Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #1 Skrevet 17. mai 2010 Har tenkt å kjøpe en leilighet i et borettslag. Jeg sitter med årsregnskapet foran meg og har et par spørsmål. Under gjeld så står det langsiktig gjeld pant- og gjeldsbrev lån 52.000.000 Borettsinnskudd 42.000.000 tilsammen blir dette 94.000.000 Mitt spørsmål er da, jeg vet ikke hva borettsinnskudd er. Kan noen forklare meg hva det er på en lett måte å forstå? Tilsammen er det 240 boenheter, tar jeg summen de langsiktige lånene er på og deler på antall enheter så får jeg 390.000 per enhet. I annonsen står det oppgitt 240.000 i fellesgjeld.
Østlandet Skrevet 18. mai 2010 #2 Skrevet 18. mai 2010 Dette er grovt sett finansieringen av boligene. Borettsinnskuddet er det opprinnelige innskuddet beboerne betalte ved innflytting. (Denne prisen er sikkert anderledes i dag. Dette er altså markedsprisen, for å kjøpe en borett) Langsiktig gjeld er resten av finansieringen, som betales over mange år fremover, gjennom felleskostnadene. "Tilsammen" er den totale opprinnelige prisen på finansieringen. Merk at det ikke uten videre går å dele på antall boenheter. Dette (gjelden) er fordelt på boenhetene i forhold til en brøk (ofte kalt sameiebrøk) Eksempel: Jeg bor i et borettslag med 72 enheter. Men, jeg har en av de største leilighetene og står for 1/50 av sameiebrøken. (2%) Jeg svarer altså for større del av fellesgjelden enn de mindre leilighetene. Betalte også større innskudd ved innflytning. Borettsinnskudd + fellesgjeld = Total pris.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå