imeria Skrevet 18. mai 2010 #1 Skrevet 18. mai 2010 PC'n min har blitt skykt treig i løpet av det året jeg har hatt den (kjøpte ny i mars 2009, en bærbar Toshiba). Lurer på hva jeg kan gjøre for å få den til å bli raskere igjen? En venn av meg sa at jeg burde formatere den, men hvordan i huleste gjør jeg det? Og er det fare for å miste bilder og slikt da? Jeg har nemlig flere 1000 bilder på PC'n (!), og vil absolutt ikke miste de! De er nok en stor grunn til til at kapasiteten er litt liten for tiden, men tror også at programvarene har mye å si. Jeg har forresten Windows Vista, har hørt mye om at det er dårlig og får PC'n til å bli treig. Stemmer det? Kan jeg bytte ut Vista med noe annet? Isåfall hva og hvordan? Håper noen smartinger der ute kan hjelpe meg:)
aluminium Skrevet 18. mai 2010 #2 Skrevet 18. mai 2010 Du bør nok formatere ja. Det å formatere vil si å slette hele disken, så alt som ligger der i dag, vil forsvinne. Det du må gjøre er å ta en backup, enten på DVD eller med en ekstern disk. Er det store mengder vil jeg anbefale å kjøpe en rimelig liten eksterndisk og føre over alt. Deretter er det bare å formatere. Når du skal formatere må du finne frem CDen som fulgte med maskinen. Den heter som regel gjenopprettingsdisk eller noe sånt. Sett den i og restart, da starter vanligvis maskinen fra CDen, og man kan nå få formatert maskinen...
Estë Skrevet 18. mai 2010 #3 Skrevet 18. mai 2010 En formatering er vel grunnleggende sett å fjerne absolutt alt som ligger på pc'en (inkludert operativsystemet) og installere det på nytt, så om du formaterer vil du per definisjon miste alle bilder og slikt som ligger på den. Om du velger å formatere pc'en kan du f.eks. installere Windows 7 istedetfor Vista, jeg synes selv at Windows 7 er både raskere og mer intuitivt å bruke. Ulempen er selvfølgelig at Win7 fort koster deg en tusenlapp (f.eks. hos komplett). Ellers tror jeg at du kanskje ikke bør formatere selv hvis du ikke helt vet hvordan du gjør det, jeg rota litt med å skaffe nye drivere første gangen, anbefaler f.eks. å spørre en datakyndig venn om h*n er villig til å vise deg hvordan du gjør det første gangen. Mine venner var mer enn villige til å vise meg hvordan det ble gjort i bytte mot hjemmelagde muffins, noe som funka bra for begge parter. :gjeiper: --- Om du ikke ønsker å formatere så kan det nok hjelpe mye å sjekke at du har et ordentlig virusprogram/ skaffe deg et ordentlig virusprogram, og ta en skikkelig scan av hele pc'en. Når en datamaskin plutselig blir veldig treg er det ofte virus eller spyware inne i bildet... Annet enn å fjerne virus og slikt herk synes jeg ofte at det hjelper en del å legge bilder og andre store filer over på en ekstern harddisk, det virker som om pc'en kjører lettere når den har mer ledig harddiskplass. Og det å ha en kopi av alle bilder og slikt et annet sted er lurt uansett, i tilfelle noe skulle gå galt med pc'en din. Selv er jeg også litt svak for å ta en skikkelig "rydderunde" en gang iblant. Jeg pleier da å legge alle filer jeg sjelden bruker over på en ekstern harddisk, avinstallerer programmer jeg ikke bruker og sletter gamle filer jeg ikke trenger. I tillegg pleier jeg å sette på en defragmentering mens jeg gjør noe annet, har inntrykk av at det noen ganger hjelper litt.
Dolly-Betty Skrevet 18. mai 2010 #4 Skrevet 18. mai 2010 PC'n min har blitt skykt treig i løpet av det året jeg har hatt den (kjøpte ny i mars 2009, en bærbar Toshiba). Lurer på hva jeg kan gjøre for å få den til å bli raskere igjen? En venn av meg sa at jeg burde formatere den, men hvordan i huleste gjør jeg det? Og er det fare for å miste bilder og slikt da? Jeg har nemlig flere 1000 bilder på PC'n (!), og vil absolutt ikke miste de! De er nok en stor grunn til til at kapasiteten er litt liten for tiden, men tror også at programvarene har mye å si. Jeg har forresten Windows Vista, har hørt mye om at det er dårlig og får PC'n til å bli treig. Stemmer det? Kan jeg bytte ut Vista med noe annet? Isåfall hva og hvordan? Håper noen smartinger der ute kan hjelpe meg:) For det første! Har du over 1000 bilder på PCen du ikke har tatt backup av?!? Fy fy Bestill en ekstern harddisk fra komplett (WD disk og ta kopi av bildene og filene til denne. Når du har kopiert alle viktige ting over til denne, vil du kunne rote så mye du vil med PCen uten at det betyr noe. Treghet kan komme av flere ting. Det kan være alt fra støv i vifta, til virus, overfylt maskin mm. Sjekk først om vifta bråker. Er det stille, ikke tenk mer på det i første omgang. Bråker den? Anskaff trykkluft. Kan kjøpes på Clas Ohlson og elektriske butikker. Denne kan blåse støv ut av vifta. Vista er ikke så veldig bra, men funker greit nok. Siste Windows versjonen heter Windows 7. Pris kan du se her: Windows 7 Home Premium Dersom du synes dette er for dyrt, vil du kunne installere Vista på nytt på maskinen din. Enten har det fulgt med en plate når du kjøpt maskinen, eller så kan du brenne ut en via et program som ligger på Start -> Alle Programmer og som sannsynligvis heter noe med recoverdisk. Da må du putte i 1 eller 2 DVDer etter hverandre som det da lages en recover av maskinen på. Når du har i nummer 1 av disse diskene når maskinen startes på nytt vil du få spørsmål om du vil starte maskinen fra CD. Velg ja på dette. Følge instruksene og svar logisk på spørsmål underveis. Du kan ikke gjøre så mye galt. Etter installasjon er det viktig at du installerer antivirus på maskinen. Hvis norton er på prøveversjon de 3-4 første mnd ville jeg avinstallert dette. Det gjør maskinen treg. Installer Avast ELLER AVG på maskinen (gratis på nettet). Du skal aldri ha 2 antivirus på maskinen!!!! Bruk også aktivt for å rense maskinen i tillegg til bruk av antivirus!
imeria Skrevet 18. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 18. mai 2010 Tusen tusen takk! Ja her er det nok en som må skaffe seg ekstern harddisk ja! (og kopiere alle bilder... Burde nok gjort det for lenge siden ja!). Igjen, tusen takk!
Dolly-Betty Skrevet 19. mai 2010 #6 Skrevet 19. mai 2010 Tusen tusen takk! Ja her er det nok en som må skaffe seg ekstern harddisk ja! (og kopiere alle bilder... Burde nok gjort det for lenge siden ja!). Igjen, tusen takk! Lykke til! WD Elements eksterne disker er best! Håper det ordner seg for deg.
Gjest Nedfall Skrevet 19. mai 2010 #7 Skrevet 19. mai 2010 Lykke til! WD Elements eksterne disker er best! Håper det ordner seg for deg. WD er rimelige, men jeg vet ikke helt hvorfor de skulle være "best"? En annen, og viktigere ting, er at man som regel alltid må formatere disken før man begynner å bruke den. Filsystemet på de eksterne diskene man kjøper er ofte fat32. Skal man legge over filer med størrelse på 4GB eller mer, er man føkked. Det går ikke. Derfor må man formatere disken med NTFS. Etterpå er det ingen begrensning!
Virreliten Skrevet 19. mai 2010 #8 Skrevet 19. mai 2010 Mener du seriøst at det fremdeles selges maskiner med FAT32 på i butikkene??? Og i huleste heiteste hvorfor det?
Dolly-Betty Skrevet 20. mai 2010 #9 Skrevet 20. mai 2010 (endret) WD er rimelige, men jeg vet ikke helt hvorfor de skulle være "best"? En annen, og viktigere ting, er at man som regel alltid må formatere disken før man begynner å bruke den. Filsystemet på de eksterne diskene man kjøper er ofte fat32. Skal man legge over filer med størrelse på 4GB eller mer, er man føkked. Det går ikke. Derfor må man formatere disken med NTFS. Etterpå er det ingen begrensning! Jeg har jobbet med data i mange år, og min personlige mening er at WD generelt er mer holdbare enn andre disktyper vi har brukt på min arbeidsplass. Alt med unntak selvfølgelig. Skal ikke være overbevisende. Men skulle jeg anbefale en ekstern disk til noen, så ville jeg sagt WD Elements! Dersom TS måtte lure på hvordan en disk formateres med med NTFS, så gjøres det slik: 1. Koble disken til PCen 2. Gå inn på Min datamaskin 3. Høyreklikk den eksterne disken og velg formater. Pass på at det virkelig er den eksterne disken du gjør dette på!!! 3. Velg her NTFS på filsystem og hukk av hurtigformatering, før du igjen trykker start! 1-2-3 så er disken formatert! Endret 20. mai 2010 av Dolly-Betty
Dolly-Betty Skrevet 20. mai 2010 #10 Skrevet 20. mai 2010 (endret) Mener du seriøst at det fremdeles selges maskiner med FAT32 på i butikkene??? Og i huleste heiteste hvorfor det? Ikke på maskiner, men på eksterne disker! :gjeiper: Endret 20. mai 2010 av Dolly-Betty
aluminium Skrevet 20. mai 2010 #11 Skrevet 20. mai 2010 Det å si at WD er bedre enn Seagate, Maxtor osv. er en smakssak. Det er svært liten forskjell, og som regel så har det mye mer å bety hvor stor den er, støynivå, vekt osv. Det er iallefall sånn for meg. Ellers kan jeg legge til at jeg har selv hatt noen WD-disker selv, og de har ikke vært annet enn trøbbel, men igjen er det sikkert jeg som har vært uheldig...
Virreliten Skrevet 20. mai 2010 #12 Skrevet 20. mai 2010 Av alle mine disker opp igjennom årene har jeg noen som har tryna på mekanikk. WD alle sammen...
Dolly-Betty Skrevet 21. mai 2010 #13 Skrevet 21. mai 2010 Det å si at WD er bedre enn Seagate, Maxtor osv. er en smakssak. Det er svært liten forskjell, og som regel så har det mye mer å bety hvor stor den er, støynivå, vekt osv. Det er iallefall sånn for meg. Ellers kan jeg legge til at jeg har selv hatt noen WD-disker selv, og de har ikke vært annet enn trøbbel, men igjen er det sikkert jeg som har vært uheldig... Selvfølgelig er det en smakssak. Du har vært uheldig med WD, og det har jeg heldigvis ikke. Jeg liker personlig ikke Samsung og Seagate. Maxtor har jeg ingen formening om.
Gjest Nedfall Skrevet 25. mai 2010 #14 Skrevet 25. mai 2010 Mener du seriøst at det fremdeles selges maskiner med FAT32 på i butikkene??? Og i huleste heiteste hvorfor det? Som andre har nevnt her; det er snakk om eksterne disker! Kjøper du en windowspc idag, kan du være rimelig sikker på at den interne disken er formatert med NTFS. Grunnen til at de velger å selge disker formatert med fat32 er vel pga kompatibilitet. FAT32 kan leses/skrives til av nær sagt alle operativsystemer, sannsynsligvis mye pga. dokumentasjonen om filsystemet er offentlig. NTFS er jo egentlig noe sære windows greier, som tradisjonelt bare har kunnet brukes med nettopp windows. I senere år har linux fått støtte for både lesing og skriving til NTFS, og visstnok er det innebygd støtte for NTFS på mac (men bare lesing, noe som gjør det litt krøkkete).
Virreliten Skrevet 25. mai 2010 #15 Skrevet 25. mai 2010 jada, jeg skjønner det. Jeg forstod det som at windows-pc-er fremdeles ble solgt med fat. Og DET er hinsides alt mulig. Leste litt fort, sikkert. Joda, å få opp en ntfs-disk i linux er ikke alltid gjort på to strakser, jeg har lært det på den harde måten. :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå