Gå til innhold

Leiligheten råtner og jeg blir søvnløs...

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre bor i en rekkehusleilighet. De har ikke pussa den opp noe særlig helt siden 70-tallet(!) og nå er det på tide at badet pusses opp. Gulvet har bølget seg, noe som betyr at det er fukt/vann under. Jeg har sagt klart ifra om at nå må han (faren) ta grep og pusse opp badet, men han sier at han har jo forsegla det (gulvet). Men det hjelper jo ikke, det må rives opp og pusses opp. Det er jo noe alle skjønner. Det lukter råttent på badet nå, og jeg er redd for fukt/mugg ned i kjelleren, at hele leiligheten skal bli ødelagt og helt verdiløs - noe som vil gå utover oss barna som skal arve dette etterhvert. Vil jo ikke arve problemer og å måtte ut med masse penger for å ordne opp i dette rotet. Må legge til at han har et sykelig forhold til penger (her skal intet brukes, bare spinke og spares) og ikke helt normal på noen måte. Nå begynner dette å gå utover min nattesøvn. Jeg bekymrer meg for at fukt og råte skal komme over til naboleiligheten, er redd for at jeg blir sittende og måtte betale på disse skadene siden han aldri hører på oss og er sta og vanskelig. Han hører på ingen, og vil ha null innblanding. Men nå begynner det å gå for langt, og jeg mener at her burde han "umyndiggjøres" siden han ikke bryr seg/ikke vet bedre/gir blaffen fordi han vil spare på de pengene sine. Sykt... Og dette går utover meg.Hva skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Du skal gjøre absolutt ingenting. Det er dine foreldres hus og deres penger så lenge de lever. Hvis huset må kondemneres etter deres død pga vannskjøtsel kan du vel bare si fra deg arv.

Skrevet

Helt utrolig at du klarer å tenke arv, før du i det hele tatt skal arve noe. Og vil du ikke arve gjeld, er det bare til å frasi seg hele arven.

Din far gjør det når han ønsker det selv, og du får nok ikke han umyndiggjort fordi han ikke ønsker å pusse opp badet sånn at du og dine søsken skal få arve mest mulig.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er dine foreldres bolig, og om de selv ønsker å bo i et mugghøl har de full rett til det.

Du sier at du er redd problemene skal overføres til naboleiligheten, og dette er det eneste argumentet jeg er enig i. Hvis det er vannlekkasje, og mugg pga dette sprer seg til naboleiligheten, da kan han vel kanskje bli erstatningsansvarlig overfor naboene ettersom han vet om problemene men nekter å gjøre noe med dem?

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er dine foreldres bolig, og om de selv ønsker å bo i et mugghøl har de full rett til det.

Du sier at du er redd problemene skal overføres til naboleiligheten, og dette er det eneste argumentet jeg er enig i. Hvis det er vannlekkasje, og mugg pga dette sprer seg til naboleiligheten, da kan han vel kanskje bli erstatningsansvarlig overfor naboene ettersom han vet om problemene men nekter å gjøre noe med dem?

Og HVA skal trådstarter gjøre med det da? Kontakte naboen: unnskyld kan det være at du har råte problemer pga mine foreldre?

Gjest navnelapp
Skrevet

Har du sjekka om dette er eit borettslag eller eit sameige? I borettslag har borettslaget eit ansvar for sjølve konstruksjonen i bygget, og alt veggfast, og dermed så kan det hende at dette er noko dei skal ordne opp i. Er det eit sameige vil eg tru det finst bestemmelsar i sameigeavtalen om plikt til vedlikehald. Kan det hende at det er ein veg å gå, å alliere seg med styret i sameige/borettslag?

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Og HVA skal trådstarter gjøre med det da? Kontakte naboen: unnskyld kan det være at du har råte problemer pga mine foreldre?

Nei, jeg mener ikke TS kan gjøre noe med dette. Men det er en reell mulighet for at en sinna nabo kan banke på TS' foreldres dør og spørre hvorfor han ikke har stoppet vannlekkasjen. Men om det er vannlekkasje som er årsaken til mugg vet selvsagt ikke jeg noe om.

Gjest Blondie65
Skrevet

SÅ hva skjer da når sameiet eller borettslaget eller naboen forteller at deres avkom har tipset dem om manglende vedlikehold. Da blir det hyggelig i familien tenker jeg - spesielt siden trådstarters motivasjon er at det er arven som blir forringet.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Nei, jeg mener ikke TS kan gjøre noe med dette. Men det er en reell mulighet for at en sinna nabo kan banke på TS' foreldres dør og spørre hvorfor han ikke har stoppet vannlekkasjen. Men om det er vannlekkasje som er årsaken til mugg vet selvsagt ikke jeg noe om.

Jeg ser ikke problemet? Ingenting er vel bedre enn at naboen av seg selv forteller disse gnierne et par sannhetens ord? Det er nemlig naboens sak, ikke trådstarters.

Endret av Blondie65
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Du skal gjøre absolutt ingenting. Det er dine foreldres hus og deres penger så lenge de lever. Hvis huset må kondemneres etter deres død pga vannskjøtsel kan du vel bare si fra deg arv.

Jeg vet om skadene. Har jeg ikke plikt til å si ifra når det kan gå utover naboen?

Helt utrolig at du klarer å tenke arv, før du i det hele tatt skal arve noe. Og vil du ikke arve gjeld, er det bare til å frasi seg hele arven.

Din far gjør det når han ønsker det selv, og du får nok ikke han umyndiggjort fordi han ikke ønsker å pusse opp badet sånn at du og dine søsken skal få arve mest mulig.

Klart jeg tenker arv og at vi får problemer, store problemer (er du klar over hvor dyrt det er å rette opp sånt?) Det er ikke om å arve mest mulig, det er om å slippe masse masse arbeid og ekstrautgifter når jeg på forhånd VET hva som kunne ha blitt gjort!

Ja, er det ikke feil av meg å sitte der og vite og ikke informere de om det? Ja, da blir han erstatningsansvarlig og får et dårlig forhold til naboene sine.

Har du sjekka om dette er eit borettslag eller eit sameige? I borettslag har borettslaget eit ansvar for sjølve konstruksjonen i bygget, og alt veggfast, og dermed så kan det hende at dette er noko dei skal ordne opp i. Er det eit sameige vil eg tru det finst bestemmelsar i sameigeavtalen om plikt til vedlikehald. Kan det hende at det er ein veg å gå, å alliere seg med styret i sameige/borettslag?

Nei, det er ikke borettslag eller sameige. Det er et rekkehus, selveier. Det finnes altså intet styre å forholde seg til.

Det var svært så mye pepper jeg skulle få fordi jeg bekymrer meg, tydelig at dere ikke har vært i samme situasjon selv. Begynner å lure på om KG er plassen for slenging av dritt til fremmede.

Jeg ber om gode råd, ikke kritikk fordi jeg bekymrer meg. Enhver i min situasjon ville ha vært bekymra.

Gjest Blondie65
Skrevet

Nei, det er ikke borettslag eller sameige. Det er et rekkehus, selveier. Det finnes altså intet styre å forholde seg til.

Snakk med foreldrene dine en gang til - hvis det ikke nytter så snakk med naboen. Hvis naboen ikke er plaget med fukt / mugg hva gjør du da?

Når du arver er det bare å si fra seg arven hvis du ikke vil ha problemene de har skapt - det er ikke verre enn det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser ikke problemet? Ingenting er vel bedre enn at naboen av seg selv forteller disse gnierne et par sannhetens ord? Det er nemlig naboens sak, ikke trådstarters.

Problemet er jo at naboen slett ikke vet om problemene. Selv hadde jeg satt liten pris på å få store skader på min egen leilighet fordi naboen ikke gadd fikse skader på badet sitt; slike skader har en lei tendens til å spre seg.

Men hva skal TS gjøre? Det vet jeg ikke, jeg har ingen gode råd å gi når det gjelder dette, annet enn at hun kan fortelle sin far at han risikerer å bli erstatningspliktig. Om skadene sprer seg til naboen må han vel betale langt mer enn en oppussing vil koste, og dette er kanskje det beste argumentet ettersom han kanskje vil se at en oppussing er en god investering økonimisk sett.

Muggsporer kan også gi store helseplager, og dette er kanskje også et argument han vil høre på, TS?

Skrevet

Jeg har ingen gode råd til deg, TS, men jeg støtter deg. Det er trist når eldre blir så sparsomme at de ikke tar seg råd til å opprettholde en god levestandard. Tenk bare på alle de eldre som skrur ned varmen om vinteren fordi strømmen er dyr, og blir syke av det (i verste fall har det vel gått verre).

Tror kanskje argumentet om at han kan bli erstatningspliktig er noe du bør bruke. Og tenk, hvor godt hadde det ikke vært for et eldre ektepar å ha et ordentlig bad med varmekabler i gulvet (godt for frosne bestemorsbein) og en enkel dusj som kanskje har sete hvor de kan sette seg når de dusjer? Det er lurt å tenke fram i tid, det er ikke sikkert helsa er god bestandig. Har de badekar de må opp i for å dusje nå? Det er jo veldig tungvint, og faren for å falle og slå seg når man klatrer ut og inn er jo til stede.

Skrevet

Jeg vet om skadene. Har jeg ikke plikt til å si ifra når det kan gå utover naboen?

Nei du er ikke forpliktet til det, og siden dette er et rekkehus, er det veldig liten mulighet at det går over til naboen. Hadde de bodd i en leilighet med noen under seg, er mulighetene mye større.

Klart jeg tenker arv og at vi får problemer, store problemer (er du klar over hvor dyrt det er å rette opp sånt?) Det er ikke om å arve mest mulig, det er om å slippe masse masse arbeid og ekstrautgifter når jeg på forhånd VET hva som kunne ha blitt gjort!

Dere får ikke store problemer om dere sier fra dere arven, for da blir det andre som må ta den jobben. Man er ikke forpliktet til å ta i mot arv, så da er det problemet ute av verden, om du da ikke bare tenker penger som du kan få, for det er penger som IKKE er dine før dine foreldre har gått bort. og de kan bruke opp alt før den tiden, uten at du ahr noe med det å gjøre.

Du må rett og slett vurdere om du ønsker å ta i mot den arven eller ikke, for noe annet kan du faktisk ikke gjøre.

Ja, er det ikke feil av meg å sitte der og vite og ikke informere de om det? Ja, da blir han erstatningsansvarlig og får et dårlig forhold til naboene sine.

Og det er noe din far må ordne opp i selv, og får han et dårlig forhold til anboen er det en konsekvens han må leve med. Er ikke noe du skal blande deg inn i.

Det var svært så mye pepper jeg skulle få fordi jeg bekymrer meg, tydelig at dere ikke har vært i samme situasjon selv. Begynner å lure på om KG er plassen for slenging av dritt til fremmede.

Jeg ber om gode råd, ikke kritikk fordi jeg bekymrer meg. Enhver i min situasjon ville ha vært bekymra.

Enhver i din situasjon ville ikke beskymret seg, for de fleste ville latt foreldrene leve sine liv uten at man selv blander seg inn, og begynner å snakke om arv ol. Man arver ikke noen før de er død, så å begynne å tenke arv i det hele tatt, er i mine øyner frekt. Å miste nattesøvnen fordi det man skal arve en eller annen gang i fremtiden, er frekt i mine øyner. Så får du mene at svarene er drittslenging, men det var du selv som brakte dette med arv på banen. Og arven kan du som sagt si i fra deg, og da er det ikke ditt problem lengre. Enkelt og greit

Skrevet

Japp.

Skrevet

Her er det snakk om voksne mennesker som gjør sine egne prioriteringer. Du har ikke noe med å bry deg om deres saker, bortsett fra at du kan forsikre deg om at de vet hva evt. fukt og råte kan gjøre med inneklimaet. Utenom det er det ingenting du bør gjøre, og du bør ikke mase på dem.

Gjest navnelapp
Skrevet

Eg syns faktisk TS har grunn til å seie ifrå, det er av og til at menneska vi har nær oss opptrer på måtar som er heilt bort i staur og veggar, og det gjer jo desse foreldra. Viss ikkje eins eigne barn kan seie ifrå, kven kan det då? Skal vi gå rundt i kvar vår boble og tenke berre på oss sjølve?

Eg meiner ts først og fremst har sine foreldres ve og vel i tankane, og det er vel ikkje ondsinna eller frekt? Eg syns språkbruken i kommentarane her er prega av at den som kommenterer ikkje veit kva det vil seie å ha foreldre som rotar og surrar og gjer feilvurderingar på grunn av alderdom og manglande kunnskap.

Skrevet

Eg syns faktisk TS har grunn til å seie ifrå, det er av og til at menneska vi har nær oss opptrer på måtar som er heilt bort i staur og veggar, og det gjer jo desse foreldra. Viss ikkje eins eigne barn kan seie ifrå, kven kan det då? Skal vi gå rundt i kvar vår boble og tenke berre på oss sjølve?

Eg meiner ts først og fremst har sine foreldres ve og vel i tankane, og det er vel ikkje ondsinna eller frekt? Eg syns språkbruken i kommentarane her er prega av at den som kommenterer ikkje veit kva det vil seie å ha foreldre som rotar og surrar og gjer feilvurderingar på grunn av alderdom og manglande kunnskap.

Tshar jo sagt i fra, og om du leser hovedinnlegget en gang til vil du klare å lese at det ikke er foreldrenes ve og vel som er hovedårsaken til dette, men deres fremtidige arv. Og det er vel det de fleste reagerer på.

Nå sier vel ts veldig lite om foreldrene er oppegående, eller om de har blitt sullete i løpet av årene. er ikke alle eldre som ønsker å bruke mange penger på boligen sin, bare fordi barna ønsker å arve mest mulig. Noe som tydeligvis er hovedårsaken til ts sine søvnvansker.

Og jeg mener at det får være opp til hver og en om de ønsker å legge ned mye penger i boligen eller ikke, uavhengig av barna måtte mene.

Ellers er jeg enig med deg, at de eldre som ikke klarer å ta vare på seg selv, må ha hjelp av sine nærmeste. Men kalrer de ikke å ta vare pås eg selv, bør de vel strengt tatt ikke bo alene heller. Da er vel neppe badet det største problemet

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for forståelsen.

Ja, det er ikke bare dette de gjør som er feil. Det er mye som ikke finnes normalt der hjemme. Det har siden jeg var liten vært folkesnakk om gjerrigheten til min far. Han har vært innlagt på psykiatriske, og flere har sagt at han burde tvangsinnlegges. Han har et sykelig forhold til penger. Jeg er ikke søvnløs for at jeg er redd for å ikke arve så mye penger som mulig, men fordi jeg er redd for at jeg må komme til å sitte der med gjeld for å rydde opp i noe som kunne ha vært unngått. Det er også snakk om vårt barndomshjem, hvis noen forstår det... Hvis jeg kunne, så hadde jeg spandert på oppussing og ordna det FOR de. Men jeg har ikke særlig til penger og er i tidlig tyveårene, alene og har ikke råd til særlig mye.

Skrevet

Jeg kunne skjønt det hvis grunnen for din bekymring var at du var urolig for at dine foreldre kunne bli syke etcpå grunn av hva dette kan gjøre med inneklimaet. At du bekymrer deg for å arve gjeld gjør deg bare kynisk og uempatisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...