Gå til innhold

Den egentlige forskjellen mellom analyse og tolkning

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei kjære KG brukere.

Som titlene ovenfor beskriver så lurer jeg på den egentlige forskjellen mellom tekst analyse og tolkning av en tekst. Jeg kan mye, og har mest analysert tekster, i forhold til å <<bare tolke en tekst>> men hva innebærer egentlig tolkning av en tekst?

I tillegg lurer jeg på forskjellen mellom ''drøfting'' og ''Gjør rede for/Grei ut om/Gi en fremstilling av''

Takker kjempemasse for alle svar :) !

Videoannonse
Annonse
Gjest Micka
Skrevet (endret)

tolkning og analyse ville jeg tatt for det samme. Bortset fra at en analyse krever også en beskrivelse av verket/teksten.

Beskrivelse = hva handler teksten om.

Gjør rede for/Grei ut om/Gi en fremstilling av = det samme.

drøfting er diskutering. to eller flere meninger opp mot hverandre.

Skjønner du blir forvirret.

Endret av Micka
Skrevet

jeg er ikke noe ekspert på dette men folk tolker ting forskjellig, jeg vil si at en tolkning er hvordan du selv opplever og tolker teksten på, en analyse er vel en litt mer dyptgående beskrivelse av du ser.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Analysere betyr å se objektivt på noe - rett og slett gi fakta. Man analyserer gjerne i dybden, ser nærme på detlajer etc, men holder seg alltid objetiv og konkret. Ingen personlige meninger.

Tolke betyr å bruke personlige meninger og tillegge teksten meninger utover det som konkret står der. Husk å argumentere godt!

Drøfte betyr at du først skal gjøre en liten analyse og legge frem konkrete fakta for deretter å tolke. Da skal du se en sak fra begge/alle sider. Du må passe på å gi gode argumenter for det du sier. Og så lager du en konklusjon til slutt der du rask oppsummerer for å så komme kort med din mening.

Greie ut, betyr igjen å gi fakta om en sak, men kanskje litt mindre i dybden enn hva en analyse er. Her skal du ikke komme med personlige meninger.

Håper det var til hjelp :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...