Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan hadde du reagert om du var i et land hvor fysisk avstraffelse av barn var lovlig og du var vitne til et barn som fikk ris? Fordi jeg har en venn som bodde hos en familie i USA og yngste mann der fikk ris med belte da hadde var ulydig. Vennen min var jo bare en utvekslingselev og bodde hos de, men burde han ha sagt noe? Jeg vet ikke om jeg kunne latt være å si noe. Selv om det er lov til å slå barn i USA så er det helt forferdelig å være vitne til noe slikt.

Hva hadde du gjort? :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kunne jo hende at det var helt på sin plass og at barnet skjønte det godt selv? Jeg tror vi overreagerer alt for mye ... Ulike kulturer lever ulike liv.

Hadde jeg opplevd noe lignende i Norge ville jeg reagert annerledes enn i et land der det var lov.

Skrevet

Jeg tror faktisk det har kommet strengere lovverk i USA som går på dette med fysisk avstraffelse mot barn, ganske nylig. Men jeg skal ikke si det sikkert.

Men kulturer er uansett forskjellige.. uansett tror jeg ikke at jeg hadde klart å holdt munn, da det er en grusom måte å straffe et barn på. :snurt:

Skrevet

De slår jo barn på skolen også. Selv om USA får nye lovverk om slikt har de lang vei å gå. Jeg bodde selv i USA en stund og da jeg prøvde å fortelle om at det ikke var lov i Norge ble de kjempe overasket alle vennene mine der var vandt til å bli slått med belte, ledninger, paddles osv. :trist:

Jeg ville sagt noe, men mange ville nok blitt sint fordi du forteller dem hvordan de skal oppdra sine barn på. De hadde nok sagt noe slik som: It is my right as an american..blah blah..blah... :tristbla:

Skrevet

Uansett hvor enn i verden..det skulle ikke være lov å slå barn! Å straffe noen som er mindre å svakere på den måten er uakseptabelt uansett. Jeg ble fysisk straffet i mange år som barn og kommer aldri over det.. Det å slå virker lettvint, det virker fordi barn blir redde og undertrykte. Og det lager hatende og bitre voksne mennesker..fører ingenting godt med seg.

Skrevet

Akkurat og jeg hadde følt med så trist og hjelpeløs i en slik situasjon. :grine:

Skrevet

Jeg har selv bodd i et land der det var relativt vanlig. Første gang jeg var vitne til det var mens jeg jobbet i kassen i butikken og damen jeg ekspiderte klapset til sønnen sin som trasset. Ble stående og måpe noen sekunder før jeg tok meg sammen og spurte damen om hun ville ha pose. Vet ikke om hun merket det. I en slik situasjon følte jeg det ikke naturlig å si noe.

Men ettersom vennen din faktisk bor sammen med denne familien og en del av det å være utvekslingsstudent er å lære om forskjellige kulturer, og han kan komme til å vitne dette flere ganger, så ville jeg tatt det opp. Ikke på en moraliserende "dette er galt"-måte, men heller forklart at man følte seg ubehagelig med det og at dette ikke er lov i Norge.

Skrevet

Det kunne jo hende at det var helt på sin plass og at barnet skjønte det godt selv?

:hakeslepp: Det finnes ikke en eneste situasjon der det er "helt på sin plass" å gi unger juling med belter eller andre redskaper for den del. Fatter ikke at noen kan tenke det engang.

Tror ikke det er så lett, eller lurt for den del, å "si i fra" om sånne ting når man er utvekslingselev. Da er man vel bare 16-17 år selv også?

Nei uff, det må være en vanskelig situasjon, umulig å si noe om hva man burde eller ikke burde gjøre der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...