Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #1 Skrevet 17. mai 2010 Er litt usikker her, siden jeg aldri har vært i en slik situasjon før. På NAV sine sider står det blant annet at en kan motta dagpenger dersom en har tjent så og så mye de siste 3årene og en er reell arbeidssøker. Mitt problem da vil bli at jeg de siste 3årene har vært student, hjemme i barselspermisjon og så student igjen. Jeg begynte å jobbe i slutten av 2009 og jobber fremdeles, men det vikariatet jeg går i slutter i begynnelsen av juni og jeg tiltrer ikke i nytt vikariat før fra august av. Sum sumarum; jeg har både vært student og vet at jeg har jobb 1 august. Men hva skal jeg leve av i mellomtiden da? Har samboer, men det blir veldig tungt å leve 1,5mnd på 1 minstelønn(han er student med sommerjobb). Har jeg noen mulighet for å få dagpenger, eller bør jeg unnlate å si at jeg har jobb i august? Og vil jeg uansett få noe utbetalt siden jeg var student i fjor? Håper noen kan hjelpe meg å forstå..
Elensire Skrevet 17. mai 2010 #2 Skrevet 17. mai 2010 dagpenger er noe en får utbetalt hvis en mister jobben. det vil si hvis en har jobbet og tjent penger. du har i utgangspunktet kun motatt stønad fra det offentlige de siste årene som student...ergo har du ikke tjent pengene, og har heller ingen rett til dagpenger. dessuten...at du i det hele tatt tenker på å lyve ovenfor NAV om potensiell jobb er forkastelig! skaff deg en ekstra jobb, sommer jobb, barnevakt, et eller annet...ikke snylt på de som jobber og betaler skatt! pleier ikke være noe problem å få sommerjobb...hvis du ikke gidder og bare vil gå hjemme istedenfor å tjene til livet opphold så får dere vær så god klare dere på det samboeren din tjener.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #3 Skrevet 17. mai 2010 dagpenger er noe en får utbetalt hvis en mister jobben. det vil si hvis en har jobbet og tjent penger. du har i utgangspunktet kun motatt stønad fra det offentlige de siste årene som student...ergo har du ikke tjent pengene, og har heller ingen rett til dagpenger. dessuten...at du i det hele tatt tenker på å lyve ovenfor NAV om potensiell jobb er forkastelig! skaff deg en ekstra jobb, sommer jobb, barnevakt, et eller annet...ikke snylt på de som jobber og betaler skatt! pleier ikke være noe problem å få sommerjobb...hvis du ikke gidder og bare vil gå hjemme istedenfor å tjene til livet opphold så får dere vær så god klare dere på det samboeren din tjener. Unnskyld? Hva vet vel du om min situasjon? Min samboer skal jobbe fulltid og barnehagen holder julistengt. I tillegg skal besteforledre på ferie, så hvordan foreslår du da at jeg kan jobbe og passe et lite barn samtidig? Ansette en person fra gata til å passe barnet mitt? Dessuten har jeg STUDERT! Ikke gått hjemme å latet meg. Jeg har heller ikke særlig LYST til å gå hjemme en og en halv mnd, for jeg trives faktisk med å jobbe. Får brakkefeber av å gå hjemme så lenge. Har også jobbet i flere år før jeg begynte å studere. Har forresten søkt og lett etter en langvarig jobb i månedsvis! Det er ikke lett skal jeg si deg. Og jada, jeg har lett etter sommerjobb også, men jeg finner ingen jeg kan kombinere med barnepass og det at sambo jobber fulltid. Og jeg er ikke spesielt kresen heller skal jeg si deg. Og dessuten så jobber jeg pr idag fulltid og betaler skatt selv, så den parasittbemerkningen din kan du droppe.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #4 Skrevet 17. mai 2010 Du opparbeider deg ikke rettigheter til dagpenger ved å studere. Ingen studenter har automatisk rett på dagpenger uten å ha jobbet ved siden av studiene, sånn er det bare. Det lureste du kan gjøre er å legge penger til side så dere har noe å leve for i den perioden du ikke har inntekt. NAV ser på enten gjennomsnittet av de 3 foregående årene eller din totale inntekt i fjor når dagpengegrunnlaget regnes ut, og om du ikke har jobbet noe særlig i perioden (betalt arbeid, ikke studier) får du heller ikke dagpenger.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #5 Skrevet 17. mai 2010 gjest 22.49 Takk for greit svar. Da faller jeg altså gjennom to stoler. Spennende sommer i møte skjønner jeg. (Bare for å svare ang sparing; Det var en grunn til at jeg hoppet av studiet mitt. 2 studenter med lite barn = dårlig kombinasjon. Og ja, jeg vet at sånn er livet og jeg tar den delen som selvfølge, men det er fantastisk vansklig å spare også når man har ett studielån og en minstelønnsjobb som følge av avbrutt utdanning. Det er ikke billig å leve, men det gjelder jo alle, jeg vet det.) Da bare lurer jeg på hva i alle dager nyutdannede som ikke finner seg jobb lever av. Sosialen?
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #6 Skrevet 17. mai 2010 Da bare lurer jeg på hva i alle dager nyutdannede som ikke finner seg jobb lever av. Sosialen? Jeg gikk en del måneder mer eller mindre uten jobb etter endt studie, og jeg hadde før dette spart opp noen kroner som jeg levde på. I tillegg fikk jeg liten deltidsjobb på et renholdsfirma jeg jobbet på før jeg begynte å studere, og jeg tok diverse vikariater der når andre var syke. Ikke topplønn og ikke gøy å skure dasser når en er universitetsutdannet, men penger stinker ikke Etter noen måneder fikk jeg jobb som passet til utdannelsen min, og da kunne jeg endelig begynne å slappe litt mer av mht økonomi. Jeg var nøye med pengebruken gjennom hele studiet, og jeg kunne derfor betale ned hele studielånet med én gang. Kjipt å alltid måtte snu på krona mens man er student, men det er absolutt verdt det etterpå Det som irriterer meg når det gjelder NAV er at de regner inntekten fra forrige kalenderår, ikke fra de 12 siste månedene. Så om man har et vikariat fra juli til juli, får man bare dagpenger beregnet på et halvt års inntekt selv om man har jobbet i et år etter hva jeg har forstått.
Gjest Spinell Skrevet 18. mai 2010 #7 Skrevet 18. mai 2010 (endret) Da bare lurer jeg på hva i alle dager nyutdannede som ikke finner seg jobb lever av. Sosialen? Som nyutdannet uten jobb lever man som regel først på det man kanskje har av oppsparte midler, deretter må man evt søke sosialhjelp. Selv tok jeg alt jeg kunne få av mer eller mindre relevante vikariater og småjobber for å få endene til å møtes. (Var ferdig utdannet i en periode med trange tider for mitt fag, men det gikk heldigvis raskt forbi ) Det ser ut til at det er som du sier; du faller mellom to stoler hvis du ikke har hatt en inntekt på minst 109.322,00 i 2009, for da har du ingen rett på dagpenger. Uten mulighet til barnepass blir det ekstra vanskelig å ta på seg jobber. Evt må en av dere ha dagjobb og den andre jobbe kveld eller natt. Siden dette er et forum, og ikke NAV, bør du for sikkerhets skyld kontakte NAV i nærmeste framtid for å få mer kvalitetssikrede svar på om det finnes andre muligheter for småbarnsforeldre. Endret 18. mai 2010 av Spinell
ToveM Skrevet 18. mai 2010 #8 Skrevet 18. mai 2010 (endret) Hva med en ettermiddagsjobb som du kan gå på når mannen kommer hjem fra jobb. ja det blir lite familieliv, men sånn blir det ofte i en periode, kan jo være butikker som trenger folk på ettermiddag. Har du en postterminal i nærheten (det er vel ikke så mange igjen, men...) så kan det jo være at de trenger folk på ettermiddagsvakt. Men det er vel egentlig litt sent nå, for å få jobb i sommer. Eller hva med å være dagmamma den måneden barnehagen er stengt, kanskje flere som strever med barnepass på den tiden. Endret 18. mai 2010 av ToveM
Elensire Skrevet 18. mai 2010 #9 Skrevet 18. mai 2010 1.Unnskyld? Hva vet vel du om min situasjon? 2.Dessuten har jeg STUDERT! Ikke gått hjemme å latet meg. Jeg har heller ikke særlig LYST til å gå hjemme en og en halv mnd, for jeg trives faktisk med å jobbe. Får brakkefeber av å gå hjemme så lenge. 3.Og dessuten så jobber jeg pr idag fulltid og betaler skatt selv, så den parasittbemerkningen din kan du droppe. 1. nei, den vet jeg absolutt ingenting om! når du ikke opplyser om det i startinnlegget. når ikke det står noe om at du har forsøkt å finne jobb, og har få muligheter pga manglende barnepass så er det ikke noe en bare kan gå ut i fra. og når du da skriver at du vil unlate informasjon til NAV hvis det passer seg for situasjonen din, da blir jeg provosert. enkelt og greit. 2. jeg har da aldri sagt at du har gått hjemme og latet deg. kommentaren min gikk, urettmessig ser jeg av svaret ditt, på at hvis du ikke ville søke jobber fordi det var lettere å være hjemme, så ville det være latskap. men du sier jo at du virkelig har forsøkt og har hatt lite hell. Jeg vet dessuten utmerket godt hvor tungt det er å være student, jeg er det selv, med deltidsjobb på siden for å få det til å gå rundt. Så all kudos til deg som har klart det med barn og 3. nå kan ikke jeg se noe sted at jeg har kalt deg en parasitt i innlegget mitt. så vennligst ikke vri om på det jeg har skrevet og så bli sur for ordene du legger i munnen min! jeg forstår at jeg provoserte deg og var for krass. men du provoserte likeledes meg, dessverre på grunn av for lite informasjon. Så det beklager jeg på det sterkeste! et lite forslag siden du sier du har barn du må være hjemme med i sommer...hva med å ta på deg en dagmamma jobb den tiden du har mellom jobber her? da slår du jo to fluer i en smekk. men selvfølgelig, det er kun hvis det er mulig for deg, eventuelt hvis det finnes noen i nærheten som trenger noe slikt i sommer. ellers må du ha lykke til! håper virkelig at dere finner en løsning på det! (hadde dyttet inn den nikkende og smilende smileyen her hvis de hadde fungert hos meg )
gullhjerte Skrevet 18. mai 2010 #10 Skrevet 18. mai 2010 Hei. Jeg vet ikke om det kan være aktuelt for deg, men et forslag fra meg er å finne deg en turnusjobb, hvor du kan jobbe på de tidene din samboer er hjemme med barnet.. For eksempel en nattjobb, eller en senvakts-turnus.. Det får du uten noe særlig kompetanse og utdanning i kommunesektoren, feks i omsorgsboliger, sykehjem også videre.. Håper det ordner seg, det er en lei situasjon dere har havnet i. Håper på best mulig løsning for dere! =) PS, jeg ser nå at noen over meg har foreslått ettermiddagsjobbing, men jeg lar det står siden jeg mener jeg kan tilføye noe nytt Mange kommuner sliter med sommervikarene sine i helsesektoren, det kan være verdt å ta en telefon og høre med de
Stor&Sterk Skrevet 21. mai 2010 #11 Skrevet 21. mai 2010 Du har desverre ingen rettigheter..... men har du ikke penger til livsopphold kan du få hjelp hos sosialen..de vil da regne med din og samboers inntekt for å se om dere har grunnlag for hjelp.
Gjest Koala Skrevet 21. mai 2010 #12 Skrevet 21. mai 2010 Flere direkte feilaktige svar her. Du har i utgangspunktet krav på dagpenger fordi du blir arbeidsledig i juni uten egen skyld. Det at du begynner å jobbe igjen i august spiller ingen rolle. Fortell NAV nøyaktig hvordan situasjonen her. Du har intet å skjule. Om og hvor mye du får avhenger av hvor mye du har tjent. Snakk med NAV, de vil kunne fortelle deg det nøyaktig.
Gjest AnonymBruker Skrevet 21. mai 2010 #13 Skrevet 21. mai 2010 Flere direkte feilaktige svar her. Du har i utgangspunktet krav på dagpenger fordi du blir arbeidsledig i juni uten egen skyld. Det at du begynner å jobbe igjen i august spiller ingen rolle. Fortell NAV nøyaktig hvordan situasjonen her. Du har intet å skjule. Om og hvor mye du får avhenger av hvor mye du har tjent. Snakk med NAV, de vil kunne fortelle deg det nøyaktig. Hva er det du mener er feil her da? Du sier jo det samme som mange andre i tråden her: Om og hvor mye du får avhenger av hvor mye du har tjent. Og ettersom ts neppe tjente over Den Magiske Grensen i 2009 har hun følgelig heller ikke rett på dagpenger.
Gjest Koala Skrevet 22. mai 2010 #14 Skrevet 22. mai 2010 Hva er det du mener er feil her da? Du sier jo det samme som mange andre i tråden her: Om og hvor mye du får avhenger av hvor mye du har tjent. Og ettersom ts neppe tjente over Den Magiske Grensen i 2009 har hun følgelig heller ikke rett på dagpenger. Jeg aner ikke hva trådstarter tjente i 2009. Jeg er også usikker på om barselspengene regnes som inntekt og om inntekten fra 2010 kan brukes som grunnlag for dagpenger. Jeg synes det er en dårlig ide for trådstarter å stole på skråsikre men anonyme personer når det gjelder dette. Det er langt lurere å: Snakke med NAV og legge frem økonomien slik den er. Dersom hun har rettigheter vil hun få vite om dem.
orca72 Skrevet 23. mai 2010 #15 Skrevet 23. mai 2010 På på www.nav.no står det blant annet: Hvem kan få dagpenger? Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du: * Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent. * Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 109 322 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 218 643 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene Her kan du lese flere betingelser/vilkår for å søke dagpenger Det betyr at det er ikke bare inntekt som gjelder, du skal også ha fått redusert arbeidstiden din, altså nylig hatt en jobb som er redusert med halvparten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå