Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om dette er rette tråden å poste dette spørsmålet i men,jeg prøver.Jeg har vært separert siden januar.Jeg bor sammen med en annen som jeg elsker over alt på jord og vi har bestemt oss for å gifte oss.Så er spærsmålet:Kan jeg få innvilget skilsmisse før det har gått ett år?Jeg har ikke lyst til å vente så lenge,når det allikevel ikke er aktuelt å gå tilbake til eksen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter ekteskapsloven:

§ 21. Skilsmisse etter separasjon.

Hver av ektefellene kan kreve skilsmisse når de har vært separert i minst ett år.

§ 22. Skilsmisse etter samlivsbrudd.

Hver av ektefellene kan kreve skilsmisse dersom samlivet har vært brutt i minst to år.

Så:

Dersom dere har reellt bodd hver for dere i 2 år kan dere skilles nå uten videre. Men dersom dere ikke har gjort noe som skulle tilsi samlivsbrudd før separasjonen i januar (altså å bo hver for dere i to år) , må dere vente til januar 2011.

Dette svaret baserer seg på at det ikke er tvangsekteskap eller overgrep inne i bildet, ref §23, eller det er snakk om et ekteskap som egentlig er forbudt §24. Et ekteskap som egentlig er forbudt innebærer ekteskap mellom nære slektninger , eller å gifte seg på nytt mens man fremdeles er registrert gift med en annen (§§3 og 4).

Alle lovhenvisninger er til ekteskapsloven.

Skrevet

Etter ekteskapsloven:

§ 21. Skilsmisse etter separasjon.

Hver av ektefellene kan kreve skilsmisse når de har vært separert i minst ett år.

§ 22. Skilsmisse etter samlivsbrudd.

Hver av ektefellene kan kreve skilsmisse dersom samlivet har vært brutt i minst to år.

Så:

Dersom dere har reellt bodd hver for dere i 2 år kan dere skilles nå uten videre. Men dersom dere ikke har gjort noe som skulle tilsi samlivsbrudd før separasjonen i januar (altså å bo hver for dere i to år) , må dere vente til januar 2011.

Dette svaret baserer seg på at det ikke er tvangsekteskap eller overgrep inne i bildet, ref §23, eller det er snakk om et ekteskap som egentlig er forbudt §24. Et ekteskap som egentlig er forbudt innebærer ekteskap mellom nære slektninger , eller å gifte seg på nytt mens man fremdeles er registrert gift med en annen (§§3 og 4).

Alle lovhenvisninger er til ekteskapsloven.

Tusen takk for svar.Da må jeg vel finne meg i å vente til året er omme.Må jeg da søke om skilsmisse,eller går det automatisk etter ett års separasjon?

Gjest Gjest
Skrevet

"KAN KREVE"

Så jeg tipper at du må "kreve".

Skrevet

"KAN KREVE"

Så jeg tipper at du må "kreve".

Hvordan går jeg fram for å kreve skilsmisse?Må jeg snakke med fylkesmannen?Det var han som innvilget separasjon.Og jeg vet at min eks ikke vil nekte å skrive under.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...