Gjest MorÅse Skrevet 16. mai 2010 #1 Skrevet 16. mai 2010 (endret) Livet er på hell, jeg må få sett disse storbyene og starter i Europa. Jeg har aldri flydd før utom Norge. Fruen er borte, derfor prøver jeg dere unge damer; a) Paris. Nå den 20 - 25 april. 30 pluss i skyggen, varmt. Reiste med koffert full av stripete skjorter, to ekstra sko og to ekstra vinterjakker. Var borte i 4 dager, brukte 4 t-skjorter og ett par sko. Følte meg som en nisse på hjemtur da jeg sjekket inn den store kofferten med ubrukt tøy.I tillegg fikk jeg kink av alt stresset med kofferten, og så all den ventinga ved bagasjebåndet da! Neste er London nå i juni, Amsterdam til høsten, Roma i jula, så Paris igjen for å se Invalidedomen etc... Hva er hemmeligheten med å reise kun med håndbagasje? Hvor stor sekk har dere med ? Hvordan får med jeg med tannkrem og slikt flytende over grensa ? Dere damer har vel en lekker veske ved siden for pass og billetter, slikt er vel litt vovet for en kaill? Etc Tusen takk! Endret 16. mai 2010 av MorÅse
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #2 Skrevet 17. mai 2010 Reiser med en helt vanlig liten ryggsekk. Har reist så mye at jeg i likhet med deg raskt så hva som aldri ble brukt, og som ikke trenger være med neste gang. Tannkrem o.l. anskaffer du deg bare småflasker av på maks 100 ml, og har i en gjennomsiktig literspose. Du trenger vel ingen hel veske bare til pass og billetter, de kan du ha i en lomme i sekken. Pass på å ha litt ekstra plass til det du evt skal handle på turen da Jeg pleier ha med en sånn liten sammenleggbar sekk i tillegg, til jeg skal ut på handletur/sightseeing. Så i verste fall hvis jeg ikke får plass til alt på hjemturen så kan jeg sende den største sekken som bagasje og bruke den lille til håndbagasjen. God tur
Gjest MorÅse Skrevet 17. mai 2010 #3 Skrevet 17. mai 2010 (endret) Tannkrem o.l. anskaffer du deg bare småflasker av på maks 100 ml, og har i en gjennomsiktig literspose. God tur Tusen takk for den -- disse småtubene, jeg finner ikke de på Rema? Innlegget er redigert ith. Kvinneguidens regler. Skya (mod) Endret 20. mai 2010 av Skya
Twink Skrevet 17. mai 2010 #4 Skrevet 17. mai 2010 Tusen takk for den -- disse småtubene, jeg finner ikke de på Rema? Prøv apoteket, ellers har de kanskje i kosmetikkavdelingen på hm, cubus etc? Om du bor i Oslo anbefaler jeg også Handy Size butikken på Byporten, mulig de har avdelinger flere steder, der finner du "alt" i reiseformat!
Glynis Skrevet 17. mai 2010 #5 Skrevet 17. mai 2010 Det er veldig praktisk med små tuber, men hvis man ikke får tak i der man bor så er jo en vanlig Solidox-tannkrem på 75 ml, og passerer greit gjennom sikkerhetssjekken. Hemmeligheten er å ikke ha med for mye tøy. Sjekket du ikke værmeldingen før du dro til Paris? Hvordan du får fire dager i 30 grader til å svare til to vinterjakker ser jeg ingen logikk i.
Gjest MorÅse Skrevet 17. mai 2010 #6 Skrevet 17. mai 2010 (endret) Hemmeligheten er å ikke ha med for mye tøy. Åh? Har du prøvd å ta en sånn vanlig tannkrem tube tube gjennom Sikkerhetskontrollen? Jeg MÅ også ha med håndkrem, har en lei eksem. Paris ja. Jeg går mye i fjellet og kom rett fra fjelltur i 10 minus, så jeg la både stillongs etc i kofferten da jeg dro. Jeg sjekket jo yr.no, sol og 25 pluss var varslet for Paris. Bommet nok stygt der.... Til det praktiske: Kan dere sette opp en liste over tøy som man MÅ ha med seg på kortreiser i Europa? En annen stygg bom; det ble ikke plass i kofferten til gaven til barnebarnets konfirmasjon. Slikt skal man vel vite, men hva gjør du med "uforutsette kolli"? Jeg hadde gaven i bærepose, det var vel derfor jeg fikk kink til slutt... Innlegget er redigert iht. Kvinneguidens regler. Skya (mod) Endret 20. mai 2010 av Skya
Gjest navnelapp Skrevet 17. mai 2010 #7 Skrevet 17. mai 2010 Kjøp ei lita gjennomsiktig toalettmappe, den får du igjennom sikkerheitskontrollen. Dersom handkremen er for stor kan du klemme litt over i ei lita, tom krukke som du får plass til i toalettmappa. Ta med: To t-skjorter Ei bukse Eit pent par sko Undertøyskift og sokkeskift Ei skjorte Toalettsaker: Tannkrem/børste (gjerne minireisesett) Deo Handkrem Tanntråd/tannpirkar Viss du vil ha aftershave el.l., ta med småprøver som du får på parfymeri. Minibeholdar med barberskum, evnt. barbersåpe og kost. Feilen mange gjer er å ikkje rekne med det ein har på seg når ein reiser. Skal du sørover i europa så reis i ei pen jakke som du kan bruke til alt anna du har på deg. Då treng du ikkje ekstra jakke. La alt matche i fargar. Ta eventuelt med ein pakke biotex viss du skulle søle deg til eller vere uheldig. La det vere plass i kofferten/sekken til uforutsette kolli, reis aldri ut med full sekk/koffert. Det er alltid noko du vil ha med deg heim.
Twink Skrevet 17. mai 2010 #8 Skrevet 17. mai 2010 Er ikke så mye man MÅ ha med, jeg har vært på to ukers tur med håndbagasje... Undertøy og sokker nok til alle dagene. Et par t-skjorter, en langermet genser og jakke (kommer jo an på sesong og reisemål) En bukse og en shorts/ett skjørt kommer jo også veldig an på hva man skal, skal man bare trave rundt og kikke hele dagen og slappe av på rommet på kvelden, trenger man jo ikke så fint tøy. Har man tenkt seg ut på byen og slikt trenger man jo litt finere gjerne. Tenk praktisk, velg sko som er gode å gå i, men som du samtidig fint kan bruke når man skal ut å spise eller lignende på kvelden. Samme med det andre tøyet. Ofte er det såpe på hotellet, så det kan man droppe. Håndklær får man alltid hvis man ikke bor på vandrerhjem eller lignende. Tenk at du også skal ha plass til litt ekstra i sekken/kofferten, som nevnt over går dte evt an å kjøpe en ny koffert som man sjekker inn på vei hjem. Det har jeg gjort flere ganger. Eller å sende hjem med post.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #9 Skrevet 17. mai 2010 Tannkrem kjøper man lokalt. Vil ikke bruke opp den stakkars lille plastikkposen vi alle får utdelt til make-up/toalettsaker på tannkrem...tragisk for oss som ønsker å ha med en del make-up. "Håndbagasje" kan jo være en liten koffert som får plass i cabinhyllen. I tillegg kan du ha med deg en liten bag til å ha under flysetet foran deg.
Gjest MorÅse Skrevet 17. mai 2010 #10 Skrevet 17. mai 2010 (endret) Tenk praktisk, velg sko som er gode å gå i, men som du samtidig fint kan bruke når man skal ut å spise eller lignende på kvelden. Samme med det andre tøyet. Tusen takk tusen takk for supre tips!! En av hensiktene med mine turer er å GÅ byene. I Berlin gikk jeg hele Unter der Linden, i Paris det meste av Champs Elysee. Av ulike grunner, mest av at dama mangler, har jeg lite lyst i å delta i natteliv/ barer/ pubber. Når jeg har spist min gode middag kl 2000, er hotelrommet og senga neste. A) Sko. Svarte, gode Asics Nordic Walking. Litt svært for pene resturanter? Vil gjerne slippe et ekstra skopar, eller? B) Hvor "farlig" er det å skille seg ut nede i Europa? Jeg kler meg gjerne svært uformelt, i Paris hadde jeg på ei sort cordfløyelbukse, type tilsittende og kjøpt på HM nå nylig. Gikk i grågul og grårød T-skjorte. Alt nyvasket/ rent. Det at ymse Parisere, både gammel og ung, etterhvert småpratet med meg (på fransk) - gled jeg for godt inn i bylivet ? Var jeg "for normal" og "for lite turist"? D) Tabletter/medisiner. Er nyretransplantert. 14 større piller pr dag. Ennå ikke hatt noe problem. Veldig spent på om jeg kan få det ? PS. Oslo, nei. Jeg er nok "bonde". Trønder. Like ved Follo. Endret 20. mai 2010 av Skya
Twink Skrevet 18. mai 2010 #11 Skrevet 18. mai 2010 Tusen takk tusen takk for supre tips!! En av hensiktene med mine turer er å GÅ byene. I Berlin gikk jeg hele Unter der Linden, i Paris det meste av Champs Elysee. Av ulike grunner, mest av at dama mangler, har jeg lite lyst i å delta i natteliv/ barer/ pubber. Når jeg har spist min gode middag kl 2000, er hotelrommet og senga neste. A) Sko. Svarte, gode Asics Nordic Walking. Litt svært for pene resturanter? Vil gjerne slippe et ekstra skopar, eller? Kommer jo litt an på hvor du er interessert i å spise. Er det en fortausrestaurant eller annet avslappet sted, ser jeg ingen problemer i å gå med sorte joggesko. Er det snakk om eksklusive restauranter hadde jeg nok tatt med et ekstra par (ofte kan man risikere å ikke slippe inn på bedre restauranter om man ikke er pent nok kledd). B) Hvor "farlig" er det å skille seg ut nede i Europa? Jeg kler meg gjerne svært uformelt, i Paris hadde jeg på ei sort cordfløyelbukse, type tilsittende og kjøpt på HM nå nylig. Gikk i grågul og grårød T-skjorte. Alt nyvasket/ rent. Det at ymse Parisere, både gammel og ung, etterhvert småpratet med meg (på fransk) - gled jeg for godt inn i bylivet ? Var jeg "for normal" og "for lite turist"? Akkurat her som her hjemme, går folk i det som passer de, og i alle mulige stiler og klestyper. Jeg synes litt av gleden med å reise alene er nettopp det at man kommer mye lettere i snakk med folk jeg da, så det skal du jo bare se på som positivt! D) Tabletter/medisiner. Er nyretransplantert. 14 større piller pr dag. Ennå ikke hatt noe problem. Veldig spent på om jeg kan få det ? PS. Oslo, nei. Jeg er nok "bonde". Trønder. Like ved Follo.
Gjest MorÅse Skrevet 19. mai 2010 #12 Skrevet 19. mai 2010 (endret) Akkurat her som her hjemme, går folk i det som passer de, og i alle mulige stiler og klestyper. Jeg synes litt av gleden med å reise alene er nettopp det at man kommer mye lettere i snakk med folk jeg da, så det skal du jo bare se på som positivt! La meg dele mine tabber på Paris turen, de på hjemturen :-( Fra Paris tar man RER til Charles de Gaulle flyplassen, flytoget som går etter metrosporet (og ikke seperate spor som feks London). 8 euro, en sånn liten trikkebillett. a) Du kommer deg ikke INN på CDG (dvs utav RER stasjonen) uten billetten! Du må gjennom en bom som på OSL, og for å åpne den må du stikke inn denne lille lappen... Den var søkk vekke, jeg måtte tømme alt av lommer, vesker bagger etc. Etter 15 min kom den frem, den lå på et trygt sted i pengeboken... b) På CDG har vi en gratis shuttle trikk mellom terminalene. CDG VAL. 4 stopp. Terminal 1, Px, Pr og Terminal 2. Du kommer fra RER innpå en stopp mellom Px og Pr (to p-hus). Kjempestressa og svett med dårlig tid freste jeg inn på første trikk. Den gikk jo til Terminal2, innenlands. Jeg måtte ut og over og SÅ ta rett retning til T1 og fire stopp... c) Nå begynte jeg å gå tom for tid og sprang rett inni i security sonen MED kofferten. En hel masse fransk, de pekte på den digre kofferten min... d) Etter check in var jeg fri for koffert og raste gjennom security til sikkerhetsjekken på piren der flyet sto. Ny KJEMPETABBE. I sekken lå 3 halvfulle flasker, to brus og en vinskvett. Jeg ble vinket til side og bedt om å åpne og vise fram innholdet i sekken. Utrolig! Sikkerhetsvakten ba meg drikke opp de to brusskvettene! Men vinen tok han fra meg.... e) Planla å spise på CDG. Fant ingen restaurant. Ble lav på blodsukkeret og "sur"... Jeg kom fram til gaten 3kvarter før flyavgang og hadde GOD tid. Det ville ALDRI ha skjedd på Gardermoen. Noe som kanskje viser hvor fantastisk godt denne flyplassen i Paris virker, det er som en diger lagkake med rulletrapper på kryss og tvers, ut fra lagkaka stikker 7 flypirer, til hver av disse pirene er det 8 fly som kan legge til samtidig! F. eks. pir 6 har Gate 60 - 68 f.eks. Dette er da Terminal 1, utenlands... Skal du innenlands har du et par terminaler lengre vekke (den jeg nettopp besøkte med cdg val...) Skjønner du litt av opplegget på CDG og LESER skiltene, kverner du gjennom dette på 10 - 15 min ut til flypiren oig gaten fra flytoget. Det mest fantastiske med CDG 1 er likevel security. Like etter inngangen er en enkel sjekk på at innsjekk og pass er i orden, det går på sekunder. Så går du til din gate. DER er selve sikkerhetssjekken! Ikke en kjempediger som på Gardermoen for alle flyavganger både inn og utlands. Den franske måten er altså pr flyavgang. Tar gjerne imot kommetarer på dette, jeg gjør nok ikke disse tabbene engang til, men CDG i Paris er bare glede og fryd, neste gang skal jeg finne ut hvor maten er:-) Endret 19. mai 2010 av MorÅse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå