Gå til innhold

Save the Date

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Ser at i Usa og til dels i Sverige har man begynnt å sende ut "save the date" kort, omtrent som et forvarsel til selve invitasjonen ettersom jeg har forstått.

Hvor vanlig er dette her hjemme? Og er det noen av dere som kommer til å gjøre dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke greiere å være såpass tidlig ute med invitasjonene at man slipper å be folk om å save daten?

Gjest Blondie65
Skrevet

Kan man ikke be de aller viktigste personene om å sette av datoen istedenfor å bruke fuglende vet hvor mange kroner og arbeidstimer på nok et kort. Eller være tidligere ute med invitasjonene - det er jo også en god løsning.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

kan legge til at vi plalegger brullup i ferietiden, siden hovedgjestene skal reise veldig langt, så vi tror at vi sender ut selve invitasjonene ca 4 mnd i forveien, kansje 5....

Skrevet

Det er vel noe som er oppfunnet for å få solgt -----Tadaaaaaaaaaaa------- save-the-date-kort/magneter/klistremerker/whatever :) Litt for bridezilla, etter min smak :)

Gi en lyd til de viktigste at de må holde av datoen, + vær tidlig ute med invitasjonen hvis bryllupet er i ferien. Det holder i massevis!

Skrevet

Høres Bridezilla ut. Man prater jo med folk, så et ekstra kort i tillegg til invitasjonen er bare overflødig.

Gjest brutal_mann
Skrevet

Genialt å sende sånne kort og så la være å invitere noen av de som har fått kort. Det kan jo ikke være en annen grunn til å sende slike kort. For ellers så bør jo en invitasjon i seg selv være nok.

Skrevet

Genialt å sende sånne kort og så la være å invitere noen av de som har fått kort.

:ler: Ædda! Bædda! Du få'kke komme!

Gjest Spinell
Skrevet

Tror Jades teori dekker ganske godt :)

Imidlertid kan jeg tenke meg noen tilfeller der dette kan være nyttig, for eksempel hvis mange viktige gjester har lang reiseveg og bryllupet avholdes midt i ferien. Da bør jo datoen holdes av i lang tid pga ferieplanlegging og bestilling av flybilletter etc. Så lang tid i forvegen har en kanskje verken tidspunkter eller lokalisering helt klare ennå. I en slik situasjon kan jo disse kortene ha en misjon.

...Selv ville jeg trolig rett og slett sendt en mail med varsel om at det kommer til å komme en invitasjon...

Skrevet

Genialt å sende sånne kort og så la være å invitere noen av de som har fått kort. Det kan jo ikke være en annen grunn til å sende slike kort. For ellers så bør jo en invitasjon i seg selv være nok.

Det kan jo være "sett av denne dagen til å komme i kirken for å se den fantastiske brudekjole min!!!"

Gjest brutal_mann
Skrevet

Det kan jo være "sett av denne dagen til å komme i kirken for å se den fantastiske brudekjole min!!!"

For ikke å glemme at en kan få lov å gi bort noe...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Æhhh..

Om man vet man skal invitere noen, som man tydeligvis gjør om man sender et slikt save the date kort, så kan man vel bare sende invitasjonen med det samme?

Eller er det sånn at det å få en invitasjon til et bryllup er så stor begivenhet at man trenger en liten forvarsel?

Jeezes så tullete!

Skrevet

Jeg skal finne opp "lag plass på kjøleskapet til save-the-date-kortet"-kort

Gjest Mahareth
Skrevet

Jeg skal finne opp "lag plass på kjøleskapet til save-the-date-kortet"-kort

:tommelopp:

Skrevet

Jeg får skrive et seriøst svar jeg da ;)

Vi sendte ut julekort til alle våre inviterte der vi informerte om datoen. Vi skal feire på andre kanten av landet og derfor ønsket vi å informere tidlig. Ulempen var at flere gav uformelle svar om at de kom, og svarte derfor ikke på innbydelsene som ble sendt ut 2,5 mnd senere. De regnet med at de ikke trengte svare en gang til, men når man svarer " takk for kortet vi regner med at vi kommer" på Facebook eller sms tar jeg det ikke som et seriøst svar.

Skulle jeg gjort noe annerledes ville jeg skrevet datoen mye mer diskret i kortet, og hatt størst fokus på at det var et julekort. I tillegg bør det gå lengre tid mellom save the date kortet og invitasjonen, for jeg tror det kan oppfattes som mas. Vi sendte ut invitasjonen tidligere enn vi hadde planlagt fordi vi trengte å avklare antall personer i forhold til en leverandør, ellers ville jeg ventet minst en mnd til. Jeg er likevel glad vi sendte ut kortet for svigerfamilien hadde ikke klart å informere sine selv om det var 4 mnd siden vi hadde bestemt datoen.

Skrevet (endret)

Og grunnen til at man ikke sender ut invitasjoner så tidlig er fordi mange ikke vet om de får reist pga avklaringer rundt ferie før utover våren. Lang svarfrist gjør at mange glemmer å svare. Derfor er det greit å informere om dato så tidlig som mulig men ikke via invitasjon.

Endret av Sunshine
Gjest brutal_mann
Skrevet

Og grunnen til at man ikke sender ut invitasjoner så tidlig er fordi mange ikke vet om de får reist pga avklaringer rundt ferie før utover våren. Lang svarfrist gjør at mange glemmer å svare. Derfor er det greit å informere om dato så tidlig som mulig men ikke via invitasjon.

Om folk ikke klarer å organisere ut fra en TIDLIG invitasjon så har folk store organisatoriske problemer. Det er tullete å sende forhåndsvarsel.

Skrevet

Vel, det er åpenbart veldig mange i norges land som ikke klarer det. Derfor mener jeg at det ikke er tullete. Bare sett opp en poll og spør hvor mange som ikke fikk inn alle svarene innen tidsfristen.

Gjest navnelapp
Skrevet

Vi fekk save the date-kort i februar til eit bryllup sommaren 2011. Det er heilt ok, når bryllupet er om sommaren så hjelper det oss med å planlegge ferie og slikt. Samtidig var det så tidleg at vi ikkje vurderte å svare på kortet.

Gjest Blondie65
Skrevet

Når man får en invitasjon der det står Svar Utbedes er det uhøflig å svare. Når man er blitt invitert bør man også være høflig nok til å kunne svare på om man kommer eller ikke innen fristen. For meg er det ikke slik at jeg sitter og venter til den mest spennende hendelsen dukker opp for så å vrake de andre. For meg er bryllup både i vennekrets og familie noe som skjer såpass sjelden at andre planer som ikke er fastlagt (f.eks. at ferie ikke er bestilt) må vike. Dersom man ikke vil/kan la de andre planene vike så svarer man at man ikke kommer.

Her tror jeg nordmenn har mye å lære om helt alminnelig høflighet. Jeg tror dessverre at det er alt for mange som lever i "la oss se om det skjer noe enda mer spennende før vi svarer" holdning både til bryllup og til vanlige hendelser.

Når det gjelder "save the date" - det må kunne være mulig å sende en e-post/sms eller informere om datoen til de som skal reise langt uten å bruke timesvis med decopage teknikk bare for å sponse posten med enda en utsending.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...