Gå til innhold

Hvilken bunad bør jeg velge?

Hvilken bunad bør jeg velge?  

11 stemmer

1. 1. Hvilken bunad bør jeg velge?

• Nordmørsbunaden
      3
    • Vestlandsdrakten
      3
    • Åmlibunaden
      5

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal kjøpe bunad (evt. festdrakt), og jeg har valget mellom disse tre:

http://www.vestlandsdrakten.no/?page=4&show=23

http://www.norskflid.no/bunad/bunader/aust-agder/aamlibunad-fra-aust-agder-dame/

http://www.norskflid.no/bunad/bunader/moere-og-romsdal/kvinnebunaden-fra-nordmoere/groenn-variant/

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg for hvilken bunad/festdrakt jeg vil ha. Jeg ønsker at den skal være mest mulig kledelig, siden jeg sliter litt med kiloene. Er det noen som har noen tanker om hvilken som vil passe meg best når jeg er ca 1.65 cm høy, kraftig (ca 80 kg, str 46) og med store bryster?

Jeg føler kanskje mest for å ha Nordmørsbunaden pga tilknytning og utseendet på bunaden (vil i tilfelle ha den grønne med sølvbånd på). Men så lurer jeg på om noen har erfaring med denne? Ser ut som at vesten skal sitte ganske stramt? Er redd for at denne vil fremheve mine valker. :fnise:

Blir veldig takknemlig for råd og innspill! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

En bunad er vel generell stram i vesten og så skal jo dette beltet rundt livet itillegg. Husk på når du skal velge bunad at du skal ha tilhørighet til stedet som bunaden har sitt opphav fra. Jeg skreik min nød da jeg skulle konfirmeres og mamma sa jeg skulle ha Sunnhordalandsbunad. Jeg ville jo ha Rogalandsbunaden med grønn vest. Men dengang ei, Sunnhordalandsbunaden ble det, da hverken mamma eller pappa kommer fra Rogaland. Er jo kjempefornøyd med den i dag da, og alle ser forsåvidt hvor i landet jeg stammer fra ;)

Men du trenger ikke å bekymre deg for om vesten er stram og om du har for mange kiloer, når en bunad er korrekt sydd og sitter perfekt er den lekker uansett, så lenge den bæres riktig! :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Ville bare presisere at jeg kan bære begge bunadene og festdrakten, jeg har tilknytning til alle 3 i en eller annen grad(kanskje egentlig mest til Åmlibunaden, selv om jeg føler jeg har mest tilknytning til Nordmørsbunaden og jeg liker den bedre). Blir veldig glad for flere innspill! :-)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vokst opp med nordmørsbunaden, og har følgelig sett den på folk i alle former og fasonger, og jeg synes den fungerer bra på de som er litt omfangsrike også. Det som er viktig er at du får en i riktig størrelse, hvis vesten er for trang ser man ut som en fotball i ett pølseskinn enten man er liten eller stor, men en vest i riktig størrelse henger ganske rett ned fra puppene, og har en svak innsving i livet. Både vesten og stakken har ganske tykt stoff også, så den er takknemlig i forhold til å skjule eventuelle valker.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Velg den bunaden du har mest tilknytning til!

Alle er flotte i bunad, uansett form og fasong!

Skrevet

Velg den bunaden du har mest tilknytning til!

Alle er flotte i bunad, uansett form og fasong!

Veldig enig!

Det teiteste som finnes er folk som kjøper bunad de ikke har tilknytning til.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Skrevet

Hvis det er meg du sikter til, så presiserer jeg igjen at jeg har tilknytning til alle 3 bunadene (men med sterkere tilknytning til 2 av dem) Så siden jeg kan ha alle 3, vil jeg gjerne velge en som ikke får meg til å se ut som en hval hehe.

Du som har erfaring med Nordmørsbunaden, hvordan er den å ha på seg? Er den veldig varm? Og er det vanlig å bruke understakk til denne? Tusen takk for hjelpen!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ingen. Bunad gjør deg mange kilo feitere, og bæres kun pent av veldig tynne, nette damer. Velg heller noe som er flatterende til fasongen din i stedet.

Skrevet

Man blir fin i bunad samme hvor stor/liten man er. Velg den du har mest lyst på!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha valgt Nordmørsbunaden. Siden du har stor byste har du god plass i vesten.

Du kan også få markert midjen med beltet som hører til. + at det er en veldig fin bunad.

Det finnes også mange flotte festdrakter, men personlig ville jeg ha valgt en bunad, fra den plassen hvor jeg har tilhørighet :Nikke:

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke valgt Åmlibunaden. Grunnen til det er at du kan få problemer med å få plass til store bryster i den, siden bryststykket er såpass kort.

Jeg har sett flere frodige med Nordmørsbunad som har vært veldig flotte, så den vil jeg generelt si at passer bra også for de fleste fasonger. Jeg foretrekker bunad fremfor drakt, og hadde derfor valgt denne fremfor Vestlandsdrakten, selv om jeg tror at begge disse to vil kunne være fine på deg.

Jeg er selv nokså lik deg (samme høyde og en størrelse større), og har en bunad som minner om Nordmørsbunaden i fasong, og jeg føler meg veldig fin i den.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du som har erfaring med Nordmørsbunaden, hvordan er den å ha på seg? Er den veldig varm? Og er det vanlig å bruke understakk til denne? Tusen takk for hjelpen!

Har ikke vært borti understakk til denne, så det er jo en enkel ullstakk, så hvor varm den blir kommer litt an på hva man har under. Egentlig skal man ha røde/svarte ullstrømpebukser, men dersom det blir for varmt kan du velge bomull istedet. Skjorta er jo av lin, så den er behangelig å ha på, og vesten er heller ikke spesielt varm. Jeg har brukt min bunad mye, og aldri opplevd at den blir spesielt varm i forhold til aktivitetsnivået.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar! Veldig fint å høre litt om bunaden fra deg som har den! Hvilken farge har du på vesten og stakken? Jeg tror jeg ønsker den blå/grønne vesten (evt den mørke rosa) Men har ikke sett dem på ordentlig, så lurer på om du har noen tips her? Og er det finest med blå eller sort stakk til den blå/grønne vesten? Kan jeg også spørre om du vet hvem som er flinkest til å produsere Nordmørsbunaden? Jeg har undersøkt med husfliden i Kristiansund og husfliden i Surnadal, og prisene varierer. Så skal jeg undersøke med Heimen husflid i Oslo. Er litt rådvill i forhold til hvor jeg skal få den laget, så hvis noen har innspill her blir jeg veldig glad!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vesten i høyrødt fugletøy, svart stakk og det grønne og røde forkleet. Og jeg synes egentlig den svarte stakken er finest, uansett farge på vesten. Mine bunader har vært sydd innad i familen, så vet desverre ingenting om hvor det er lurt å kjøpe den.

• 3 uker senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her igjen. Er det flere som har innspill? Håper det!

Skrevet

Det virker som om det som opptar deg mest i valget av bunad er hvordan den vil sitte på en med noen ekstra kilo. Hvis dette er riktig, ville jeg ha valgt bort Åmlibunaden. Livet virker ganske kort på den, og hvis ikke man er ganske slank er det fort gjort å se enda større ut når det smaleste punktet på drakten er ovenfor midjen.

Både Nordmørebunaden og Vestlandsdrakten ser ut til å ha et litt lengre liv, noe jeg selv ville ha valgt for å virke slankere. Hvis livet ender på midjen, vil denne bli fremhevet siden stakken henger løst, altså den er ikke kroppsnær. Bunaden min, som også har inntilsittende liv ned til midjen, gir ihvertfall denne effekten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...