Eliisa Skrevet 18. mai 2010 #1 Skrevet 18. mai 2010 Vet ikke helt hvorfor jeg skriver dette, men begeret mitt rant litt over i går. Hele familien til mannen min feiret 17.mai hos svigerforeldrene mine og vi var vel oppe i en 30-35 stykker. Det startet kjempekoselig, men så ble det veldig ubehagelig etter hvert. Familien til mannen min er en typisk mine, dine og våre-barn familie. Mannen min sin mor er sammen med stesøsteren hans sin far. Gjennom hele frokosten satt svigermoren min og hakket på stedatteren sin, med et smil. Virker som at hun tror hun kan si alt, så lenge hun smiler. Hun sa jo selvfølgelig alt indirekte, men alle skjønte jo at det passet til stedatteren. Det var for eksempel at man ikke burde gi barn 17.mai-leker som lager lyd, men heller gi de flagg de kan veive med. Da satt barnebarnet (altså sønnen til stedatteren) å lekte stille med en leke som kan lage litt lyd i toget, noe han ikke gjorde engang. Videre sa hun at foreldre som får barn med mindre enn 2 år mellom barna ikke kan ta godt nok vare på dem, siden den eldre må vike for den minste hele tiden. Stedatteren har 1 år mellom sine. Det ble også antydet at hun ikke har nok tid med dem, gir de for lite oppmerksomhet, ikke passer godt nok på dem, ikke har mulighet til å nyte barna sine nok.. Jeg synes det ble ganske ekkelt å høre på og så at stedatteren, altså min svigerinne, ble ganske såret. Det er vanskelig å skulle forsvare seg i et selskap, spesielt når det er mot stemoren din. Jeg prøvde å smile det vekk og sa at det svigermor sa selvfølgelig ikke stemmer. Det er jo helt klart slitsomt med to små, men barna kan kose seg masse sammen, slik som for eksempel barna til svigerinnen min. Jeg tok henne veldig i forsvar resten av dagen og kom helt klart i unåde. Fikk beskjed om at jeg var for ung til å vite noe om dette og at hun hadde jobbet med barn i mange år. Snakk om hersketeknikk. Mannen min satt på helt andre siden av langbordet, så han fikk det dessverre ikke med seg. Jeg starter å bli skikkelig lei av dette. Svigerforeldrene mine virker som verdens søteste når man kjenner de på overflaten. De er alltid i godt humør, er resurssterke, har et flott hus og en stor familie - i det hele virker de som den mest perfekte familie. Slik er det altså overhodet ikke. Dette er ikke første gangen slike ting skjer.. Vet aldri hvordan ting hjemme hos dem blir, om det blir ok eller om det blir dårlig stemning slik som i går. Jeg gruer meg skikkelig til sønnen min blir litt større og kanskje plukker opp at tante gråter på do. Synes dette er veldig vanskelig. Gruer meg alltid til vi skal noe sammen med svigerforeldrene mine. Kommer noen til å bli hakket på i dag eller er de i strålende humør? Er det meg igjen, eller er det noen andre som for gjennomgå? Klarer jeg å bite sammen, eller kommer jeg til å eksplodere? Ser mannen min det, eller gjør hun det når han er i et annet rom? Jeg har så vanvittig lite lyst til å feire jul og andre høytider med dem, men vet at det blir vanskelig å unngå. Har mange ganger tenkt på å stå opp mot svigermor en gang hun holder på, men vet i grunn at det ikke hjelper. Når min mann tar det opp med henne senere, smiler hun bare igjen og kommer med noe à la "ååh, oppfattet hun det sånn? Nei, slik var det da virkelig ikke ment! Unnskyld". For å så gjøre det igjen senere.. Synes det er vanskelig og har blitt skikkelig lei.. Måtte bare klage litt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mai 2010 #2 Skrevet 18. mai 2010 Hei Ts, Dette var trist å høre..Virkelig leit at noen mennesker kan være så grunne og såre på denne måten. Jeg synes derimot at du er en flott person som slår ring rundt svigerinnen din. Kansje dere kan gjøre ting oftere sammen og snakke ut om dette? Høres ut som hun behøver dette. Man kan ikke forandre svigermor, og folk sier ofte mye dumme ting. Hun vil nok alltid holde på slik.. Kansje det vil hjelpe svigerinnen din å sitte lengre unna svigermor ved sosiale begivenheter, gjerne på den andre enden av bordet, slik at svigermor ikke får anledning til å snike til henne slike stikkende uttalelser.
cdspiller Skrevet 18. mai 2010 #3 Skrevet 18. mai 2010 Man må ikke like familien sin, og man må heller ikke familien til en partner. Hvis det ikke går ann å ta det opp, så ville jeg prøvd, aller mest fordi det er barn som vil eller allerede har, begynt å forstå stemningen og hvordan bestemoren er mot andre i familien. Jeg vet hvertfall at om min svigermor hadde vært sånn, så hadde jeg gjort mye for å prøve å endre, til og med latt være å ha sammenkomster med svigermor tilstedet, hvis hun ikke greier å la være. Både fordi det ikke er hyggelig med en sånn stemning, men også fordi jeg vil at min barn skal vokse opp og vite at sånn oppfører man seg faktisk ikke mot andre, og det er svært vanskelig å skulle lære noe sånt bort, hvis man har en nærstående slektning som konstant gjør det som "ikke er lov". Men jeg synes og det er utrolig flott av deg å "beskytte" svigerinnen din, kanskje det vil hjelpe over tid om dere rundt alltid snakker tilbake, og ikke bare feks. lar det passere eller late som om svigermor ikke sa noenting.
kaprifolen Skrevet 19. mai 2010 #4 Skrevet 19. mai 2010 Jeg har ofte (med varierende suksess, riktignok) bitt av slike personer med å spille samme spill. I dette tilfellet ville jeg snakket høyt om en "bekjent av meg" hvor familieoverhodet plaprer i vei om andre uten å tenke på at andre i selskapet er i samme situasjon som de hun kritiserer. Og lagt ut om hvordanensom konfronterte denne personen fikk en vag unnskyldning tilbake, som ikke ble godtatt fordi det gjentok seg og avslørte en holdning man ikke kan respektere. Og om hvordan familien til denne bekjente ikke lenger vil ha noe med henne å gjøre fordi hun er slik, og at barna til denne til slutt var enige med sine partnere som ikke var vant med at slik oppførsel kan ignoreres. Og nå sitter denne bekjente der som ei bitter, ensom kjerring uten familie. Skjønner? Ellers:
Gjest hare Skrevet 19. mai 2010 #5 Skrevet 19. mai 2010 vel, du kan vurdere å be henne holde kjeft om hun ikke klarer å si noe som ikke har negativ karakter. når hun kommer med sin "å tok du det slik" forklaring, så kan du be henne droppe spillet - og bare si at du ikke vet hvorfor hun gjør det, men det oppleves ubehagelig for både deg og vedkommende som gråter på badet. forklar henne at om hun ikke kan skjerpe seg så kommer hverken du eller barna mer på besøk. du kan fint treffe de andre i familien uten å treffe henne - barna hører jo tross alt hva som blir sagt. min søster prøvde hintemetoden i mange år uten hell ovenfor mor, og kun når hun faktisk kuttet kontakten og sa det rett ut "jeg orker ikke kritikken din og vil ikke ha kontakt med deg om du ikke kutter det ut" så sluttet hun faktisk med det. hun ble nok ganske paff, og hadde jo lite lyst til å bli dumpet av familiemedlemmer.
Eliisa Skrevet 19. mai 2010 Forfatter #6 Skrevet 19. mai 2010 Jeg har ofte (med varierende suksess, riktignok) bitt av slike personer med å spille samme spill. I dette tilfellet ville jeg snakket høyt om en "bekjent av meg" hvor familieoverhodet plaprer i vei om andre uten å tenke på at andre i selskapet er i samme situasjon som de hun kritiserer. Synes i grunn det var en god ide Snakket med svigerinnen min i dag og hun hadde jo som jeg merket blitt veldig lei seg.. På den andre siden så har hun ikke lyst til å ta det opp med stemoren sin (svigermoren min) fordi hun har prøvd det mange ganger tidligere uten at det har hjulpet. Det har faktisk bare gjort ting verre. Til og med en "jeg føler at..." blir besvart med at "nei, slik kan du faktisk ikke føle det". Så når hun lar det ligge, så kan jeg jo ikke annet enn å respektere det - og heller beskytte henne når jeg hører svigermor slenger med leppa. Får heller ta det når svigermor gjør noe mot meg igjen.
Sasha Sasha Skrevet 22. mai 2010 #7 Skrevet 22. mai 2010 Jeg har mange slektninger som er på samme måte trolig en del hakk verre. Men det jeg synes hjelper når vi har selskap er og passe på at det alltid er noen leker og organisere når de er på besøk med poeng og lag. Mine slektninger er veldig lenkene og skal liksom gi et intrykk av og være "sporty" eller mye mer "kunnskapsrike" enn andre. Det kan bli dårlig stemning av det også juksing eller "herre jesus viste dere ikke det, fy søren hvor dum du er da jeg var 8 år viste jeg det!!" eller at tanta mi kan komme på og dytte og leksloss med barna slika at de skader seg. En gang så klarte en av slegtningene mine og dytte et barna på 3-4 år ned trappa ungen begynte og gråte og hun mente at det var foreldrenes feil at ungen skadet seg da de burde lært ungen og ta seg for. Jeg opplever at det blir bedre stemning jo mer en en organiserer om en også har en hemmelig premie da blir jo fokuset mer på å prøve og finne ut hva premien er enn og baksnakke andre. Dette er selvsagt noe som er lett og gjøre om en organiserer selv men vansklig ellers...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå