Gå til innhold

Hvor lang til i forveien bestillte dere kirke?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i kontakt med Kirkekontoret i min hjemkommune, (der vi også vil gifte oss) for å bestille kirken. Men jeg fikk beskjed om at jeg var ute i alt for god tid!

De tar ikke i mot henvendelser om det er mer en 10 måneder frem i tid.

Var det slik for dere og? Eller er det min kommune som er "sær"? Dette dreier seg om bryllup neste somer, og ikke om to-tre år! Og i masse blader, så blir det jo nevt i planleggerene at kirke+ lokaler bestilles 12-18 måneder frem i tid...

Sukk......

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

vi skal gifte oss 21 mai 2011 og kan vi kan ikke bestille kirka før 21 mai 2010.. så jeg er på tlf kl 9 på fredag for og bestille! skal sende mail til dem nå for og høre om jek ikke bare kan bestille nå, vet om andre som har fått lovt til og bestille 13 måneder før :P

Endret av tina89
Skrevet

Vi bestilte litt over et år i forveien, det var ikke noe problem. Det kommer vel litt an på kirken. Så da er det vel å spørre hvilken dato du må ringe for å booke, da.

Skrevet

vi booket 1 år og 8 mnd i forveien.

De synes ikke det var noe rart at vi booket allerede da, men vi gifter oss i Oslo og jeg vet at kirken er populær, så de er sikker vandt med at folk er tidlig ute.

SIkkert fortskjellig fra kommune til kommune...du kan jo høre om det ikke er mulig å gjøre et unntak fordi du gjerne vil ha dato i boks...?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Cæmis: det var ikke tale om! Damen kom med streng stemme da! Vil jeg gifte meg feks 25 juni 2011, kan jeg tidligst ringe/kontakte dem 25 august i år.... no exeptions....

Skrevet

høres fryktelig så strengt ut da :ler:

Ja, det er vel ikke så mye å gjøre enn å vente til absolutt tidligste dato da og ringe de med en gang.

ingen andre kirker dere kan bruke da som er litt mer "medgjørlige"...det er jo ikke sikkert alle kirkene fører samme prosess. Mulig dere da må betale for leie av kirke, samt at dere må få prest fra oprinnelige kirke til å vie dere, men da har dere hvatfall kirketiden i boks...en prest finner dere alltids :)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

I vår kommune er det tre kirker. En stygg som bare julig (dessverre ja...) en avsides, og den fine som vi vil gifte oss i....

Men felles kirkekontor for kommunen, og dermed felles regler...

Men kan man virkelig "shoppe" prest?

Skrevet

Tror alle kirker har sin rutine på dette her. I kirken vi giftet oss i kunne man booke vielse fra 1. februar året før man giftet seg. Dvs at vi kunne booke kirken 1. februar 2008 da vi skulle gifte oss 15. august 2009. Da vi ringte 8.15 dagen da man kunne begynne å booke var allerede klokkeslettet vi ønsket opptatt, men vi fikk vielse den dagen iallefall... Veldig populær kirke og det var vel også derfor man kunne og måtte være så tidlig ute :sjenert:

Men hvis man ikke kan booke før, så er det jo sånn for alle og da har du jo helt sikkert en veldig god sjanse for å få den dagen du ønsker om du ringer tidlig den dagen de begynner å ta imot bestillinger :)

Gjest loren
Skrevet

Jeg bestilte kirke i dag for 9. juli 2011, dvs ca 1 mnd og 2 mnd før vielsen. Vet ikke hvilke regler som gjelder, men vet ei venninne av meg som skulle gifte seg i en annen kirke ikke kunne booke før nøyaktig et år før, dvs f.eks tidligst 15. juni 2010 for å få gifte seg 15. juni 2011.

Skrevet

Bestilte i mars/april 2009, gifter oss nå i juli, men ikke så fryktelig populær kirke. Den første personen jeg snakket med mente at vi var tidlig ute, men fikk nå bestilt likevel :)

Skrevet

Vi bestilte i oktober ca.1,5 år før.....

Ikke noe problem.

Skrevet

Vi har det jo litt anderledes fordi at vi bestemte oss for å gifte oss , og da var det fire mnd til vi skulle gifte oss eller noe sånt.

Ringte først Humanetisk og de bare lo av meg, faktisk, vi måtte vente et år, de hadde helt fullt.

Så da var det å sjanse på kirken.

De har tre kirken her også som vi kunne velge imellom, men vi valgte den kirken som var nærmest.

De hadde ledig. Men de sa at det var mange som booket kirken både 2 og 3 år i forveien.

Så det varierer fra sted til sted tydeligvis.

Gjest Mahareth
Skrevet

Vi booket i januar, og da fikk vi siste ledige tidspunktet. Gifter oss i juli. Og vi skal ikke gifte oss en populær plass engang.

Skrevet

Jeg har funnet drømmekirken i oslo (veldig populær kirke), men jeg fikk beskjed om at jeg må vente til det er et halvt år igjen siden jeg ikke sogner til kirken (1 år før hvis man sogner til den). Hører dere alle har forskjeliige erfaringer. Da får man bare håpe at de er konsekvente i den kirken man ønsker slik at ingen andre får booket før tiden heller.

Skrevet

vi gifter oss 4.juni 2011, og da jeg ringte kirkekontoret var det allerede 4 andre som hadde bestilt vielse i juni. dette var i hå kommune da. men synes det er rart at du ikke kan bestille kirken før, for noen lokaler må jo bestilles over ett år i forveien. ofte 1,5 år!

Skrevet

Synes også det er rart at man ikke kan bestille tidligere enn 10 måneder før bryllupet, man har jo gjerne booket lokalet og alt når det er 10 måneder til bryllupet - spesielt hvis man bor en plass hvor det er rift om lokalene, f.eks. pga få lokaler.. Synes du skal ringe en gang til og høre jeg, må jo gå an å ikke være sååå firkanta.. Og om dere ikke offisielt kan booke det, kan dere kanskje skrive dere opp allikevel, og så ringe tilbake 10 måneder før og bekrefte??

Vi bestilte kirken 1. mars, og bryllupet skal være 23. 07.2011.. da var allerede to av de andre helgene i juli opptatt, så de anbefalte oss å booke :)

Skrevet

Høres litt spesielt ut. Vi skal også gifte oss 25. juni 2011 og vi bestilte kirka den 18.februar 2010 uten problemer. Ei venninne av meg skal gifte seg august 2011 i samme kirka som vi har booket, og da var det så og si fultbooket allerede. Tror det har mye med hvor du bor og hvor "populær" kirken er. Jo større etterspørsel, jo tidligere ute må du være..

Når det gjelder å "shoppe prest" så sa hun dama at det var enklest for de om vi tok "deres prest" og organist. Men vi skal ha en annen prest pga vennskap og denne presten hadde et stort ønske om å vie oss. I følge sekretæren til kirkekontoret gikk det greit så lenge vi sa ifra i god tid :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...