NIKElin Skrevet 17. mai 2010 #1 Skrevet 17. mai 2010 Jeg vet ikke om dette er rette tråden å poste dette spørsmålet i men,jeg prøver.Jeg har vært separert siden januar.Jeg bor sammen med en annen som jeg elsker over alt på jord og vi har bestemt oss for å gifte oss.Så er spærsmålet:Kan jeg få innvilget skilsmisse før det har gått ett år?Jeg har ikke lyst til å vente så lenge,når det allikevel ikke er aktuelt å gå tilbake til eksen.
Solbærsaft Skrevet 18. mai 2010 #2 Skrevet 18. mai 2010 Etter ekteskapsloven: § 21. Skilsmisse etter separasjon. Hver av ektefellene kan kreve skilsmisse når de har vært separert i minst ett år. § 22. Skilsmisse etter samlivsbrudd. Hver av ektefellene kan kreve skilsmisse dersom samlivet har vært brutt i minst to år. Så: Dersom dere har reellt bodd hver for dere i 2 år kan dere skilles nå uten videre. Men dersom dere ikke har gjort noe som skulle tilsi samlivsbrudd før separasjonen i januar (altså å bo hver for dere i to år) , må dere vente til januar 2011. Dette svaret baserer seg på at det ikke er tvangsekteskap eller overgrep inne i bildet, ref §23, eller det er snakk om et ekteskap som egentlig er forbudt §24. Et ekteskap som egentlig er forbudt innebærer ekteskap mellom nære slektninger , eller å gifte seg på nytt mens man fremdeles er registrert gift med en annen (§§3 og 4). Alle lovhenvisninger er til ekteskapsloven.
NIKElin Skrevet 18. mai 2010 Forfatter #3 Skrevet 18. mai 2010 Etter ekteskapsloven: § 21. Skilsmisse etter separasjon. Hver av ektefellene kan kreve skilsmisse når de har vært separert i minst ett år. § 22. Skilsmisse etter samlivsbrudd. Hver av ektefellene kan kreve skilsmisse dersom samlivet har vært brutt i minst to år. Så: Dersom dere har reellt bodd hver for dere i 2 år kan dere skilles nå uten videre. Men dersom dere ikke har gjort noe som skulle tilsi samlivsbrudd før separasjonen i januar (altså å bo hver for dere i to år) , må dere vente til januar 2011. Dette svaret baserer seg på at det ikke er tvangsekteskap eller overgrep inne i bildet, ref §23, eller det er snakk om et ekteskap som egentlig er forbudt §24. Et ekteskap som egentlig er forbudt innebærer ekteskap mellom nære slektninger , eller å gifte seg på nytt mens man fremdeles er registrert gift med en annen (§§3 og 4). Alle lovhenvisninger er til ekteskapsloven. Tusen takk for svar.Da må jeg vel finne meg i å vente til året er omme.Må jeg da søke om skilsmisse,eller går det automatisk etter ett års separasjon?
NIKElin Skrevet 18. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 18. mai 2010 "KAN KREVE" Så jeg tipper at du må "kreve". Hvordan går jeg fram for å kreve skilsmisse?Må jeg snakke med fylkesmannen?Det var han som innvilget separasjon.Og jeg vet at min eks ikke vil nekte å skrive under.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå