Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #1 Skrevet 16. mai 2010 jeg er student! tok nettopp e alkohol test: drikker du for mye? Jeg havnet i høy risikosone (vil du ringe oss på .....?) haha! jeg drikker jo mindre enn de fleste venninnene mine! må si jeg bl litt sjokket over dette. jeg drikker ofte (ikke alltid!) et par ganger i uken.. blir gjerne en fire øl eller en flaske vin hver gang jeg er ute.. er dette virkelig så gale?? vet jo at når jeg får familie og/elelr jobb vil forbruket minske betraktelig, men dette er virkelig vanlig som student.. Hva er deres syn på dette? har jeg virkelig er problem?
Berentsens Skrevet 16. mai 2010 #2 Skrevet 16. mai 2010 Du kan jo teste ut om du klarer deg en uke og to uten alkohol. Dersom det ikke går, ja da har du muligens et problem. Anbefalt alkoholmengde for kvinner pr. uke er 14 enheter.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #3 Skrevet 16. mai 2010 Mange drikker nok for mye i studietiden, og en slik test tar jo ikke hensyn til om det bare er en "kortere" periode. Men selv om en ser på det som en midlertidig vane er det lurt å ha i bakhodet at det ikke er alle som klarer å legge vekk drikkemønsteret etter studiene. Du kan jo prøve å la være å drikke, eller bare drikke én øl f eks av og til når dere er ute. Ike at jeg gjorde det selv da jeg var student, men det kan være greit å kjenne at man har viljestyrke.
Gjest Airi Chikako Skrevet 16. mai 2010 #4 Skrevet 16. mai 2010 Jeg fikk også resultatet at jeg burde kutte ned på forbruket. Og det har jeg ikke tenkt til å gjøre nå når utepilssesongen begynner SÅ DET!
LetThemEatCake Skrevet 16. mai 2010 #5 Skrevet 16. mai 2010 Haha, jag hamnade så högt man kunde! Och jag är väldigt försiktig. Jag har aldrig haft en minneslucka och jag har väl spytt ett par gånger de senaste åren. Jag undrar vad "måttligt" är enligt dem? Ett glas vin i veckan eller en flaska i månaden, kanske?
Gjest Airi Chikako Skrevet 16. mai 2010 #6 Skrevet 16. mai 2010 Jeg drikker ikke sju enheter i uka en gang, så jeg skjønner ikke hva det er som slår ut? Det skal vel mye til å få høre at man har et OK alkoholinntak.
Gjest smurfen Skrevet 16. mai 2010 #7 Skrevet 16. mai 2010 du drikker for mye når det går utover tiden din på jobb, med venner og familie.
LetThemEatCake Skrevet 16. mai 2010 #8 Skrevet 16. mai 2010 du drikker for mye når det går utover tiden din på jobb, med venner og familie. Enig! Att vara lite smålullig med sina vänner varje fredagskväll kan ju knappast vara någonting man behöver tänka över. :gjeiper:
Gjest hogwash Skrevet 16. mai 2010 #9 Skrevet 16. mai 2010 Anbefalt alkoholmengde for kvinner pr. uke er 14 enheter. Anbefalt maksimalinntak?
Atdetvar Skrevet 16. mai 2010 #10 Skrevet 16. mai 2010 For min del er 1 enhet i uka mer enn nok. Men så er jeg teetotaller.
Kråkesaks Skrevet 16. mai 2010 #11 Skrevet 16. mai 2010 Jeg tok denne testen: http://www.nettdoktor.no/testdegselv/alkoholdrikker.php og fikk dette svaret: Du har tilsynelatende ingen problemer med alkohol. Nå drikker jeg kanskje ett halvt glass en gang annenhver måned. Anbefalt alkoholmengde for kvinner er 14 enheter, men på den testen så regner de jo med andre ting enn bare akkurat antall enheter. Jeg drikker ikke sju enheter i uka en gang, så jeg skjønner ikke hva det er som slår ut? Det skal vel mye til å få høre at man har et OK alkoholinntak. Hva slags svar får du da?
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #12 Skrevet 17. mai 2010 du drikker for mye når det går utover tiden din på jobb, med venner og familie. dette er jeg enig i har heller aldri vært sånn at jeg MÅ drikke eller ikke klarer å la være så det er bra, ikke er det alkoholisme i familien heller.. men klart jeg blir bekymre likevel når man havner i høy risikosone! bør jeg være bekymret for kroppn, (leveren) da?
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #13 Skrevet 17. mai 2010 "Har du opplevd at du ikke kunne gjøre det som normalt forventes av deg, fordi du hadde drukket?" Tipper mange ikke har selvinnsikt nok til å svare på dette spørsmålet.
Gjest Iah Skrevet 17. mai 2010 #14 Skrevet 17. mai 2010 Jeg synes det er mye å drikke seg full to ganger i uken, student eller ikke.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #15 Skrevet 17. mai 2010 "Har du opplevd at du ikke kunne gjøre det som normalt forventes av deg, fordi du hadde drukket?" Tipper mange ikke har selvinnsikt nok til å svare på dette spørsmålet. Jeg stusset litt på spørsmålet og lurte på hva de mente. Jeg tolket dette til å være ting som gå på jobb, holde en avtale dagen etter etc. Det er igrunn litt vanskelig å svare på når spørsmålet er så uspesifikkt. Man kan også tolke det til å oppføre seg normalt hyggelig etc. men jeg tenke mer de snakka om daglige gjøremål og normale forventa plikter. Jeg drikker en del, er del av en pubkultur hvor vi ofte møtes etter jobb fredag og tar et par øl, og gjerne en gang tidlgere i uka også. Drikkre kanskje ei øl hjemme til middag om vi ikke har vært på pub den uka, samtidig som vi ofte fester en kveld i helga. På testen fikk jeg utslag på at jeg ikke hadde et problematisk forhold til alkohol, men at jeg gjerne kunne kutte litt ned på mengden likevel. Dette resultatet kom fordi jeg skjelden drikker meg full, har aldri hatt blakout, har aldri drukket til jeg har gjort noe jeg angra på etc. Mengden min er kanskje litt for stor i forhold til norske normer men jeg gjør aldri dumme ting og forholdet meg relativt lite beruset når jeg drikker. Drikker kanskje ofte men ikke så mye hver gang.
Mann 42 Skrevet 17. mai 2010 #16 Skrevet 17. mai 2010 jeg er student! tok nettopp e alkohol test: drikker du for mye? Jeg havnet i høy risikosone (vil du ringe oss på .....?) haha! jeg drikker jo mindre enn de fleste venninnene mine! må si jeg bl litt sjokket over dette. jeg drikker ofte (ikke alltid!) et par ganger i uken.. blir gjerne en fire øl eller en flaske vin hver gang jeg er ute.. er dette virkelig så gale?? vet jo at når jeg får familie og/elelr jobb vil forbruket minske betraktelig, men dette er virkelig vanlig som student.. Hva er deres syn på dette? har jeg virkelig er problem? Ditt forbruk er assosiert med andre problemer. Alkoholbruk er problematisk i den grad den fører til andre problemer. Som depresjoner, vansker med jobben, etc. Men sammenhengen, som så mange andre sammenhenger i samfunnsmedisin, er hovedsaklig statistisk, selv om det ikke er vanskelig å finne fysiologiske forklaringer for at disse problemene oppstår: Hjerneskader som fører til konsentrasjons/lærings-problemer, etc. Men alkoholskader og problemer oppstår over tid. Og studenters drikkemønster sier ikke så mye om hvordan de kommer til å utvikle seg etter at studiene er ferdige og kommer ut i arbeidslivet og starter en familie, etc. ÅRSAKENE til at man drikker, er nok mye viktigere. Folk som bruker rusmidler for å regulere følelseslivet sitt, og f.eks redusere sjenanse, har nok en mye større risiko for å utvikle et drikkeproblem på sikt. For de vil kanskje ikke klare seg uten rus.
Elanio Skrevet 17. mai 2010 #17 Skrevet 17. mai 2010 Folk som bruker rusmidler for å regulere følelseslivet sitt, og f.eks redusere sjenanse, har nok en mye større risiko for å utvikle et drikkeproblem på sikt. For de vil kanskje ikke klare seg uten rus. De som benytter alkohol pga. angst eller sjenanse har skjelden behov for rus, det er ikke rus det higes etter men alkoholens angstdempende effekt, som hos noen på sikt kan bli problematisk, men det blir feil å si at de som ikke er interessert i rus men benytter alkohol som medisin har et rusproblem, de har et angst eller sjenanseproblem det ikke finnes noen andre skikkelige medisiner mot enn benzodiazepiner som leger sjeldent vil foreskrive, med den følge at mange selvmedisinerer seg med alkohol.
Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #18 Skrevet 17. mai 2010 Jeg drikker ikke sju enheter i uka en gang, så jeg skjønner ikke hva det er som slår ut? Det skal vel mye til å få høre at man har et OK alkoholinntak. For meg hadde sju enheter i uka, hver uke, vært altfor mye. Jeg fikk resultatet "du har tilsynelatende ingen problemer med alkohol."
Mann 42 Skrevet 18. mai 2010 #19 Skrevet 18. mai 2010 De som benytter alkohol pga. angst eller sjenanse har skjelden behov for rus, det er ikke rus det higes etter men alkoholens angstdempende effekt, som hos noen på sikt kan bli problematisk, men det blir feil å si at de som ikke er interessert i rus men benytter alkohol som medisin har et rusproblem, de har et angst eller sjenanseproblem det ikke finnes noen andre skikkelige medisiner mot enn benzodiazepiner som leger sjeldent vil foreskrive, med den følge at mange selvmedisinerer seg med alkohol. Det har du selvsagt rett i. Det er nok mye pillemisbruk og stilferdig alkoholisme blant mennesker som har et angstproblem som de mestrer på denne måten. De ville nok skåret skyhøyt på en skala for alkoholproblemer, siden grensene vanligvis går ved ca 14 enheter i uken, og den som tar seg et par små dann og vann gjennom dagen, sprenger den skalaen ettertrykkelig. Ofte er det også slik at de kan pådra seg et alvorlig problem med avhengighet og toleranse, før et eller annet skjer, så de kommer til behandling. Men uten at de egentlig har ruset seg i noe større omfang. Jeg tenkte mer på de menneskene som må ha alkohol for å få de sosiale greiene til å fungere, som må drikke seg litt opp for at det skal være artig å være sammen med venner, etc. Poenget var at hvor man drikker i en fase av livet, er minst like viktig som hvor ofte man drikker og hvor mye. Sånn jeg ser det, så er det et skille mellom å drikke fordi det er behagelig og morsomt, og å drikke fordi man ellers ikke har det artig, eller fordi man ellers blir for sjenert til at praten går, etc.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mai 2010 #20 Skrevet 18. mai 2010 Tja. Hva er for mye? Når man har følelsen av at man MÅ ha en øl hver fredag og lørdag av det prinsipp av det er helg. Da er det som om man leter etter unnskyldninger. Selv drikker jeg ikke alkohol i ukedagene, men jeg skal være ærlig å si at hvis vi er ute på sosiale sammenkomster, eller stikker en tur til svigers for kaffe, så ender det gjerne opp med 4-5 glass hvitvin før vi sykler hjemover igjen. Jeg synes det er vanskelig å si nei til slikt når det er en koselig atmosfære der alle har et glass i hånda... For ikke å snakke om utepilssesongen.. huff... får prøve å være sterk i sommer=)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå