Gå til innhold

Bestemor "orker ikke" omgang med barnebarn

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om jeg får frem dette på riktig måte, men må bare forsøke.

Min mor er bestemor til min brors nydelige unger. De er oppvakte, snille og gode på alle måter. De bor temmelig nære hverandre. Min mor er nå pensjonist.

Saken er at hun uttrykker at hun ikke "orker" å ha de på besøk. Hun har aldri latt ungene overnatte. Dette til tross for at barnas foreldre begge har skiftarbeid, og jobber en del ukurante vakter, der det virkelig er behov for at noen trer inn som barnevakt. Jeg mener IKKE at dette er en regel eller et krav- men en eller annen gangen kan man vel steppe inn?

Før sist jul uttrykte hun at hun ikke visste om hun "orket" å ha de på julemiddag en dag i julen. Jeg ble helt satt ut- dette er hennes eneste barnebarn?

Nå skal det legges til at bestefar er flink med ungene. Han tar de med på aktiviteter etc.

Hva er dette, hva er grunnen? Alle teorier mottas med stor takk.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Orker hun ikke,så orker un ikke. I steden for å bare tenke på disse barna så kanskje det er noe som plager henne.Kanskje besøke henne uten ungene?

Gjest Gjest
Skrevet

Min mor er bestemor til min brors nydelige unger. De er oppvakte, snille og gode på alle måter. De bor temmelig nære hverandre. Min mor er nå pensjonist.

Saken er at hun uttrykker at hun ikke "orker" å ha de på besøk. Hun har aldri latt ungene overnatte. Dette til tross for at barnas foreldre begge har skiftarbeid, og jobber en del ukurante vakter, der det virkelig er behov for at noen trer inn som barnevakt. Jeg mener IKKE at dette er en regel eller et krav- men en eller annen gangen kan man vel steppe inn?

Før sist jul uttrykte hun at hun ikke visste om hun "orket" å ha de på julemiddag en dag i julen. Jeg ble helt satt ut- dette er hennes eneste barnebarn?

Nå skal det legges til at bestefar er flink med ungene. Han tar de med på aktiviteter etc.

Kanskje hun ikke har mye energi i hverdagen, og derfor ikke ønsker å slite seg helt ut? Kanskje hun vet at hun lett sprekker når hun blir tappet for energi.

Et annet alternativ kan være det min far driver med hele tiden: Føre var prinsippet. Kanskje hun er livredd for å åpne døren litt på gløtt i forhold til noe som helst hjelp fordi hun innbiller seg at alle skal utnytte henne (trenger ikke ha noe grunn til det engang, men hun kan ha fått dette for seg)?

Skrevet

Hmm, ja det hørtes trist ut. Og litt uvanlig, for det er litt opplest og vedtatt at bestemødre elsker å være sammen med barnebarna sine... Men så er det kanskje ikke alle som er sånn likevel.

Jeg lurer litt på om hun egentlig ikke liker barn så særlig sånn generelt? Og spesielt om de er små, under en viss alder? Kan jo være hun ikke liker barn, til tross for at hun har hatt egne barn, så kan det faktisk være at hun synes barn er litt uinteressant og at hun føler seg veldig ferdig med barn nå som hennes egne er voksne.

Ellers så kan det også være at det ligger noe dypere bak. At det er en eller annen form for ubehag rundt dette med barn. Kan jo være hva som helst som har skjedd i livet til din mor; dødfødsel, abort, dårlig forhold til svigerdatter, dårlig forhold til sønn, gammel følelse av å ha mislyktes som mor... Jeg lister bare opp her nå ting jeg kommer på. Kjenner jo ikke din mor, så jeg mener ikke at hun faktisk har vært igjennom alle disse tingene. Men har erfart og lest om andre som har opplevd det ene og det andre i forbindelse med barn, og som i ettertid har vansker med å forholde seg til barn generelt.

Dere får uansett ingen "vettuge" svar her... Oppleves det som et problem, må dere nesten snakke med moren din. Eventuelt høre forsiktig med din far i første omgang...?

Håper det løser seg.

Skrevet

Hun er kanskje redd for at hvis hun begynner som barnevakt, så forventes det av henne konstant og da kan det bli vanskeligere å si nei senere.

Eller at hun føler at hun har gjort nok barneoppdragelse i sitt liv og vil slippe å gå gjennom hele livet med det, men heller gjøre andre ting som interesserer henne.

Eller kanskje hun føler at de bor nær henne kun så hun (og mannen hennes) skal passe på barna, kanskje hun føler at broren din ikke verdsetter henne pga det og derfor reagerer hun på dette slik.

Eller hva synes du? :)

Gjest Cipheria
Skrevet

Nei. Kor mykje ho vil involvere seg er heilt opp til ho. Det er ikkje hennar problem at foreldra har vanskelege vakter, slikt må ein ta med i berekningane når ein vel å få barn.

Der er mange grunnar til at ho ikkje vil passe dei- alt frå at ho er sjuk til at ho rett og slett ikkje vil ha barna der.

Gjest Eurodice
Skrevet (endret)

For det første er dette noe du ikke har noe med, for det andre kunne din bror ta en prat med sin (og din) mor. Det er mye bedre å ha klare linjer enn å spekulere i det vide og brede. Kanskje hun plages med noe, er syk og sliten. Det er ikke alt man vil dele med voksne barn. Jeg snakker av erfaring. For mitt vedkommende dreier det seg om andre ting som har med mitt privatliv som singel å gjøre. Jeg passer gjerne barnebarn når jeg har anledning.

Edit: fjernet en setning.

Endret av Belladonna
Gjest Vitaminbjørn
Skrevet

Om hun vil eller ikke er helt opp til henne. Hun føler seg sikkert ferdig med barn nå.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Desverre ingen ting å gjøre med.

Men syns det hørtes veldig trist ut, og klarer ikke helt å tenke meg hvordan det er, for her har vi besteforeldre på begge sider, som til tross for fulle jobber, kniver om å få tilbringe tid med barnebarna.

Må nå innrømme at jeg hadde blitt lei meg om min mor ikke stilte opp i ny og ne. Om ikke for egen del, men for å hjelpe egne barn i en travel hverdag kanskje?

Her mener jeg det ikke spiller noen rolle om man er ferdig med unger eller noe, men om å stille opp og hjelpe.

En ting er sikkert;hun kan jo hvertfall ikke klage den dagen hun trenger hjelp og ingen har "ork" til å hjelpe henne.

Gjest hogwash
Skrevet

Om ikke for egen del, men for å hjelpe egne barn i en travel hverdag kanskje?

En travel hverdag som de har lagt opp til selv ved å skaffe seg barn og skiftjobber...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

En travel hverdag som de har lagt opp til selv ved å skaffe seg barn og skiftjobber...

Ja, men er det en grunn til å ikke ville hjelpe?

Jeg stiller alltid opp og hjelper andre til tross for at de kanskje har satt seg i situasjonen selv..

Skal ikke jeg stille opp for ei venninne som har blitt syk pga hun stod ute i tre timer i regnet på en konsert f.eks? Siden det er selvforskylt?

(Syns det er så trist at en del har den innstillingen at så fort man er ute av redet og har en egen familie, så skal man liksom ikke være en del av foreldrenes hverdag lenger..)

Gjest hogwash
Skrevet

Skal ikke jeg stille opp for ei venninne som har blitt syk pga hun stod ute i tre timer i regnet på en konsert f.eks? Siden det er selvforskylt?

For all del, det må du gjerne gjøre. Jeg hadde ikke orket en venninne i lengden som ikke maktet å se så innlysende konsekvenser av egne handlinger.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Moren min kan også gi uttrykk for at hun ikke orker. Hun er eneste besteforelderen til barna. De gangene vi får vi ett slikt svar, respekteres det. Vi får imidlertid vite hvorfor, og det gjør at vi kan vise forståelse og stille opp for henne istedenfor.

Når moren din signaliserer at hun ikke orker, synes jeg at det kan være lov til å spørre om hun er sliten for tiden, om hun trenger hjelp e.l. Det kan faktisk være at hun sliter med noe, eller er syk.

Det er forresten mest synd at forholdet bestemor og barnebarn kanskje lir under dette, mer enn at foreldrene ikke får barnevakt. Kanskje kan foreldrene invitere besteforeldrene ofte istedenfor, slik at kontakten iallefall blir opprettholdt.

Det har mange ganger vært vår løsning, for det er viktig at barna har mange minner om besteforeldrene sine.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

For det første er dette noe du ikke har noe med, for det andre kunne din bror ta en prat med sin (og din) mor. Det er mye bedre å ha klare linjer enn å spekulere i det vide og brede.

Trådstarter her.

Beklager at jeg spurte. Virkelig idiotisk gjort av meg. :filer:

Nei jeg har ikke noe med det, men er ikke dette et forum da? Hvor man skal kunne lufte tanker rundt både det ene og det andre? Det gjelder nær familie. Er det du som modererer forumet??

Til dere andre: Tusen takk for svar.

Diskusjonen avsluttet for min del.

Kvinneguiden er et merkelig sted.

Skrevet

Desverre ingen ting å gjøre med.

Men syns det hørtes veldig trist ut, og klarer ikke helt å tenke meg hvordan det er, for her har vi besteforeldre på begge sider, som til tross for fulle jobber, kniver om å få tilbringe tid med barnebarna.

Må nå innrømme at jeg hadde blitt lei meg om min mor ikke stilte opp i ny og ne. Om ikke for egen del, men for å hjelpe egne barn i en travel hverdag kanskje?

Her mener jeg det ikke spiller noen rolle om man er ferdig med unger eller noe, men om å stille opp og hjelpe.

En ting er sikkert;hun kan jo hvertfall ikke klage den dagen hun trenger hjelp og ingen har "ork" til å hjelpe henne.

enig!

Gjest brutal_mann
Skrevet

Jøss, du kunne vert min søster.

Uansett så er nok grunnen rett og slett egoisme og generell rævhølpersonlighet.

Heldigvis vil disse ungene slippe å besøke skinnet når hun ryker inn på gamlehjem.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er forresten mest synd at forholdet bestemor og barnebarn kanskje lir under dette, mer enn at foreldrene ikke får barnevakt. Kanskje kan foreldrene invitere besteforeldrene ofte istedenfor, slik at kontakten iallefall blir opprettholdt.

TS her. Ja nettopp- der er forholdet bestemor vs. barnebarn jeg ER bekymret for. Hun har jo så og si ingen kontakt med de? Det er det som er så innmari urovekkende i mine øyne.

Neida, hun er ikke syk. Og nei, jeg er ikke mest bekymret for barnevakt-aspektet..

Gjest Eurodice
Skrevet

Trådstarter her.

Beklager at jeg spurte. Virkelig idiotisk gjort av meg. :filer:

Nei jeg har ikke noe med det, men er ikke dette et forum da? Hvor man skal kunne lufte tanker rundt både det ene og det andre? Det gjelder nær familie. Er det du som modererer forumet??

Jeg synes det er leit at du tok mitt svar så ille opp. Jeg mente på ingen måte å nedvurdere deg. Jeg fastholder at det er mye bedre å gå til kjernen i et problem for den/dem det angår mest, enn å tenke og spekulere på så mye. Selvfølgelig forstår jeg at det er vondt for deg også.

Gjest irritert
Skrevet

Husk nå på dere unge foreldre som syter og bærer dere over å ha mye å gjøre. Bestemor har strevd med barn, jobb og andre ting før dere, sikkert uten å kreve hjelp fra noen. Nå er hun sliten og vil endelig ha tid til seg sjøl, og hun er kanskje veldig sliten av å ha oppdratt deg og dine søsken. Nå skal hun har ro og fred. Barnebarn velger hun selv å passe, hvis hun orker. Hun skal ha tid til seg sjøl nå - endelig. Og hvis dere tar hensyn til det, så passer hun sikkert ungene deres også , når hun orker og har tid. Velbekomme.

Skrevet

Man påtar seg vel ikke skiftarbeide når man har barn, med mindre man har barnepass i orden? Hva gjør man den dagen man ikke har fått skaffet barnevakt?

Hvis bestemor har begynt å få dårlig helse el.l., så er gjerne det grunnen til at hun ikke vil være barnevakt + at hvis hun sitter 1 gang, er hun redd for at det forventes mer?

Men å ikke orke å ha ungene på besøk??? Er de ikke normale unger da? Og er ikke foreldrene med da? Regner med du ville nevnt det hvis de var helt umulige og reiv ned alt fra hyller og vegger, og knuste alt de kom over, og skrek fra de kom til de gikk.

Hun har ikke begynt å "få noe" da? Er mange eldre som reagerer med å bli veldig kjeftete, frekke og bannete. Husker ikke hva det heter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...