addict Skrevet 17. mai 2010 #1 Skrevet 17. mai 2010 Hei Har aldri bodd i borettslag før så er usikker på om det er noen "faste" regler som gjelder. Hvis man kjøper et oppblåsbart og SKIKKELIG basseng til voksenbruk (i dette tilfellet et boblebad) som ikke er veldig stort (rommer 800 liter, mindre enn en vannseng, og er ikke større enn 180cm diameter), vil det da være lov til å ha det på verandaen? Er det noen faste regler som gjelder, eller er det individuelt fra borettslag til borettslag? Må man eventuelt sende inn søknad til borettslaget, eller er det bare å slå det opp? Tusen takk for eventuelle svar
Virreliten Skrevet 17. mai 2010 #2 Skrevet 17. mai 2010 800kg og et par-tre personer oppi blir jo nesten et helt tonn. Jeg ville vært veldig sikker på at verandaen er bygget for å tåle det, så du ikke lander nede hos naboen...
addict Skrevet 17. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 17. mai 2010 Ja, men sammenlignet med en vannseng feks så veier det mindre. Verandaen er ikke frittstående, men på "grunnplan" (innviklet, selve borettslaget er bygget oppå en annen bygning, og verandaen ligger på linje med hustakene under). Verandaen ligger altså på betong. Men generelt, sett at leiligheten har en veranda som ville tåle det, er det da noen spesielle regler jeg ikke vet av når det gjelder borettslag og "plaskebasseng" på verandaen? (hadde i utgangspunktet tenkt å kjøpe et plaskebasseng, men det rommet faktisk mer enn boblebadet)
Virreliten Skrevet 17. mai 2010 #4 Skrevet 17. mai 2010 En vannseng kan heller ikke alltid "bare" settes inn hvorsomhelst. Konstruksjonen må sjekkes først, og det vil forhåpentligvis en selger fortelle alt om. Og du må spørre styret i borettslaget ditt, vedtektene og skikk og bruk akkurat der du bor avgjør, ikke kg. På den annen side... Hvis jeg VISSTE at verandaen tålte det, at ingen naboer sprutes ned av ivrige unger, at ikke vannet kan renne inn eller ned til andre leiligheter om bassenget sprekker etc. så hadde jeg kanskje ikke giddet spørre. Kanskje. Men forsikringsselskapet hadde jeg definitivt sjekket med først.
søstertusenfryd Skrevet 18. mai 2010 #6 Skrevet 18. mai 2010 Det hadde hvertfall ikke vært aktuelt i sameiet vårt!
Sugerøret Skrevet 19. mai 2010 #7 Skrevet 19. mai 2010 Jeg ville kontaktet styret helt klart. Byggningen er sikkert ikke designet slik at alle beboere kan ha et privat basseng på verandaen. Vi hadde et lite barnebasseng en periode,men det var jo ikke mye vann i eller tungt
addict Skrevet 20. mai 2010 Forfatter #8 Skrevet 20. mai 2010 Nei bygningen er ikke bygget for det, alle de andre har veldig små verandaer, vi er heldige som har hjørneleilighet nederst. Den ligger på betong med platting oppå. Bygget er også nytt, fra 2005, så det skal ikke være fare for at det ikke holder. Får høre med borettslaget før vi går til innkjøp ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå