Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har akkurat flyttet til ny leilighet. I leieavtalen står det at TV-abonnoment (Get) er inkludert i leien. For to uker siden kjøpte jeg meg ny TV, som jeg har koblet rett opp på huseiers (leiligheten min er en del av et annet hus) abonnoment ved en antennekabel.

I dag fikk jeg regning fra NRK hvor det sto at jeg hadde kjøpt "mottaker" og måtte betale lisens. Dette var ikke en utgift jeg hadde forutsett..

Hva gjør jeg? Og er dette riktig? Kanalene, inkl. NRK er vel allerede betalt for med Get-abonnomentet til huseier?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TV'n din er mottaker, og det er derfor registrert at du skal betale lisens. Du er en egen husstand, og selv om du altså ikke kjøper abonnements-pakke selv, skal du likevel betale lisens. Lisensen har ingenting med abonnements-pakkene å gjøre.

Skrevet

Alle som kjøper ny TV, dvd/mottaker blir registrert hos NRK, og må betale lisens.

Skrevet

Tenkte meg det.. Sleipinger.

Hva skjer om jeg ikke betaler lisens? :P

Skrevet

Det samme som skjer når du ikke betaler de andre regningene dine.

Gjest Invicta
Skrevet

Det samme som skjer når du ikke betaler de andre regningene dine.

Første purregebyr er vel på rundt 290 kroner også, så det er dyrt å ikke betale regningen.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Tenkte meg det.. Sleipinger.

Hvem er egentlig sleip her? *oppgitt*

Skrevet (endret)

Jepp. Du eier mottaker.... du kan "gi" den i gave til din mor eller far.... og dokumentere dette... men da bør du ikke slippe nrk kontrolløren inn ved kontroll...(du er ikke pliktig)

Endret av Stor&Sterk
Skrevet (endret)

Jepp. Du eier mottaker.... du kan "gi" den i gave til din mor eller far.... og dokumentere dette... men da bør du ikke slippe nrk kontrolløren inn ved kontroll...(du er ikke pliktig)

Regner med at du mener de jeg leier hos? De er ikke mine foreldre ;)

Men skjønner hva du mener, spørs om jeg gidder å gjennomføre det.

Mulig jeg igjen spør veldig dumt, men går det ikke an å deaktivere mottakeren i TV'en min? Jeg vil vel få inn NRK uansett med Get-kabelen, og uansett klarer jeg meg fint uten NRK.

Endret av Rumohra
Skrevet

uansett klarer jeg meg fint uten NRK.

Det blåser NRK i.

Skrevet

Jupp; har du en tv i huset = NRK skal ha penger. Der er det ingen bønn, gitt.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Med mindre du blokkerer tven så du ikke kan ta inn tv-kanaler i det hele tatt, og dermed bare bruker den til dvd etc, så blir du nok enten nødt til å betale lisensen, eller gi bort tven.

Skrevet

Hvis de ikke vet hvilken tv du har så kall det en monitor og si at du ikke kan motta tvsignal på den.

Så bruker du en multimedia pc til å motta tvsignal og sende det til monitoren din. Bare ikke oppgi dette for nrk.

Fungerte fint for meg, sier at jeg kun har get sin dekoder for å få internett. Siden leien på dekoderen kun er 110kr mnd. Betaler dermed ikke NRK lisens for øyeblikket. Tviler på at nrk kommer inn i leiligheten i 7etg.

Skrevet

Hvis de ikke vet hvilken tv du har så kall det en monitor og si at du ikke kan motta tvsignal på den.

Så bruker du en multimedia pc til å motta tvsignal og sende det til monitoren din. Bare ikke oppgi dette for nrk.

Fungerte fint for meg, sier at jeg kun har get sin dekoder for å få internett. Siden leien på dekoderen kun er 110kr mnd. Betaler dermed ikke NRK lisens for øyeblikket. Tviler på at nrk kommer inn i leiligheten i 7etg.

:nei::regler::jolie:

Skrevet

Regner med at du mener de jeg leier hos? De er ikke mine foreldre ;)

Men skjønner hva du mener, spørs om jeg gidder å gjennomføre det.

Nei, jeg mener at du kan "gi" tven din i "gave" til feks dine foreldre som betaler lisens fra før av. Når du kjøpte tv eller dvd spiller ble den automatisk registrert på deg, om du ikke oppga noen andre... Det er lov å ha x antall tv pr lisens (sånn var det jaffal før).... så si til nrk at du ikke har tv, den kan jo ha vært en gave.......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...