Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen ganger er det slik at man bare må innse at det er på tide å bevege seg videre. Uansett hva slags årsak som ligger bak folks handlinger, når man føler så på slike ting som dette. Da er det et tegn som sier "move on".

Kvinnfolk er kvinnfolk verst. Min erfaring med såkalte venninnegjenger, er at ting som dåp, bryllup og helger på fjellet blir brukt konsekvent til å holde folk i visse roller. Oftest i et spesiellt hierarki. Og slike ting som TS opplever er da en sånn greie, hvor noen "høyere i hierarkiet" har fått for seg at hun skal straffes for et eller annet.

Hadde lignende opplevelse for mange år siden. Lang historie, men jeg flyttet et stykke unna. En dag var jeg på besøk hos en venninne, og den andre stakk innom for å hilse på. Plutselig begynner de to å snakke i "koder", som "har dere ordnet servering enda..?" sånn tatt ut av lufta, og når jeg kikket opp. Så kommer det "ops.. hehe det skulle jeg kanskje ikke sagt..." Kokett med hånda for munnen. Den andre rister på hodet brydd og sier "neida... eh.. det gjør ikke noe..." Og så kommer det frem at de skal gifte seg på sommeren begge to. På toppen av det hele presterer hun jeg var hos å prøve å glatte over med å si at jeg kunne være med på festen etterpå, om jeg ville servere...

Jeg dro hjem og fant nye venninner. Stille i et år. Og så kommer en telefon, knisende hei takk for sist knis knis. Jeg var en smule kald og lurte på om det var svangerskap på gang nå da, siden jeg ble oppringt sånn ut av det blå. Nei da hadde hun alt FÅTT barn...

Noen blir bare aldri mer enn 14 år i huet.

Move on sier jeg! :enig:

Jeg fikk lyst til å komme gjennom pcen din og gi deg en klem. Men blir litt vannskelig desverre.

Videoannonse
Annonse
Gjest fireflies
Skrevet

..og jeg som nybakt mor vil legge til at jeg hadde satt stor pris på at du lot initiativet til å treffes være opp til henne. Noen er så slitne i barseltiden, at besøk er utrolig travelt, uansett hvor hyggelige folk er.

Da burde hun vel ikke invitert til noen navnefest i utgangspunktet. Å når hun først gjør det, så burde hun kunne invitere alle venninnene i vennegjengen, i steden for å stenge ut én person. Det er ikke slik at man kan unnskylde en kjip oppførsel med at "jeg har nettopp blitt mor, skjønner du". Det å være nybakt mor betyr ikke at man har lov til å være iskald mot venninnene sine. Jeg ville i hvertfall ikke godtatt det.

TS:

:klemmer:

Jeg ville virkelig revurdert denne ferieturen dere skal på. Jeg tenker som de andre her, at du må ta en prat med henne ganske raskt, Finn ut av hva som har skjedd og hvorfor det har skjedd. Hvis det er slik at hun med viten og vilje ikke inviterte deg, så ville jeg avbestilt ferieturen med én gang!

• Liker 1
Skrevet

Noen nybakte mødre blir veldig egosentrerte. Beklager å måtte si det. Jeg hadde tendensene selv, uten at det betydde at jeg stengte ute venninner, håper jeg. Jeg tror hun er så inne i sin egen verden at hun ikke har greid å tenke seg inn i din situasjon. Det lir gjerne mye "jeg, meg og mitt" når man er nybakt mor.

Hun har rett og slett ikke tenkt over at noen kan bli såret av hennes prioriteringer i forhold til navnefesten til barnet. Ser for meg at hun og mannen har blitt enige om at de skal be f.eks seks vennepar og plukket ut de seks sammen.Og så har hun ikke tenkt over/tatt hensyn til at to av disse er del av en naturlig gruppe sammen med deg.

Det kan være alle mulige teite grunner til at det ble slik. Kanskje går mannen hennes veldig godt overens med typen til en av de andre f.eks. En annen typisk ting er jo at hun har "sine nærmeste" i mannen og barnet. Mens du som singel kanskje i større grad har dine nærmeste i venninnene. Så hun skjønner ikke at dette føles veldig leit for deg.

Hadde jeg vært deg hadde jeg snakket med henne om dette på tomannshånd. Sagt at du syntes det var leit at de andre ble invitert, men ikke du. Så får dere rensa luften, og du får en forklaring

Når det er sagt så har jeg som tommelfingerregel at bryllup/barnedåp/konfirmasjon er anledninger man ikke skal forvente invitasjon til. Om man ikke er bror eller mor eller noe. Folk har så mange hensyn å ta. Plassproblemer, økonomi, vanskelig familie, hele og halve familier etc. En venninne av meg har foreldre med henholdsvis 10 og 7 søsken. De hadde bare familie til middag, fordi det ikke var plass til andre.

Poenget mitt er at du vet ikke hva som er grunnen til at du kom under invitasjons-streken. Det er ikke sikkert det har med deg å gjøre i det hele tatt.

Skrevet

Jeg skjønner godt at du er såret og lei deg. Så mye som du har holdt kontakten både med mor og barn, så burde jo du også blitt invitert når de ellers har invitert venner (vi inviterte kun familie + ei venninne som var fadder).

Men du MÅ spørre om hvorfor (jeg vet ikke hvordan). Tilfelle det har en "naturlig" forklaring. Jeg klarer ikke å la være å tenke at hvis hun/venninnene dine ikke likte deg, så hadde du vel blitt utestengt fra ferieturen også!

Mulige grunner:

* De ville bare invitere vennePAR (selv om det er teit)

* Mannen hennes liker deg ikke(?)

* Hun har helt glemt å invitere deg, og når det nærmet seg, og hun innså tabben, så var det for sent å fikse det (enten pga praktiske grunner (lokale, catering, plassering, osv) eller at det var pinlig)

* Hun trodde du hadde andre planer, og innså for sent at du ikke hadde det

* Hun liker deg godt, men de andre er *litt* nærmere, og hun hadde rett og slett ikke plass til en ekstra person (lite sannsynlig)

Gjest Badabing
Skrevet

Uff, dette var forferdelig trist å lese om. Og jeg synes det var rart at de andre venninnene ikke sa noe til henne, det vet jeg at jeg ville gjort hvis kun en av oss ikke hadde blitt invitert.

Jeg tenkte også på om det kunne være slik at av venner var kun faddere bedt, men det hørtes jo ikke sånn ut.

Jeg synes det er synd å si at hun skal droppe hele gjengen sin, for det kan jo godt hende de har sagt noe uten at de har kunnet gjøre noe, og at det kanskje kun er denne moren sin feil.

Jeg synes du skal snakke med henne, for det er synd at det skal gå utover ferien din. Og jeg tror det er best å ta det før ferien, slik at det slipper å komme opp da. Spør henne om hun har tid til en liten kaffekopp en dag, og spør rett ut om det var noen spesiell grunn til om hun ba alle utenom deg, og om det er noe hun synes du har gjort galt.

Tviler på at du har gjort noe galt, men det er jo greit om hun ikke føler seg "angrepet" slik at hun går i forsvar eller at vennskapsforholdet deres blir enda dårligere. Det er jo tross alt ekstra vanskelig når man er en gjeng.

Skrevet

Jeg synes du skal snakke med henne, for det er synd at det skal gå utover ferien din. Og jeg tror det er best å ta det før ferien, slik at det slipper å komme opp da. Spør henne om hun har tid til en liten kaffekopp en dag, og spør rett ut om det var noen spesiell grunn til om hun ba alle utenom deg, og om det er noe hun synes du har gjort galt.

Enig i dette. Eventuelt kan du også si at du har litt blandede følelser for den forestående ferien hvis det er slik at dere likevel ikke er så nære venner som du trodde.

• Liker 1
Gjest fireflies
Skrevet

Lurer på hvordan det har gått, jeg. Har du pratet med venninnen din, TS?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er noe som heter psykisk syk, og man kan bli temmelig nedsylta av en slik situasjon hvor det viser seg at man tydeligvis ikke har venner i livet.

Å bli lei seg fordi venninner svikter er en helt naturlig reaksjon og har ingen ting med psykisk sykdom å gjøre. Det er på grunn av sånne som deg at det kommer til å bli innført karensdager her til lands :(

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Å bli lei seg fordi venninner svikter er en helt naturlig reaksjon og har ingen ting med psykisk sykdom å gjøre. Det er på grunn av sånne som deg at det kommer til å bli innført karensdager her til lands :(

Såklart har det det!!! En venninne av meg fikk glatt 14 dagers sykemelding da det ble slutt med typen, da hun ble så belemret og nedsylta at hun ikke klarte å gå på jobb.

Jeg vil si at dette kan falle inn under det samme, at man plutselig finner ut at man er venneløs og alene!

Gjest fireflies
Skrevet

TS er ikke venneløs og alene selv om hun har EN venninne som ikke burde kunne kategoriseres som venninne.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

TS er ikke venneløs og alene selv om hun har EN venninne som ikke burde kunne kategoriseres som venninne.

Hvis du leser innleggene, så satt ALLE vennene hennes og pratet over hodet på henne om festen, ingen av dem har engang ymtet frempå om hvorfor hun ikke ble invitert til henne, og ser ikke ut til å bry seg skal vi forstå TS. Det er ikke snakk om bare den ENE venninnen.

Gjest fireflies
Skrevet

Hvis du leser innleggene, så satt ALLE vennene hennes og pratet over hodet på henne om festen, ingen av dem har engang ymtet frempå om hvorfor hun ikke ble invitert til henne, og ser ikke ut til å bry seg skal vi forstå TS. Det er ikke snakk om bare den ENE venninnen.

Men det er jo ikke sikkert at de andre vennene hennes visste at hun ikke var invitert, så jeg tar heller utgangpunkt i det som er konstantert.

Gjest Gjest
Skrevet

Ettersom TS ikke skriver lenger i denne tråden, kan man kanskje gå ut fra at problemet løste seg? Litt meningsløst at folk diskuterer dette i det uendelige, når ikke en gang ts følger med.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hei, TS her!

har ikke forlatt tråden, men jeg har ikke snakket med venninnen min enda, vi skal møtes i helgen, så da skal jeg forsøke å finne ut hva som ligger bak.

Ellers må jeg bare si at det å ikke komme overens med vennene sine ikke er grunn til sykmelding, forksjell på venner og kjæreste/ektefelle/samboer i så måte mtp brudd.

Tusen takk for alle kommentarer og innspill, gir en oppdatering på søndag!

Skrevet

Da burde hun vel ikke invitert til noen navnefest i utgangspunktet. Å når hun først gjør det, så burde hun kunne invitere alle venninnene i vennegjengen, i steden for å stenge ut én person. Det er ikke slik at man kan unnskylde en kjip oppførsel med at "jeg har nettopp blitt mor, skjønner du". Det å være nybakt mor betyr ikke at man har lov til å være iskald mot venninnene sine. Jeg ville i hvertfall ikke godtatt det.

Skjønner at du ikke har blitt mor selv. Du ville ikke godtatt det? Hva slags venn er det da? Jeg hadde de første 4 mnd minimal kontakt med andre enn min aller nærmeste familie, fordi jeg ikke sov, ikke fikk spist nok, hadde masse smerter, hadde baby med masse problemer som skrek døgnet rundt, osv. Da har man nok med å ta seg av barnet og å overleve selv. Man har jo knapt tid eller ork til å gi partneren en klem hvis man har det slik. Så hvis venner dropper vennskapet pga. sånt, så er det ikke verdt noenting spør du meg. Heldige meg har iallfall like gode venner enda, og vel så det.

TS høres ut som en ekte venn, som er generøs nok til å ikke la tiden ødelegge et vennskap. Jeg mente ikke at hun er unnskylt i forhold til å la være å invitere til navnefesten, det er noe helt annet. Jeg unnskylder ikke noe denne venninne har gjort. Men derimot mente jeg at TS ikke skal ha dårlig samvittighet eller lure på om hun har gjort noe feil. Hun høres ut som en flott venn syns jeg, som ikke har fortjent å bli behandlet slik.

Gjest fireflies
Skrevet

Du ville ikke godtatt det? Hva slags venn er det da?

Nei, jeg ville ikke godtatt å være den eneste av en vennegjeng på fem som ikke ble bedt. Da burde hun ikke bedt de andre heller. Det er dårlig gjort å stenge ut en person.

TS høres ut som en ekte venn, som er generøs nok til å ikke la tiden ødelegge et vennskap. Jeg mente ikke at hun er unnskylt i forhold til å la være å invitere til navnefesten, det er noe helt annet. Jeg unnskylder ikke noe denne venninne har gjort. Men derimot mente jeg at TS ikke skal ha dårlig samvittighet eller lure på om hun har gjort noe feil. Hun høres ut som en flott venn syns jeg, som ikke har fortjent å bli behandlet slik.

Det er vel ingen som har sagt noe om at TS har gjort noe feil? Det er venninnen som har gjort noe feil. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med innlegget ditt. Jeg tror du har missforstått hva dette egentlig dreier seg om.

Skrevet (endret)

Skjønner at du ikke har blitt mor selv. Du ville ikke godtatt det? Hva slags venn er det da? Jeg hadde de første 4 mnd minimal kontakt med andre enn min aller nærmeste familie, fordi jeg ikke sov, ikke fikk spist nok, hadde masse smerter, hadde baby med masse problemer som skrek døgnet rundt, osv. Da har man nok med å ta seg av barnet og å overleve selv. Man har jo knapt tid eller ork til å gi partneren en klem hvis man har det slik. Så hvis venner dropper vennskapet pga. sånt, så er det ikke verdt noenting spør du meg. Heldige meg har iallfall like gode venner enda, og vel så det.

Du ser at denne situasjonen er helt annerledes? Det har ingenting med at man har slitsomme dager etter fødsel, men det er en person som er utelatt blant de andre vennene.

Endret av Sunshine
  • Liker 1
Skrevet

Du ser at denne situasjonen er helt annerledes? Det har ingenting med at man har slitsomme dager etter fødsel, men det er en person som er utelatt blant de andre vennene.

:klappe: enig med deg!!!

Skrevet

Tråden ryddet.

Scorpina

-mod-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...