Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #1 Del Skrevet 17. mai 2010 Jeg har en venninne som bruker "overigår" istedet for "forgårs" og som bare fnyser når jeg påpeker at det kanskje heter "forgårs" og mener at alle sier "overigår". Er dette virkelig noe alle sier? Det er jo riv ruskende feil og kanskje noe man kan si på barneskolen, men IKKE når man er voksen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 17. mai 2010 #2 Del Skrevet 17. mai 2010 Jeg har ennå tilgode å høre et voksent menneske si "overigår". Det slutter man med så fort man begynner på skolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 17. mai 2010 #3 Del Skrevet 17. mai 2010 (endret) Det er veeeldig mange som sier det, men det er selvfølgelig et tulleord.. Det er vanskelig å mestre morsmålet vettu Må forresten si meg enig med Mysan, jeg tror ikke jeg har hørt noen fra ungdomsskolealder og oppover si det, så det er vel noe de fleste klarer å legge av seg. Endret 17. mai 2010 av Gjesten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glad i reiser Skrevet 17. mai 2010 #4 Del Skrevet 17. mai 2010 Jeg har ennå tilgode å høre et voksent menneske si "overigår". Det slutter man med så fort man begynner på skolen. Her jeg bor så sier alle "overigår", selv etter vi begynte på skolen. For meg virker det rart å si "forgårs"! Hvorfor er det riv ruskende feil? Jeg for min del sier riv ruskende galt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mysan Skrevet 17. mai 2010 #5 Del Skrevet 17. mai 2010 Hvorfor det er feil? Det heter ganske enkelt ikke overigår. Forigårs, eller forgårs, betyr "dagen før i går". Dagen "over i går" blir bare feil... "over i morgen" som i "etter i morgen" er korrekt. Da min datter var et par år gammel, og ikke hadde alle ordene inne ennå, sa hun: I annen annen overigårsdag. Det betydde at noe var lenge siden. Men som sagt; hun var 2 da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Glad i reiser Skrevet 17. mai 2010 #6 Del Skrevet 17. mai 2010 (endret) Jaja, da er det mange der jeg bor som ikke kan snakke da! Jeg ser ikke helt hvorfor folk gidder å henge seg opp i det. Det er greit med "over i morgen", men ikke "over i går".. Jeg kommer da alltid til å si det uansett! Hva med de som sier "vårs" istede for "oss"? Endret 17. mai 2010 av Glad i reiser Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GirlDreamer Skrevet 17. mai 2010 #7 Del Skrevet 17. mai 2010 Det er vel bare en dialekt? Alle sier ting forskjellig, synes ikke det er noen galt med det egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hamster Skrevet 17. mai 2010 #8 Del Skrevet 17. mai 2010 Jeg synes at å rette på det blir litt vel kverulerende. "Gamlere" og sånt skjønner jeg at man kan rette på, for det er rett og slett feil, men overigår vil jeg si er et helt greit alternativ til "forgårs" eller hva du sier. Jeg sier både overigår og overimorgen, og synes noe annet høres bare rart ut, hadde noen kritisert meg for det hadde jeg bare ledd av dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
engel med sorte vinger Skrevet 17. mai 2010 #9 Del Skrevet 17. mai 2010 Bruker "overigår" og det gjør de andre som bor rundt meg også. Det er et helt vanlig dialektord for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cand alt Skrevet 17. mai 2010 #10 Del Skrevet 17. mai 2010 Ja, fysjameg, dette var virkelig helt hårreisende. Tenk å si noe sånt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Darkannie Skrevet 17. mai 2010 #11 Del Skrevet 17. mai 2010 Her i Nord-Norge sier alle "overigår". "Forgårs" har jeg aldri hørt brukt her, og det høres ut som noe bokmål pratere ville si. Tror det er dialekt betinget, og å si at det "feil" å si det vil være feil. Det ville være det samme som å si at det er feil når vi her oppe sier "korsn", "koffer" og "kor" istedenfor "hvordan", "hvorfor" og "hvor". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solbærsaft Skrevet 17. mai 2010 #12 Del Skrevet 17. mai 2010 så vidt jeg kan se er hverken "overigår" eller "forigårs" godkjent i følge uio/språkrådet. http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjesten Skrevet 17. mai 2010 #13 Del Skrevet 17. mai 2010 så vidt jeg kan se er hverken "overigår" eller "forigårs" godkjent i følge uio/språkrådet. http://www.dokpro.uio.no/ordboksoek.html Det skrives "forgårs". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 17. mai 2010 #14 Del Skrevet 17. mai 2010 Det finnes ganske mange dialekter der det er unaturlig å bruke "forgårs". Dialekten på mitt hjemsted er en av disse, men vi lærte allerede tidlig i barneskolen at det ikke heter "overigår". Det finnes et annet dialektord som dekker dette begrepet. Dere som mener det er en dialekt-ting å si "overigår"; brukes dette ordet kun av jevnaldrende, eller brukes det også av besteforeldregenerasjonen, som gjerne har dialektbruk som er mindre påvirket utenfra? På den annen side: siden det er blitt lov å skrive bakdel istedenfor ulempe, ser jeg ikke bort fra at det blir lov å bruke overigår istedenfor forgårs, heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Darkannie Skrevet 17. mai 2010 #15 Del Skrevet 17. mai 2010 Det finnes ganske mange dialekter der det er unaturlig å bruke "forgårs". Dialekten på mitt hjemsted er en av disse, men vi lærte allerede tidlig i barneskolen at det ikke heter "overigår". Det finnes et annet dialektord som dekker dette begrepet. Dere som mener det er en dialekt-ting å si "overigår"; brukes dette ordet kun av jevnaldrende, eller brukes det også av besteforeldregenerasjonen, som gjerne har dialektbruk som er mindre påvirket utenfra? På den annen side: siden det er blitt lov å skrive bakdel istedenfor ulempe, ser jeg ikke bort fra at det blir lov å bruke overigår istedenfor forgårs, heller. Brukes av alle generasjoner her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 18. mai 2010 #16 Del Skrevet 18. mai 2010 Jeg sier overigår... Tror jeg aldri har hørt noen si forgårs faktisk, i såfall er det ikke av noen rundt her.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mai 2010 #17 Del Skrevet 18. mai 2010 Jeg sier overigår... Tror jeg aldri har hørt noen si forgårs faktisk, i såfall er det ikke av noen rundt her.. Samme her! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mai 2010 #18 Del Skrevet 18. mai 2010 Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'overigår' i bokmålsdatabasen verken i ordlistene eller i ordboka. forgårs- subst (av I *for- og gen. av *går) i f- dagen før i går Skulle være enkelt da. Bruke et ord som ikke engang finnes sier vel litt om de personene som sier det i voksen alder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mai 2010 #19 Del Skrevet 18. mai 2010 Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'overigår' i bokmålsdatabasen verken i ordlistene eller i ordboka. forgårs- subst (av I *for- og gen. av *går) i f- dagen før i går Skulle være enkelt da. Bruke et ord som ikke engang finnes sier vel litt om de personene som sier det i voksen alder? Står disse ordene i ordboka? - Kordan - Korsn - Koffor - Katti - Kjølpen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mai 2010 #20 Del Skrevet 18. mai 2010 Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'overigår' i bokmålsdatabasen verken i ordlistene eller i ordboka. forgårs- subst (av I *for- og gen. av *går) i f- dagen før i går Skulle være enkelt da. Bruke et ord som ikke engang finnes sier vel litt om de personene som sier det i voksen alder? I BOKMÅLSdatabasen ja. Til informasjon: Bokmål er et skriftspråk, ikke et talespråk. De som snakker en dialekt tilnærmet bokmål bor ofte på Østlandet. Andre steder i landet snakker man ofte dialekter som ikke ligner særlig på bokmål. Her jeg bor sier også alle overigår, i alle generasjoner. Besteforeldrene mine (som ville vært nærmere 100 år gamle om de hadde levd ennå) sa også overigår. For meg er forgårs et bokmålsord som er like unaturlig å si som f.eks. hvilken, hvorfor og hvordan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå