Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #1 Skrevet 17. mai 2010 Er det silk at buand indikerer sosiale forhold.... Kan man utfra antall elever på en skole som har buand, si noe om de sosiale forholdene i bydelen denne skolen er knyttet til?
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #2 Skrevet 17. mai 2010 Ja, det tror jeg. I hvert fall i Oslo.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #3 Skrevet 17. mai 2010 Jeg tror det variere litt. I barndommen hadde ikke vi så mye penger, men alle tre søsken hadde "bunader" fra Bogerud/Cubus eller lignende, og en lite sølje.. Dette var klær som gjerne gikk i arv etter oss til andre venner med mindre barn, og bunadene koster ikke så mye. Hvis du derimot ser på ordnentlige bunader, så tror jeg det kan reflektere de sosiale forholdene bedre
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #4 Skrevet 17. mai 2010 Min erfaring er at alle som har bunad har det uavhengig av hvor mye penger de har: de har en bestemor som har sydd bunaden til de, eller den har gått i arv. Mange fattige bønder har bunader. Det er de urbane som nekter å identifisere seg med norske tradisjoner som ikke vil ha bunad...det er få som vil ha bunad, men som "ikke har råd". Husk at i dag bruker folk penger på alt mulig: data, teknologi, biler og annet: en bunad på toppen av forbrukslånene til folk hadde stått seg.
mysan Skrevet 17. mai 2010 #5 Skrevet 17. mai 2010 Tror det har mer med familietradisjoner å gjøre, enn noe annet. Vil folk ha bunad så skaffer de seg bunad. Jeg ble spurt om jeg ville ha bunad da jeg ble konfirmert for hundre år siden, men jeg ser ikke på meg selv som en bunadstype så jeg takket nei, og har fremdeles ikke lyst til å skaffe meg bunad. Fint på andre, ikke for meg.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #6 Skrevet 17. mai 2010 "Alle" har ikke råd til bunad. Nå har jeg bunad, arvet fra min mor, men har ikke skjorte, heller ikke råd til skjorte, så jeg får ikke brukt min bunad.
mysan Skrevet 17. mai 2010 #7 Skrevet 17. mai 2010 Min mor hadde ikke råd til den originale skjorta før jeg ble voksen, så hun hadde en annen, bunadliknende skjorte i alle de år. Funket helt fint det, og kun de som vet hvordan skjorta til Nordlandsbunades skal se ut, så forskjell.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #8 Skrevet 17. mai 2010 "Alle" har ikke råd til bunad. Nå har jeg bunad, arvet fra min mor, men har ikke skjorte, heller ikke råd til skjorte, så jeg får ikke brukt min bunad. De aller fleste i Norge kan ta seg råd til en bunad om de virkelig vil ha en, ja. Selv har jeg blitt tilbydt bunad av både bedteforeldre og foreldre, men takket konsekvent nei. Jeg liker ikke bunad!
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #9 Skrevet 17. mai 2010 De aller fleste i Norge kan ta seg råd til en bunad om de virkelig vil ha en, ja. Selv har jeg blitt tilbydt bunad av både bedteforeldre og foreldre, men takket konsekvent nei. Jeg liker ikke bunad! Aller fleste ja. Heldig du da som tydeligvis har mer både penge og ressurssterke foreldre og besteforeldre. Alle har ikke det vet du! Har aldri blitt tilbudt noe av verdi i hele mitt liv jeg.
Gjest brutal_mann Skrevet 17. mai 2010 #10 Skrevet 17. mai 2010 Er det silk at buand indikerer sosiale forhold.... Kan man utfra antall elever på en skole som har buand, si noe om de sosiale forholdene i bydelen denne skolen er knyttet til? Jeg vil ikke si så mye at det er knyttet til skole (om en hver blikket bort fra landsbyen sør-øst i landet). En kan mer se på individnivå hva den sosiale bakgrunnen er.
Gjest Emera Skrevet 17. mai 2010 #11 Skrevet 17. mai 2010 Men er det mange barn som har bunad, da? Jeg bare spør nå, for her i byen er det stort sett festdrakter å se på barn under konfirmasjonsalder. Og de kommer i mange prisklasser, skjønt ingen så dyre som ordentlige bunader. Det er kun noen få barn som har bunad her, og jeg vet at i noen familier går barnebunadene i arv.
Miss Puddel Skrevet 18. mai 2010 #12 Skrevet 18. mai 2010 vi hadde dårlig råd da jeg var liten, men jeg hadde alltid "ekte" bunad, som jeg hadde arvet etter tanten min og moren min. De ble sydd opp og ned etc etterhvert som jeg vokste. Jeg fikk bunad som moren min sydde til meg i konfirmasjonsalder (ble ikke konfirmert) Siden fikk jeg pengeproblemer og solgte den. Jeg har IKKE råd til en ekte bunad nå, men har en festdrakt fra sparkjøp. Om jeg skal ha meg ny bunad blir det antagelig å kjøpe en brukt en, det blir dyrt nok det...
*Numi* Skrevet 19. mai 2010 #13 Skrevet 19. mai 2010 (endret) Det er ikke alle som har lyst på bunad heller. Synes ikke bunad er et spesielt staselig plagg, selv om det helt klart har status som et staselig plagg hos mange. Jeg er ikke helt med på denne bonderomantikken. Endret 19. mai 2010 av *Numi*
Gjest AnonymBruker Skrevet 19. mai 2010 #14 Skrevet 19. mai 2010 ts her. Jeg tror som noen skriver, at dersom man ønsker bunad på død og liv, vil man ordne det slik at man har råd. Da jeg skrev innlegget om bunad og sosiale forhold, var det ikke bare økonomi som en ressurs jeg tenkte på. Men bakgrunnen for at noen velger bunad bygger på ønske om tradisjon, kunnskap om kulturforståelse mm. Andre igjen fordi det er fint. I noen familier er det ikke er diskuasjon en gang at man har bunad, i andre familier er det ikke en diskusjon om å skaffe buand. (skjønner?) Det jeg luerer på er om disse holdningen i ulike familer har noe med sosiale forhold å gjøre.
sophiaM Skrevet 19. mai 2010 #15 Skrevet 19. mai 2010 Har egentlig ikke sett på det som en sosial status å ha bunad. Fikk det selv av mamma og pappa til konfirmasjonen, og ser heller på det som tradisjon og tilhørighet til Norge å ha bunad.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå