Gå til innhold

"Overigår"?!

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Bevare meg vel. Det er virkelig vanskelig for noen å forstå at man har forskjellige dialekter her i landet. I Nord-Norge sier vi overigår, og det kommer vi til å fortsette med.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Bevare meg vel. Det er virkelig vanskelig for noen å forstå at man har forskjellige dialekter her i landet. I Nord-Norge sier vi overigår, og det kommer vi til å fortsette med.

Enig! Og at de som sitter med nesa i sky og glaner på Operaen i Oslo mener det er "språklig forfall", ja det driter jeg i.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nord-Norge er nok betraktelig større enn dere vil innse. Jeg har bodd i nord hele mitt liv, og i hele min region er det ikke en kjeft som sier hverken "overigår" eller "forgårs". Korrekt betegnelse vil være "forleden dag".

Gjest Caylee
Skrevet (endret)

Enig! Og at de som sitter med nesa i sky og glaner på Operaen i Oslo mener det er "språklig forfall", ja det driter jeg i.

De som bor i Oslo snakker ikke likt ;) Det er masse sosialekter her. Noen sier ekke, måkke, kanke, bannan mens andre sier vil ikke osv. Du kan ikke si at alle de fra oslo mener det er "språklig forfall" for jeg sier overigår selv jeg. Har alltid gjort det, og jeg er fra Oslo. Jeg sier også ordet mens. Jeg sier også sjino, sjede og kanke, måkke osv

Du tenker vel på de som er fra oslo-vest, bærum og asker? Det er stor forskjell fra snakke måten i oslo-øst og vest og masse forskjellige sosialekter innen det igjen. Men de fra oslo-vest foreksempel er det noen som sier forigårs. Alle eldre jeg kjenner sier forigårs men jeg aldri brukt dette ordet selv.

Endret av Caylee
Skrevet

Jeg sier aldri "forgårs", det passer ikke inn i dialekten min. Jeg pleier å si "forrige dagen", eller "forje dan" som det blir uttalt. Men jeg har aldri tenkt over at å si "overigår" er så fælt, faktisk tror jeg det er ganske vanlig her jeg bor.

Skrevet

Jeg sier ifårrigårs, og jeg er fra Oslo. Da jeg var liten og bodde i Tromsø, sa alle i overigår. Det husker jeg tydelig, for jeg merket det godt da jeg skulle begynne å si "forigårs" igjen.

Artig ord, egentlig.

Skrevet

Nord-Norge er nok betraktelig større enn dere vil innse. Jeg har bodd i nord hele mitt liv, og i hele min region er det ikke en kjeft som sier hverken "overigår" eller "forgårs". Korrekt betegnelse vil være "forleden dag".

Jepp, det jeg skulle si.

Skrevet

Folk snakker forskjellig og språket forandres hele tiden. Skriftspråket forandres også. Forgårs er den riktige SKRIVEMÅTEN. Overigår er ikke gramatisk korrekt, men det er heller ikke "hvem film skal vi se?" som mange sier idag.

Her ER det jo faktisk et prakteksempel på språklig forfall, blandt all dialektdiskusjonen

"Hvem film" er jeg bra sikker på ikke er riktigpå noen som helst slags dialekt. I hvert fall ikke sentralt på Østlandet eller i Oslo, der det virker som om talefeilen er mest utbredt.

Skrevet

Så DU kan være uforskammet mot andre, men ingen kan være uforskammet mot deg? Ok.

:filer:

Herregud, dette blir for dumt. Hvis du ikke klarer å se forskjellen på å si at en ikke liker et ord av din dialekt, hva det nå er, og at du får brekninger når du hører hele dialekten min, da får du bare ha det så godt. Takk og adjø.

• Liker 1
Skrevet

Her i Nord-Norge sier alle "overigår". "Forgårs" har jeg aldri hørt brukt her, og det høres ut som noe bokmål pratere ville si. Tror det er dialekt betinget, og å si at det "feil" å si det vil være feil. Det ville være det samme som å si at det er feil når vi her oppe sier "korsn", "koffer" og "kor" istedenfor "hvordan", "hvorfor" og "hvor".

Her i Nord-Norge?

Moren min og hele hennes slekt kommer fra Vesterålen. Jeg har ikke hørt noen av dem si overigår.

Det finnes ganske mange dialekter der det er unaturlig å bruke "forgårs". Dialekten på mitt hjemsted er en av disse, men vi lærte allerede tidlig i barneskolen at det ikke heter "overigår". Det finnes et annet dialektord som dekker dette begrepet.

Dere som mener det er en dialekt-ting å si "overigår"; brukes dette ordet kun av jevnaldrende, eller brukes det også av besteforeldregenerasjonen, som gjerne har dialektbruk som er mindre påvirket utenfra?

På den annen side: siden det er blitt lov å skrive bakdel istedenfor ulempe, ser jeg ikke bort fra at det blir lov å bruke overigår istedenfor forgårs, heller.

Når det gjelder trådstarters reaksjon på ordet overigår, så dreier det seg antakelig om personer som snakker samme dialekt som henne, hvor overigår er et ord småbarn bruker.

Hva som gjelder i dagligtalen i Tromsø blir liksom irrelevant i så måte.

Ellers, når det gjelder språkendringer så er det ikke bare bakdel som skurrer litt hos meg. Også ordet "avkrefte" i forhold til bekrefte. Det pleide å hete "dementere", mens avkrefte var noe som skjedde med folk som var syke.

Men sånn er det. Folk bruker språket feil og så blir det akseptert fordi fler og fler gjør det.

Skrevet (endret)

Jeg bor også i nord og slett ikke alle sier overigår. Mannen min sier forgårs. Han sier at det er noen som sier overigår også, men i hvert fall ikke alle.

Men her sier folk gamlere. Det er jo dialket, men det høres likevel helt feil ut.

Endret av Het Potet
Skrevet

Her i Nord-Norge?

Moren min og hele hennes slekt kommer fra Vesterålen. Jeg har ikke hørt noen av dem si overigår.

Nettopp. Vesterålen, Lofoten, Ofoten, Senja og Sør-Troms har i hvertfall ikke dette uttrykket. Ingen over 5 år sier "overigår". Her sier vi alle forleden dag. Det må i så fall være et lokalt Tromsøfenomen, men jeg har ikke hørt det der heller.

Skrevet (endret)

Nettopp. Vesterålen, Lofoten, Ofoten, Senja og Sør-Troms har i hvertfall ikke dette uttrykket. Ingen over 5 år sier "overigår". Her sier vi alle forleden dag. Det må i så fall være et lokalt Tromsøfenomen, men jeg har ikke hørt det der heller.

FEIL! Alle jeg vet her på Senja og Midt-Troms sier overigår! Har aldri hørt noen si forleden dag.

Kanskje feil av meg å si "her i Nord-Norge", retter det til Senja og Midt-Troms.

Endret av Darkannie
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Alt man skal henge seg opp i :herremann:

Gjest Eurodice
Skrevet

Ifølge Tanums store rettskrivningsordbok heter det "i forgårs" og "i overmorgen". Jeg har alltid sagt "overimorgen", det må jeg gi meg med :) .

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg testet litt. Ringte min bestemor på 80 år, samtalen gikk som dette:

Meg: "Ka du vil kalle dagen før gårdagen?"

Bestemor: "Hæ? Ka du meine?"

Meg: Den dagen som va før gårdagen, ka du kalle det?

Bestemor: "Overigår?"

:enig:

Trådstarter her.

Skulle kanskje ha spesifisert at jeg bor i Oslo og det er her snakk om en venninne som er født og oppvokst her.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter her.

Skulle kanskje ha spesifisert at jeg bor i Oslo og det er her snakk om en venninne som er født og oppvokst her.

Ja, det skulle du nok ha presisert. :filer:

Gjest Glad i reiser
Skrevet

Trådstarter her.

Jeg bor ikke veldig langt unna Oslo, og "alle" jeg kjenner sier "overigår".

TS: Du svarte meg ikke da jeg spurte hva du mener om de som sier "vårs" istede for "oss"?

I følge noen inne her er det tydelig mange her i landet som snakker som fire-åringen!

Ære være dere som er perfekte, snakker slik det står at man skal og ter ser korrekt til en hver tid!

Og forresten, er det galt å si "i morra" og ikke "i morgen"?

Skrevet

Joda joda joda. Dette er et uttrykk som stammer derifra. Overigår, høres stadig vekk. Muligens det ikke er merket vesterålen, men det er da vanlig blandt vanlige familier. :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ifølge Tanums store rettskrivningsordbok heter det "i forgårs" og "i overmorgen". Jeg har alltid sagt "overimorgen", det må jeg gi meg med :) .

Ungene mine, jeg, min mor og min bestemor sier "i overgår" og " i overmorra". Helt vanlig å si det her i alle fall (nord på Helgeland).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...