Gå til innhold

Sette en klient i vanry.

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hos politiet på fredag i forbindelse med noe som var en ikkesak, jeg har helt rent rulleblad, men jeg har en del angstproblemer som av og til går over i noe som minner mest om mani så jeg har ukentlig besøk av hjemmesykepleien, og hun ene var med til politiet som en slags støtte, men jaggu sa jeg støtte, hun sa for meg helt uforberedt at jeg hadde vært truende mot henne en gang, og at jeg hadde sagt en gang at jeg ville "gå til aksjon mot systemet", hva hun mente med det siste der har jeg ingen aning om, jeg vet ikke hva slags "system" hun snakket om, har jeg sagt noe slikt noen gang hadde jeg husket det, jeg har heller aldri vært truende mot henne, det siste jeg ville gjøre var å true en kvinne, men det hun visstnok hadde oppfattet som truende var at en gang jeg ikke hadde tilgang til telefon hadde spurt om å låne hennes, noe hun sa nei til, da sa jeg at jeg ville teste hvor dypt nestekjærligheten hennes stakk. Det er på ingen måte noen trussel!

Jeg kan jo ikke holde meg selv ansvarlig for at noe som ikke på noen måte var ment truende blir så misoppfattet. Og hvorfor i allverden sier hun ikke dette før vi sitter inne hos politiet..??

Det er slik jeg ser det både brudd på taushetsplikten og noe adskillig mer alvorlig, forsøke å bringe en klient i vanry ovenfor politiet.

Hva bør jeg egentlig gjøre tro?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Det første jeg ville gjort var å snakket med denne hjemmepleieren og beklaget det hun har oppfattet truende som ikke var ment slik. Dernest ville jeg sagt til henne at du helst ikke vil ha den type overraskelser en gang til så hvis det er noe så vil du sette pris på at hun snakker med deg først.

Skrevet

Det første jeg ville gjort var å snakket med denne hjemmepleieren og beklaget det hun har oppfattet truende som ikke var ment slik. Dernest ville jeg sagt til henne at du helst ikke vil ha den type overraskelser en gang til så hvis det er noe så vil du sette pris på at hun snakker med deg først.

Så du mener jeg bør reagere såpass mildt på et slikt alvorlig overtramp? Jeg trodde hun kjendte meg så jeg ble rett og slett sjokkert, og hun politidamen sitter med et helt feilaktig inntrykk av meg som person etter det som skjedde.

Gjest Blondie65
Skrevet

Så du mener jeg bør reagere såpass mildt på et slikt alvorlig overtramp? Jeg trodde hun kjendte meg så jeg ble rett og slett sjokkert, og hun politidamen sitter med et helt feilaktig inntrykk av meg som person etter det som skjedde.

Første runde i enhver sammenheng er ALLTID å snakke sammen. Hva mener du selv? Det har du ikke sagt noe om.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Første runde i enhver sammenheng er ALLTID å snakke sammen. Hva mener du selv? Det har du ikke sagt noe om.

Vi har snakket sammen, men alvoret i det som hadde skjedd gikk egentlig ikke opp for meg før jeg var hjemme.

Jeg mener vel selv at jeg bør fortelle det til hennes overordnede, og at siden jeg risikerer slikt med henne, bør ha kontakt med en annen fra hjemmesykepleien.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Du bør forklare at du ikke er i stand til å ha tillit til denne damen. Legg så til at du på grunn av din situasjon virkelig trenger å kunne føle tillit til de som er hos deg. Pass på å ikke vise frustrasjon eller anen negativ følelsesmessig tilstand.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du bør forklare at du ikke er i stand til å ha tillit til denne damen. Legg så til at du på grunn av din situasjon virkelig trenger å kunne føle tillit til de som er hos deg. Pass på å ikke vise frustrasjon eller anen negativ følelsesmessig tilstand.

Ja, absolutt all tillit til henne forsvant, og jeg tenker jo og på at hun antakelig har formidlet det videre til de andre i hjemmesykepleien at hun har følt seg truet, og som psykiatrisk sykepleier som hun er burde hun ha mere innsikt i menneskesinnet enn å føle seg truet av en som på ingen måte har noen voldelige innpulser.

Det er jo straffbart det hun gjorde og, men jeg er ikke noen konfliktperson som vil gå videre med det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dersom du er på grensen til å være manisk eller har en atferd som minner om mani så kan du nok både gjøre og si ting som oppfattes på en helt annen måte en slik du har ment det. Det er også ganske vanlig å finne denne atferden litt truende. Det er selvsagt noe denne sykepleieren skal være klar over, men av og til tar de menneskelige følelsene til helsepersonell over og de klarer ikke å la være og reagere emosjonellt selv om de burde.

Dette har nok bare med en misforståelse å gjøre, hvor hun har oppfattet noe på en helt annen måte enn det du har ment dette som. Det er noe du må ta opp med henne først før du snakker med hennes overordnede. Det å ta dirrekte kontakt med dem uten å snakke med henne først kan oppfattes som aggressivt sett fra sysemets side, og det er i denne situasjonen viktig at du ikke bekrefter det inntrykket hun har av deg som akkurat det, litt truende og aggressiv.

Jeg ville starta med å beklage meg til henne om at hun har oppfattet det slik, og forklart at atferden din av og til er litt ute av kontroll men at du aldri mener ting på en truende måte selv om du der og da kan bli frustrert. Jeg ville beklaget at din frustrasjon har vært opplevd som truende og sakt at det kanskje var lurt at du bytta sykepleier til en som ikke opplever deg på denne måten. Jeg ville videre sakt at jeg hadde satt pris på at hun hadde snakka med deg om dette før hun fortalte det til politiet. Videre ville jeg SÅ kontaktet hennes overordnede og sakt at du har snakka med henne og ordna opp i missforståelsen mellom dere og at du ønsker en ny sykepleier som ikke opplever deg som truende, da du ikke ønsker å påføre noen den følelsen. Videre ville jeg sakt at de måtte diskuter internt det som skjedde på politikontoret og om kontoret kunne stå bak de utsagnene som hadde kommet fra sykepleieren den dagen. Jeg ville sakt at du opplevde deg urettferdig fremstillt og at du lurer på hvordan de har tenkt å forholde seg til det.

Ved å ta ting i denne rette rekkeflgen vil du ikke virke oppfarende og aggressiv. Det er viktig at du er obs på at din måte å oppføre deg på virker på denne måten for andre SELV om du ikke på noen måte mener det på denne måten. Du sliter med vansker som gjør det vanskelig for deg å oppføre deg på en måte som er i samsvar med slik du faktisk føler og mener. Dette er noe du kan ta lærdom av i dette tilfellet. Hvordan kan du fremstå som mer likt det du faktisk mener selv? Er det en sjangs for at det å forsøke og være roligere, snakke senere og passe på å ta opp vansker og ting som irriterer deg på en roligere måte.

Lykke til

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Mange takk. Det var mye fornuftig du sa der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...