Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #1 Skrevet 17. mai 2010 Med tanke på at det er smårollinger som i startfasen på å lære å lese, som er de ivrigste samlerne av slike kort er det ikke snart på tide med litt sensur?
Konstantin Skrevet 17. mai 2010 #2 Skrevet 17. mai 2010 Absolutt ikke. Tror ikke smårollingene kommer til å skjønne hva som står på kortene betyr. Og uansett om de forstår hva som står på, tror jeg ikke at de tar så altfor stor skade av dette. Synes heller vi må sette litt grenser når det gjelder overbeskytting av unger. De tåler mer enn de fleste tror.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2010 #3 Skrevet 17. mai 2010 Synes ikke det er greit å sensurere personlige russekort. Da får jeg liksom litt sånn lyst til å si "ytringsfrihet", selv om det kortet blir trukket ut ofte i dag :-)
Fluffe Skrevet 17. mai 2010 #4 Skrevet 17. mai 2010 Da får man heller lære barna til å ikke ta i mot /spørr om russe kort hvis man blir så hysteriske.
Harlekin Skrevet 17. mai 2010 #5 Skrevet 17. mai 2010 Russekort er ikke til for barna, men noe morsomt for russen. Skal man sensurere russekortene, kan man likesågodt slutte med dem.
Gjest Hippi Skrevet 17. mai 2010 #6 Skrevet 17. mai 2010 Absolutt ikke sensur, men en viss grad av selvsensur. Altså at man enten velger en tekst man tenker femåringer godt kan lese, eller velger å si "nei" når femåringer ber om kort.
Harlekin Skrevet 17. mai 2010 #7 Skrevet 17. mai 2010 Absolutt ikke sensur, men en viss grad av selvsensur. Altså at man enten velger en tekst man tenker femåringer godt kan lese, eller velger å si "nei" når femåringer ber om kort. Skal virkelig russen, en gjeng med atten-nittenåringer, måtte ta ansvar for å skjerme andres små barn? Det synes jeg foreldrene skal gjøre selv. Enten får ikke barna lov til å få russekort, eller så må man tåle at de leser litt mindre fine saker og ting. Jeg tror ikke 5-åringene tar skade av det, jeg tror ikke de forstår mesteparten engang.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2010 #8 Skrevet 17. mai 2010 De fleste russ jeg kjenner, har valg å ha to russekort... et med ganske snilt, ofte med dobbeltbudskap, som de deler ut til barna, og et mer åpenlyst på kanten for medruss/større ungdommer.
Gjest cdspiller Skrevet 17. mai 2010 #9 Skrevet 17. mai 2010 Men hva f skal du gjøre da? Sensur av russekortene kommer ikke til å skje, det som eventuelt kan skje er at russekort forbys, men med dagens datakunnskaper er det garantert ikke slutt, da vil bare fremtidlig russ lage dem selv, og barn kommer likevel til å spørre etter dem. Som Harlekin sier, de er ikke til for barna, men en detalj i russetiden til RUSSEN der de dekorerer og skriver hva de måtte ønske. Lev med det eller forby dine egne unger å samle, du har egentlig ikke noe annet valg.
Gjest fireflies Skrevet 17. mai 2010 #10 Skrevet 17. mai 2010 Russekort er ikke til for barna, men noe morsomt for russen. Enig! Russekort er selvsagt hovedsaklig ment for russen seg imellom, ikke for barn.
supersopp Skrevet 22. mai 2010 #11 Skrevet 22. mai 2010 Helt enig! Da jeg var russ var mine to sitater på russekortet: 1. "Det er bare de dumme som rydder, geniene behersker kaos" (mainstream ja, men det passet meg veldig bra siden jeg var ganske rotete av meg :gjeiper: ) 2. "Your penis is big in Japan!"
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mai 2010 #12 Skrevet 22. mai 2010 Russekort blir faktisk sensurert - det "lommekortet" ble visstnok bare trykket på grunn av en glipp i systemet. Men selvsagt må russen få lov til å komme med sexhumor. Selv fikk jeg påskrevet "slutt å mase din drittunge" eller noe i den duren på et kort av en russ da jeg var 7-8 år, jeg synest bare det var morsomt (men foreldrene mine var sjokkert). Altså, jeg tror ikke barn bryr seg så mye om det som står på kortene - enten forstår de dem ikke eller så bryr de seg mer om selve kortet enn det som står der.
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mai 2010 #13 Skrevet 22. mai 2010 Forresten, kjære foreldre. Lær barna deres at det heter "Kan jeg få russekort?" Ikke "få Russ!"
Gjest AnonymBruker Skrevet 22. mai 2010 #14 Skrevet 22. mai 2010 Forresten, kjære foreldre. Lær barna deres at det heter "Kan jeg få russekort?" Ikke "få Russ!" HAHAHAHAHAH Akuratt det tenkte jeg også. evt lær de at det heter kan jeg få i steden få russekort
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2010 #15 Skrevet 22. mai 2010 Tror det ikke er vits i å sensurere russekort, for barna lærer bare disse "stygge" ordene på skolen eller av andre barn og voksne og gjennom tv og data. Så om vi skal sensurere russekort, må vi sensurere tv og data og mye mer. Og jeg tror de ikke tar skade av det, husker jeg hørte litt av hvert som barn, og jeg forstod ikke helt meningen med, bare at det var morsomt eller teit. Og de som er 9-10 år og oppover vet veldig mye og forstår veldig mye, så russekort blir bare barnemat i forhold til andre ting. Husker jeg spurte etter russekort som barn, jeg var bare interessert i å samle på dem, ikke å lese det som stod der, forstod ike meningen uansett, og barn bør ikke bli helt overbeskyttet, da kommer de til å få sjokk når de skal klare seg selv. Syns det er bedre at de finner ut av ting etter hvert som årene går.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2010 #16 Skrevet 22. mai 2010 Jeg samlet mye på russekort som barn, og det var bare gøy. Husker ikke hva som stod på kortene i det hele tatt, det har jeg aldri tenkt på. Tror det værste som jeg opplevde i forhold til russen som barn, var på 17.mai. Jeg var 9 år stod å spiste is mens vi så på 17.mai toget, og en russgutt kom bort til meg og tok isen min og tok en STOR bit og ga en tilbake. Det var en opplevelse jeg ikke har glemt, da gråt jeg, og fikk en ny is så var alt iorden :rødme: Så jeg vil si at dette var MYE værre for et barn å oppleve, enn hva som står skrevet på et russekort... Så tror det heller er foreldrene som legger mye følelse i det og overfører det på barna sine. Og barn er vare, og tar opp sånne følelser med en gang.
sophiaM Skrevet 22. mai 2010 #17 Skrevet 22. mai 2010 (endret) Det får da være grenser for hva som skal bli sensurert. Da jeg var mindre var det ikke russekortene jeg lærte de grove ord og uttrykkene fra, men eldre søsken, og det er jo det som er meningen også. Dessuten vil de en eller annen gang lære grove vitser osv. men vokser jo opp med fornuften i behold fordet. Endret 22. mai 2010 av sophiaM
Caramela Skrevet 22. mai 2010 #18 Skrevet 22. mai 2010 Da jeg var mindre brydde jeg meg døyten om hva som stod på kortene, det som betydde noe var at jeg hadde flere kort enn alle andre! Når det angår russekortet: "Jeg har flere kort i lomma", er den langt mer harmløs for en 7-åring enn det er for oss voksne som faktisk ser dobbeltbudskapet. En 7-åring tenker sjelden over det i det hele tatt, og gjøres det, er det ikke verre for dem enn at de tror russen faktisk har flere kort i lomma. Enkelt og greit. Når det derimot kommer til sex og pule, penis og fitte, så synes jeg det er verre for en 7-åring. Men når alt kommer til alt, så tror jeg verken 7-åringen eller russen bryr seg. De som bryr seg er overbeskyttende foreldre.
Gjesten Skrevet 22. mai 2010 #19 Skrevet 22. mai 2010 Absolutt ikke sensur, men en viss grad av selvsensur. Altså at man enten velger en tekst man tenker femåringer godt kan lese, eller velger å si "nei" når femåringer ber om kort. + 1
Konstantin Skrevet 22. mai 2010 #20 Skrevet 22. mai 2010 (endret) Jeg personlig vet at unger er små idioter med underutviklet hjerne, så jeg valgte å ikke dele ut noen av mine russekort til de. Dette resulterte i at mange av de begynte å gråte, eller valgte å kaste stein på meg. Å ps, det er da søren meg ikke russens feil at ungen din er for sart til å lese noen "stygge" ord. Endret 22. mai 2010 av Konstantin
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå