Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mai 2010 #1 Skrevet 18. mai 2010 Hei! Vi har tenkt å male huset etterhvert, muligens i år, selv om det strengt tatt kan utsettes et par år. Nå er det mørkerødt, vinrødt kan det kanskje kalles. Vi tror vi kommer til å velge en slags gråfarge når vi skal male, ikke helt lys, men heller ikke så veldig mørk som f.eks koksgrå. Noen som har synspunkter på fordeler/ulemper med grått hus? Hvilken farge har dere valgt på huset eller evt. foretrekker? Vi bor i landlige omgivelser, og grenser til fri natur, dermed er husets "bakgrunnsfarge" eller hva jeg skal kalle det, rimelig grønn i form av skog/busker + de andre nabohusene i ulike farger. Jeg synes i utgangspunktet det er fint med veldig lyse farger, nærmest hvite, men tror kanskje det kan være upraktisk da støv og skitt vises ekstra godt? Noen tanker om fargevalg? Gråfargene vi har sett på varierer jo veldig med tanke på hvor lyse/mørke de er, og noen er nesten blågrå og andre mer brungrå, så selv om vi nå tenker at huset skal ha en slags gråfarge, er det jo mye å velge imellom! Noen som har forslag til en bestemt grånyanse evt? Før likte jeg gule hus, men det har jeg gått litt bort fra, blått er jeg ikke så veldig glad i, og rødt blir for intenst på nært hold - om det høres fornuftig ut.. Tror det må bli en "naturfarge" ihvertfall, og ikke noen slags klare, sterke farger som rødt, blått, grønt o.l. Håper på innspill!
lulle Skrevet 18. mai 2010 #2 Skrevet 18. mai 2010 Jeg liker best hvitt hus, med hvite karmer. Det virker vennlig og innbydende. I tillegg passer det fint med alle mulige farger på blomster til:-)
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mai 2010 #3 Skrevet 18. mai 2010 Grått høres fint ut Ellers liker jeg rødt (diverse mørke nyanser), varmgul (noen steder), brun, sort... hvitt er fint på små stuer og der det hører hjemme tradisjonelt sett, ellers er det kjedelig med hele nabolag med helt hvite hus, og det kan bli for "hardt" mot bakgrunnen/terrenget - det blir jo veldig synlig, som en snøflekk.
Gjest Spinell Skrevet 18. mai 2010 #4 Skrevet 18. mai 2010 Hvite og helt lyse hus har lett for å bli stygge pga svertesopp, som har best levekår på lyse farger. Hvis jeg skulle valgt en gråfarge, ville jeg likevel valgt en ganske lys tone. Mellomgrå eller mørkere gråtoner på hus gir lett "tordenskyassosiasjoner": det blir litt tungt og dystert.
Gjest D.O.A. Skrevet 18. mai 2010 #5 Skrevet 18. mai 2010 Hvitt, men en lys gråfarge er heller ikke ille!
Gjest Sitronmelisse Skrevet 18. mai 2010 #6 Skrevet 18. mai 2010 Jeg synes det kommer an på hvilken tidsepoke huset ble bygd. Er det et 50-tallshus velger du tradisjonelle husfarger fra den tiden osv. Jeg ville ha spurt hos fargehandleren for å finne en grånyanse som står i stil med huset.
rosaprosa Skrevet 19. mai 2010 #7 Skrevet 19. mai 2010 Vi bor også på landet! Malte huset i fjord, brukte en lys grå farge på veggene med mørkegrå farge på karmene og detaljene. Ble kjempe fornøyd! Vi tenkte sånn at hvis huset er hvitt, ja da syns skitten mye lettere og vi må vaske oftere. Hvis huset er mørkt blir det mye varmere i sola, og tre beveger seg jo spesielt i varmen, så da måtte man jo malt oftere!
kaprifolen Skrevet 20. mai 2010 #8 Skrevet 20. mai 2010 Innspill til å male etter byggeskikken på huset: Vårt hus er bygd på 50tallet, med vestlandskledning og spisst tak. Tidligere var det lys gult med brune karmer, slik skikken var på tiden det ble bygd. Nå har huset fått stor veranda, og er helt hvitt. Det har gått fra å se ut som et lite, værbestandig hus, til å være luftig, innbydende og litt "sørlandsk". Men selvsagt, ta hensyn til husets sjel. Sjarmerende sprosser, eller store, åpne glassflater, f.eks? Jeg synes grått og hvitt er veldig fint, men siden dere bor ved skogen, kan det fort bli mye skitt på hvitt, ja. Hva med f.eks jotun sin nettside hvor du kan fargelegge huset ditt?
hilli Skrevet 20. mai 2010 #9 Skrevet 20. mai 2010 Jeg syns mørkebrune hus med hvite karmer er fint, men så liker jeg 70-tallsbungalower også da. Dersom jeg hadde hatt et typisk sørlandshus (vel og merke på sørlandet og ikke på finnskogen) så hadde jeg nok valgt å ha huset hvitt. Hvis fargen er riktig til typen hus og beliggenhet kan det meste funke. Jeg syns kanskje også at man bør tenke på hvordan fargen blir om vinteren, det er faktisk en del farger som ikke er fine i vinterhvite omgivelser.
Gjest Cupcakes Skrevet 20. mai 2010 #10 Skrevet 20. mai 2010 Vi skal male huset vårt nå i sommer eller til neste sommer. vi skal da male det hvit - fargen kamskjell hos jotun, listverket skal vi male i en litt mørk grå farge fargen orkla hos jotun. grunnen til at vi velger å male huset helt hvit er at det er et lite koselig hus, og synes ikke det kler noen mørke farger. Naboen vår har snakket om å male huset sitt i mørk grå, muren i 1. etasje og listverket skal han male hvit, han har et mye større hus, vi tror det passer best med mørk farge på den typen hus enn på vårt ogsp er det jo litt smak og behag som spiller in også da
hufsa! Skrevet 20. mai 2010 #11 Skrevet 20. mai 2010 hei,jeg holder for hvitt da.kjempekoslig og alt av farger på blomster,hagemøbler og det man måtte ønske kommer bedre fram.syntes det ser grufullt ut med alt annet enn hvite blomster hvis huset er malt i en eller annen farge.rødt hus og lilla blomster på veggen,eh..not.men smaken er som baken da ;-) ja,ang skitt,sopp,aske,grønske osv på husene så ser det ikke noe verre ut på hvitt el rødt hus.jeg stimer over her en gang i året for det må jo gjøres og det skinner.naboen har rødt hus men ikke den han malte, for når grønska og dritten har fått tak så blir fargen helt matt og stygg.så min mening er uansett farge,vedlikehold må til ;-)
Gjest SmallTalk Skrevet 20. mai 2010 #12 Skrevet 20. mai 2010 Her er huset eggehvitt(?) med samme farge på vinduskarmene. Personlig så liker jeg best lyse hus, og er ikke spesielt glad i f.eks mørkebrune hus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå