Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mai 2010 #1 Skrevet 18. mai 2010 Hei! Jeg går i andreklasse på videregående, og skal i dag ha muntlig eksamen i samfunnsfag (som privatist). Jeg har gått på steinerskolen, hvor man ikke har eksamen eller tentamen, så jeg er ikke så kjent med systemene, men jeg tok engelsk som privatist i fjor; da med muntlig og skriftlig eksamen. Det jeg lurer på, er om jeg har misforstått, eller om det fremdeles er slik at jeg vil trekke oppgaven 20 min før jeg går inn? Prøvde å søke det opp på nettet, men da fant jeg bare ting som forvirret meg enda mer, så jeg tenkte jeg skulle spørre her inne før jeg stresser meg selv helt opp...
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 18. mai 2010 #2 Skrevet 18. mai 2010 Heisann! Jeg har også tatt endel privatisteksamener muntlig, og min erfaring er at det er forskjellig fra fag til fag og skole til skole. Her er noen eksempler: I engelsk muntlig startet eksamenen med at jeg skulle ha en lytteprøve, også snakke om den etterpå (akkurat den eksamenen syns jeg bare var tull, for de spurte meg ikke om noe som hadde relevanse for om jeg behersket faget. Satt og bladde i pensumboken og fortalte hva som sto der). Naturfag muntlig var direkte knyttet opp mot den skriftlige delen: vi hadde en multippel choice-prøve, og noen dager senere skulle man på muntlig prate om de spørsmålene man hadde bommet på. Så sensor/lærer kunne se om man virkelig ikke hadde visst svaret, eller bare "vært uheldig", går jeg ut ifra. I muntlig nyere historie fikk jeg utlevert oppgaven en halvtime før utspørringen begynte. Muntlig samfunnsfag forgikk på samme måte som nyere historie. I norsk muntlig fikk jeg utlevert oppgaven (dialektprøve) en halvtime før selve utspørringen begynte, og her fikk jeg bruke alle hjelpemidler. Engelsk, naturfag og nyere historie tok jeg ved én skole, samfunnsfag ved en annen, og norsk i en tredje. I forskjellige fylkeskommuner. Så jeg vet ikke hvordan det vil foregå på eksamenen din, men dette er nok grunnen til at du har lest mye forskjellig: det gjennomføres på forskjellige måter. Lykke til dah!
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mai 2010 #3 Skrevet 18. mai 2010 Takk skal du ha! Ja, det er nok derfor. Jeg vet at de språklige er anderledes fra de andre, i tillegg er jo naturfag også en eksamen for seg selv, da den har forsøk! Det som forvirret meg, var at jeg leste noe om 48-timers forberedelsestid, men dette gjelder vel kanskje de som har blitt trukket opp, og ikke valgt det selv? Årsaken til at jeg spør er egentlig fordi jeg synes boka var så grusomt dårlig skrevet at jeg ikke har lest den så fryktelig nøye, og da flere jeg har snakket med har fortalt at de ikke leste i det hele tatt, men fikk 5 og oppover, nettopp fordi de fikk vite 20 min før hva de skulle snakke om. Jeg har vært politisk aktiv siden barneskolen og forstår pensum veldig godt, så jeg er ikke bekymret over eksamenen, men jeg lurte bare på om dette fremdeles er "prosedyren", da jeg jo får enda en fordel, eller om dette tilhørte reform 94?
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mai 2010 #4 Skrevet 18. mai 2010 Når tok du samfunnsfag, forresten? For slik du har gjort det er det samme som samboer gjorde, men jeg lurer på om ikke det var reform 94, nemlig, hvis ikke jeg husker helt feil.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 18. mai 2010 #5 Skrevet 18. mai 2010 Hei igjen! Samfunnsfag (eller, samfunnslære, kalte de det) tok jeg under reform-94, ja. Og på naturfageksamenen min hadde vi ikke forsøk, så det er også en ting som er forskjellig fra skole til skole Hvordan gikk eksamenen forresten?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå