Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #61 Del Skrevet 24. mai 2010 Jeg kjenner ingen som sier "overigår"... Her går det i "forgårs". Er fra sørlandet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #62 Del Skrevet 24. mai 2010 Joda joda joda. Dette er et uttrykk som stammer derifra. Overigår, høres stadig vekk. Muligens det ikke er merket vesterålen, men det er da vanlig blandt vanlige familier. Blant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Iah Skrevet 24. mai 2010 #63 Del Skrevet 24. mai 2010 Jeg er fra indre Østlandet og jeg bruker nok både overigår og forgårs. Skriftlig ville jeg kun brukt forgårs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 24. mai 2010 #64 Del Skrevet 24. mai 2010 Blant. Er det muuuuulig?? Hvem sitter å retter på noe sånt? Spar oss! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elena Skrevet 24. mai 2010 #65 Del Skrevet 24. mai 2010 Bor to timer nord for Oslo og her sier alle "overigår". Hadde jeg sagt "I forgårs" eller "forleden dag" ville jeg nok bli møtt med strenge beskjeder om å ta meg sammen og få beina ned på bakken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*appifany* Skrevet 24. mai 2010 #66 Del Skrevet 24. mai 2010 Er nordfra, og her er det flere som sier overigår. Jeg liker ikke det ordet, så jeg sier forleden dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 24. mai 2010 #67 Del Skrevet 24. mai 2010 Jeg er fra indre Østlandet og jeg bruker nok både overigår og forgårs. Skriftlig ville jeg kun brukt forgårs. Bor to timer nord for Oslo og her sier alle "overigår". Hadde jeg sagt "I forgårs" eller "forleden dag" ville jeg nok bli møtt med strenge beskjeder om å ta meg sammen og få beina ned på bakken. Stedet jeg kommer fra er også på indre Østlandet og i omtrent samme avstand fra Oslo. På barneskolen ble vi bevisstgjort på at overigår ikke er et ord i dialekten herfra. Hos oss kalles det "førdagen". Tror imidlertid dette ordet er på veg ut og i ferd med å erstattes av overigår (men jeg liker det ikke ). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rødtoppen86 Skrevet 24. mai 2010 #68 Del Skrevet 24. mai 2010 Jeg og alle rundt meg sier i overigår, så det er helt naturlig for meg å bruke det ordet. Kan nevnes at jeg er nordfra hvor vi sikkert har mange "uriktige" ord ifølge mange på dette forumet. Jeg synes det er viktig å skille mellom det man sier og det man skriver. At ordet ikke står i ordboka sier jo seg selv, siden det er dialekt. Som noen nevnte, så står det jo ikke koffer, korsn, kordan osv der heller, men det betyr jo ikke at det er feil å si det. For eksempel brukes ikke ordet hvilken/hvilket i nord, men kordan og korsn, er det da feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 25. mai 2010 #69 Del Skrevet 25. mai 2010 Er det muuuuulig?? Hvem sitter å retter på noe sånt? Spar oss! Nå ligger tråden i språkforumet, og her er det lov å gjøre det. Dessuten heter det "sitter og retter". :file: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå