Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mai 2010 #1 Skrevet 18. mai 2010 Leste i Dagbladet på lørdag og der mente noen at man altså var FEIT hvis man hadde over 80 cm rundt magen. Over 88 cm hadde man fedme. Det var ikke tatt med høyde eller hvordan man ellers så ut. Sånn sett så kunne man sikkert si at hvis en var en skikkelig muskelbundt og hadde 80 cm rundt magen så er man feit? Blir ikke dette helt feil? (Verre enn BMI jo...) :-o
Wiggins Skrevet 18. mai 2010 #2 Skrevet 18. mai 2010 Leste i Dagbladet på lørdag og der mente noen at man altså var FEIT hvis man hadde over 80 cm rundt magen. Over 88 cm hadde man fedme. Det var ikke tatt med høyde eller hvordan man ellers så ut. Sånn sett så kunne man sikkert si at hvis en var en skikkelig muskelbundt og hadde 80 cm rundt magen så er man feit? Blir ikke dette helt feil? (Verre enn BMI jo...) :-o Det er en ikke så rent lite overgeneraliserende slutning å bruke et absolutt antall cm i magemål som definisjon på om man er feit eller ikke. Det avhenger jo blant annet av hvor høy man er, er man to meter høy kan man godt ha 95 cm i magemål uten å være særlig feit. BMI tar i det minste hensyn til at folk ikke er like høye.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mai 2010 #3 Skrevet 18. mai 2010 Jeg er i alle fall 43 cm bred (på beinene i siden, det blir jo litt under livet, med uansett), så hvordan skal jeg kunne være maks 80 cm rundt livet? De sier vel noe sånt som at kvinner uansett ikke skal være mer enn 88 cm rundt livet, fordi det er usunt. Hvordan skal jeg klare det? Da må jeg jo være 43 cm den ene veien og 2 cm den andre veien... Det beste må vel være å leve et aktivt liv, spise sunt og ha mål som passer til sin kroppsform! En annen anonym
Wiggins Skrevet 18. mai 2010 #4 Skrevet 18. mai 2010 Jeg er i alle fall 43 cm bred (på beinene i siden, det blir jo litt under livet, med uansett), så hvordan skal jeg kunne være maks 80 cm rundt livet? De sier vel noe sånt som at kvinner uansett ikke skal være mer enn 88 cm rundt livet, fordi det er usunt. Hvordan skal jeg klare det? Da må jeg jo være 43 cm den ene veien og 2 cm den andre veien... Det beste må vel være å leve et aktivt liv, spise sunt og ha mål som passer til sin kroppsform! En annen anonym Jeg tror nok fettprosenten er den beste indikatoren for om man er overvektig/feit eller ikke. Dessverre er det en del nettsider som har kalkulatorer som visstnok regner ut fettprosenten basert på diverse mål, vekt, alder, kjønn osv., men det å finne fettprosenten er ingen enkel sak som man kan finne slik. Man må enten bruke et dyrt avansert aparat som noen treningssentre har, som sender strømpulser gjennom kroppen og måler motstanden, som er ulik for fett og annet vev, eller så må man til en ernæringsfysiolog som måler seg fram til et punkt på triceps, setter på en klype og leser av et tall.
Gjest norah Skrevet 18. mai 2010 #5 Skrevet 18. mai 2010 målt ca 2 cm over navlen er jeg nå 76 cm, og jeg bruker str 36/Small i topper, er 1,74 høy og er i nedre del av bmi(ca 62,5 kilo). jeg regnes for å være veldig slank - noen vil si nesten tynn. når jeg er i øvre del av normal bmi(24+/-) så har jeg laaaangt over 80 cm, tror faktisk jeg har ihvertfall 90. så om jeg legger på meg ca 5 kilo - noe mange vil si er min "idealvekt", så er jeg jo ifølge den artikkelen overvektig.
Gjest Ylva Virvla Skrevet 19. mai 2010 #6 Skrevet 19. mai 2010 Jeg har lest at MIDJEmålet ikke bør være mer enn 80 cm, ikke magemålet.
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mai 2010 #7 Skrevet 19. mai 2010 Jeg har også lest dette, men det er en veldig generell framstilling basert på et gjennomsnitt. Midje/hofte-ratioen derimot, er viktig verktøy brukt sammen med BMI, på grunn av at den viser fettfordelingen på kroppen. Det er magefettet som gir høyest risiko for overvektsrelaterte sykdommer. Midje/hofte-ratio hos kvinner skal helst være under 0,8 for kvinner, og under 1 for menn
Gjest Marlo Skrevet 19. mai 2010 #8 Skrevet 19. mai 2010 De sier vel noe sånt som at kvinner uansett ikke skal være mer enn 88 cm rundt livet, fordi det er usunt. Handler ikke om hvor mange cm midjen er, det handler om forholdet mellom midjen og hoftene. Midjen skal være smalere enn hoftene.
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mai 2010 #9 Skrevet 19. mai 2010 Handler ikke om hvor mange cm midjen er, det handler om forholdet mellom midjen og hoftene. Midjen skal være smalere enn hoftene. Jo, det gjør det. Folkehelseinstituttet skriver dette: "WHO/FAOs ekspertkomite angir i en rapport fra 2003 at risikoen for metabolske forstyrrelser øker for menn med livvidde på 102 cm eller mer og for kvinner med livvidde på 88 cm eller mer.". Det samme gjør Helsedirektoratet: "Det er vanlig å angi en liv-hofte-ratio hos menn > 1.0 og hos kvinner > 0.85 som bukfedme, mens grensene for livvidde settes > 102 cm hos menn og > 88 cm hos kvinner." Så det handler om mer enn bare liv/hofte-ratioen!
Gjest imli Skrevet 19. mai 2010 #10 Skrevet 19. mai 2010 Det handlar vel om at det er usunt å ha mykje fett rundt livet. Ein treng ikkje vere feit sjølv om ein har meir enn 80 cm rundt midja (det var dårleg skrivi!), men det kan bety at ein har for mykje magefett. Eg er feks 71 cm rundt midjen, ei veninne av meg er 80, eg veier 10 kg meir enn ho... Kjem an på bygninga berre. Eg har typisk "damefasong" med smal midje, men brede hofter og litt ekstra på rumpe og lår. Dette er jo iflg dei lærde den mest sunne kroppsfasongen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå