år

PÅ forhånd, tusen takk:-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Vito - nr to
Skrevet (endret)

VELDIG enig i tankegangen din, dropp Legeland både lørdag og søndag med barn i den alderen med dere, og sats på mandag, så tidlig som mulig. Både pinseaften etter kl 1200 og (særlig) 1. pinsedag er Legoland temmelig ”sardin-i-boks”. 2. pinsedag er langt, langt bedre.

En ting til: Dere trenger MER enn 3 timer å kjøre til Hovborg Kro. Jeg har tilgang til et dansk abonnementesverktøy, dette forteller at korteste avstand er 304 km og den teoretisk mulige kjøretida om man følger fartsgrensene på streket og ikke hindres i trafikken er 3 t 47 min. Altså kan dere i praksis ikke være der før godt etter kl 1130. Så skal dere sjekke inn, spise litt ta i vei til Løveparken – og være ferdige her til kl 1600...

Mitt klare forslag:

Dropp også Givskud lørdag, ta det søndag. Da skal du være tidlig og bestille en guidet morgenvandringtur kl 0815 HER:

http://www.givskudzoo.dk/Go%2339%3bmorgen-Zoo.2424.aspx?arrangementid2424=465849888&action2424=reserve

Denne er PERFEKT med mindre barn. Du/de for fore noen dyr i stallen, og normalt får de komme en meter fra løvene! Turen er ferdig kl 1000, da kan du etterpå satse på enten en tur gjennom parken med bil (anbefales) eller gjøre noe helt annet, bare dropp Legoland den dagen. Satser du ikke på ”mer Givskud” etter morgenturen, når parken åpner for kjøring, eller er dere tidlig ferdige, sats på en tur til Madsby Legepark i Fredericia og ”Minibyen”. Turen hit tar knapt en time fra Legoland, litt kortere fra Givskud. Lekeparken har DEN sandkassen, ei eventyrgrotte med ”tablåer” fra ni av H C Andersens eventyr, en liten ”dyrepark” med kaniner og geiter som er veldig kosevillige, robåter (kr 50/time), piknikplasser og GOD kiosk/souvenirbutikk hvor det er lagt vekt på at det skal være mulig å få noe brukbart som suvenir for 20 – 30 kr for barn. Minibyen er barnas favoritt, en bykopi anno 1849 i 1/10 størrelse. Her kan barna føle seg som kjemper når de går rundt… Minibyen er åpen 1. pinsedag kl 1000 – 1700, parken er åpen til kl 1800. Det koster ingenting(!) å komme inn i lekeparken, minibyen koster kr 30/person, inkl en togtur med et minitog først, en av holdeplassene er museet (vil du ha tog tilbake også koster dek kr 15, det er helt unødvendig, men selvsagt spennende...) Billetter får du i informasjonen. Bare OBS! Grill er IKKE tillatt å ha med, det bøtelegges pr omgående med den nette sum av kr 5 000… Ellers er Fredericia en veldig fin ”spaserby”.

Sats så på Legoland mandag 2. pinsedag. Start tidligst mulig (åpner kl 1000), "sjekk ut" før kl 1500 når presset virkelig begynner og kjør da til båten. Barna har LEGOland i hodet, så da tåler de ”hurtigkjøring”. :)

Lørdag skal dere bruke til noe HELT annet, noe som fort fjerner barnas reisestress…

Ikke stress i vei til hotellet da! Kjør omgående fra ferja via Sæby mot Hals (vei 541 herfra), følg ferja til Egense (ferjeturen tar 6 – 7 minutter, ferja går kontinuerlig ca hvert 20. minutt, ferjeturen koster DKK 56 om bilen er under 1 500 kg, og du må ha CASH). Hit trenger du ca en time, det er ca 59 km hit. Kjør videre langs 541 til Hadsund (tar ca 30 min) og derfra til Arden (skiltet fra byen, ca 20 min). Her skal du befinne deg ved Skovvej (til jernbanen og så ca 1 km mot nord, spør lokalbefolkningen, Arden er en ganske liten by) kl 1000. Da får du en skikkelig dansk barneopplevelse barna veldig lett blir alene om å ha opplevd som norske barn (og siden den bare er mulig hver 1. pinsedag, så.. :) ). Jeg siterer fra "inside information": Det bliver en dag med børnene i fokus, hvor de vil få brugt en masse energi og få brugt mange af sanserne.. Kan bekrefte at dette holder mål, og kan love en fornøyelig dag, vi har prøvd! Her kommer du også i kontakt med dansker og barn med danske barn, det er jo slikt som gir barn FERIEopplevelser. :) Bare ett tips: Husk å ta med mat til en hyggelig lunsj, det har dansker alltid med på slike arrangementer! Stans i Hadsund og ordn et innkjøp, Kvickly har masse snadder her :)

Dere er ferdig her litt før kl 1400. Etterpå bør dere ta en tur til Spillemandsmuseet, en halv time lengre nord. Lokalbefolkningen rettleder mht kjørerute (kortversjonen er ”Astrup-Møldrup-Skørping-Rebild”). Turen går gjennom veldig fin natur, bare pass på at du kjører via Madum sø! Her får dere kl 1500 oppleve reising av pinsestanga, som ligner på den svenske St Hans stanga”. Nok en barneopplevelse, og opplevelse for voksne med. En gammel dansk tradisjon som er utdødd, bortsett fra et par plasser, bl a i Skørping/Rebild. Så er det bare å ta i vei herfra når dere er lei, og satse på en innsjekk på hotellet litt før barnas leggetid (turen videre tar ca to timer). Klar for Dyreparken tidlig nest morgen. :)

God tur!

Endret av Vito - nr to
Gjest Vito - nr to
Skrevet

Et lite PS om du vil vite mer. Spør gjerne, men ikke regn med svar før utpå dagen i morgen.

Skrevet

Tusen tusen takk for utfyllende og detaljert svar!!

Kommer helt klart til å bruke tipsene dine!

Skrevet

Ett annet spørsmål.

Hvor langt er det fra Fredrikshavn til Givskud zoo?

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Tusen tusen takk for utfyllende og detaljert svar!!

Kommer helt klart til å bruke tipsene dine!

Til ditt siste spørsmål først:

Fredrikshavn – Givskud: Korteste vei: 266 km 3 t 32 mim, hurtigste vei 285 km 3 t 14 min. Skal du satse på korteste, bør du ha et godt Danmarkskart… Mellom Hovbjerg og Givskud er ca 55 min å kjøre, mellom Hovbjerg og Legoland ca 30 min. Altså KAN du rekke dette på lørdag og ha utbytte av et opphold, om du dropper det jeg ellers foreslo for lørdagen. Tenker du prioritering, og å droppe forslaget mitt lørdag, ville jeg heller prioritert Madsby/Fredericia på lørdag, Givskud på søndag og Legoland på mandag. Imidlertid vil jeg da hevde at du (og ikke minst barna) går glipp av en virkelig stor opplevelse... Og uansett: Etter å ha kjørt strekningen Fredrikshavn - Givskud er IKKE barn på 2 og 5 år klar for noe zoo, hvor man kjører enda mer bil eller sightseeingbuss! Da trenger de å "krudte af" som danskene sier, få være i aktivitet selv!

Ellers, og til ditt første innlegg:

Veldig hyggelig å hjelpe når man får slike tilbakemeldinger! Men detaljer, det er VITO, det :) Jeg får rimelig mye kjeft for å fokusere for mye på dem her på nettstedet... Så nå tar jeg noen detaljer til, jeg og håper dere ikke dropper lørdagsforslaget.

Aller først: Det er slett ikke nødvendig, men kan være veldig greit å ha kontaktet Skovstyrelsen med tanke på arrangementet lørdag. For å få en bedre kjørebeskrivelse, avklare detaljer, og – ikke minst – sørge for at arrangementslederen (han heter forresten Dirch Johansen) vet om at det kommer nordmenn som kan være litt seine... Ta veldig gjerne en telefon til Susanne Holmberg på tlf 0045 9682 0420, hun er ansatt i Skovstyrelsen for å være publikumshjelp. Arrangementet heter ”Leg i skoven”.

Ellers kan du få en LITT bedre kjøreforklaring mht arrangementet: Når dere kommer ”normalveien” fra Hadsund, kjør forbi byskiltet, kryss så jernbanelinja. Sving UMIDDELBART til høyre mot stasjonen, til venstre ved stasjonen, så umiddelbart til høyre igjen. Da kjører du Skovvej, men den er lang, og du skal utenfor tettbebyggelsen. Men få altså nærmere forklaring hos Holmberg.

Så litt om Fredricia (messenes og kongressenes by i Danmark, så den kjenner vi...): Har dere tid her skal dere også ta en tur til festningen. Generelt er det lett å finne alt sammen: Kjør E20 mot Fredericia, ta av ved rampe 59 og følg ringveien til avkjøring mot idrettsanleggene og vandrehjemmet. Ved vandrehjemmet ser dere mot Minibyen, herfra ser dere mot Madsbyparken, og herfra mot Festningen. (En liten sak til: Spør 5-åringen hvorfor kirkene ikke har tårn her i byen! Svaret er at det var forbudt for ikke å gi fiender noe å orientere seg mot/sikte mot...)

Til slutt litt om maten: Dere er sannsynligvis rimelig sultne til dere kommer til Hovbjerg. Likevel, la restauranten der være, den er INTET å rope hurra for, særlig ikke kveld og helger.

Kjør heller via Vejen, og oppsøk her Mamas Pizza (ligger i Fredensgade), og få med ”60/60 pizza” herfra, den er stor som fire Grandiosa... Da blir det fest for hele familen for mindre enn enn EN (tvilsom) middag koster på Hovbjerg. Pizzaen er god, utvalget er stort og prisen rett i underkant av DKK 200. Et telefonnummer hit? 0045 7696 1900. Vår egen favoritt er ”Esbjerg”... Sjappa har ellers en god del annen mat enn pizza også.

Enten dere ender i Givskud eller i Madsby på 1. pinsedag trenger dere ei piknikkorg, den kan dere veldig gjerne bestille her: http://www.givskudzoo.dk/Bespisning.2476.aspx. Bedre løsning ut fra prisen kan dere igrunnen ikke få.. Blir dere værende i Billund/Givskud-området, kan Cafe Succes gjerne besøkes for middag, Wienersnitselen her er nydelig... og rimelig :) Barnemenyen er også god. Havner dere i Fredericia er restauranten ved Fredricia Indrætssenter ypperlig – og rimelig. Her kan de kyllingbryst, ”frikadeller på spyd” pleier også å falle godt i smak hos barn. Bare husk at SERVERINGEN her slutter alt kl 1700, derimot har restauranten lengre åpent. Må man ha mat senere er restauranten ved Sjømannshjemmet i Gothersgade en god idé.

I Legoland står jo mattilbudet i kø, men vær forberedt på stive priser... Beste plassen er vel Saloonen midt i Legoredo.

Uansett: God tur, spør gjerne mer, men jeg er nok ikke å nå etter ca kl 1530 i dag, da ha vi annet enn PC-bruk fore. I morgen, litt utpå dagen, er jeg nok derimot på plass igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...