Auri Skrevet 17. mai 2010 #1 Skrevet 17. mai 2010 Heisann. Jeg har nylig hørt om at man kan søke kommunalt start/etablerings-lån. Har lest litt på kommunen sine hjemmesider men blir ikke veldig mye klokere. Det jeg lurer på: Har noen her fått det? Kan du evt. fortelle litt om situasjonen din når du fikk det og hvor mye lånet var på? Kan man kun søke i den kommunen man bor i nå? (vil helst bo i nabokommunen siden det er hjemkommunen min..) Takk for alle svar
Auri Skrevet 18. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 18. mai 2010 Jo takk, det har jeg lest Men jeg vil gjerne høre litt om andre sine erfaringer, før jeg bestemmer meg for om dette er noe som vi er aktuelle for. Jeg har store kvaler for å begi meg inn på en slik prosess uten å ha det minste kunnskap om vi har en mulighet eller ikke.
Heart7086 Skrevet 18. mai 2010 #4 Skrevet 18. mai 2010 Det verste du kan få er et nei:) Jeg søkte om, og fikk lån på 600 000,- (betaler under 3000,- i mnd) selv om jeg er i et program som heter Kvalifiseringsstønad, og har gått litt fram og tilbake på rehab/attføring/kvali. Det er innbetaling to ganger i året(1.6 og 1.12 tar jeg ikke heeeelt feil), og det blir sendt ut som giro på det(ihvertfall slik det fungerer her).
Frøken Mitzi Skrevet 18. mai 2010 #5 Skrevet 18. mai 2010 Det beste er å ta en prat med saksbehandler i kommunen, det kan du gjøre før du søker, og få vite hvor stor sjanse du har til å få lån, vilkår osv. Du kan søke i den kommunen du vil bo i, altså om du vil flytte til nabokommunen, er det den du søker hos. Lykke til!
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mai 2010 #6 Skrevet 19. mai 2010 Jeg har lurt på det samme som ts, så denne tråden var interessant. Jeg er dårlig på å lese meg til ting som har med økonomi å gjøre, har visst en mental sperre når det gjelder sånt. For meg ser det ut som at husbanken tilbyr ganske mye lavere rente enn andre banker. Stemmer det? Var det tilfeldig, eller er det sånn jevnt over?
Gjest annemor30 Skrevet 19. mai 2010 #7 Skrevet 19. mai 2010 etableringslån er så vidt meg bekjent et lån gjennom husbanken som igjen gie via kommunen.. max beløp var for noen år siden 250000..
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mai 2010 #8 Skrevet 19. mai 2010 Nå begynner det å bli noen år siden, men jeg fikk etableringslån via min kommune da jeg kjøpte min første leilighet. Søkte via kommunen (eget søknadsskjema), fikk innvilget lån på 80% av kjøpesum (de ga ikke 100% den gangen, måtte ha topplån i vanlig bank). De måtte godkjenne leiligheten før kjøp (den gangen hadde de noen retningslinjer på hvor stor den kunne være osv, men om dette fremdeles gjelder aner jeg ikke). Noe maksbeløp har jeg ikke noe minne av (og lånet mitt var mye større enn 250 000). Det var Nordea som administrerte mitt lån den gangen, ble betalt på vanlig måte (månedlige avdrag). Mener lånet hadde "normal rente", men at det var lavere krav til inntekt ift lånebeløp, selv om de selvsagt vurderte betalingsevnen. Beklager at det ble litt lite konkret, men jeg husker ikke alle detaljene fra den gangen. Det begynner å bli noen år siden som sagt. Lykke til forresten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå