Gå til innhold

Stayups under bunaden?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest SmallTalk
Skrevet

For min del så er det noe som skurrer med den kombinasjonen, og jeg har ikke bunad selv en gang.

Skrevet

Jeg har faktisk også kjøpt meg stayups til morgendagen, de vises jo ikke likevel så ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Bunadspolitiet sier at du ikke skal ha gjennomgsiktige nylonstrømper, men bomullsstrømper eller ullstrømper.

Skrevet

Jeg synes det blir helt feil. Når det er sagt så er det ingen som legger særlig merke til det. Det er jo ikke som om du vurderer å slenge en olajakke utenpå bunaden heller :fnise: Gjør som du vil, men du ødelegger jo isåfall litt av "greia" med bunad.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Bruker alltid stay-ups. Ingen som ser det lell, og jeg synes det er litt mer behagelig enn varm strømpebukse i tillegg til varm ullstakk.

Skrevet

Jeg synes det spiller liten rolle om man har stay-ups, strømpebukse eller knestrømpe under bunaden, så lenge strømpene har rett farge.

Gjest Dainty
Skrevet

Bunadspolitiet sier at du ikke skal ha gjennomgsiktige nylonstrømper, men bomullsstrømper eller ullstrømper.

Og her sitter jeg med svarte nylonstrømper under bunaden i dette sekund.. Men gjør ikke de fleste dette? :klø: Det blir jo så varmt med tette strømper under den tunge, varme stakken!

Skrevet

Jeg brukte stay-up

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Og her sitter jeg med svarte nylonstrømper under bunaden i dette sekund.. Men gjør ikke de fleste dette? :klø: Det blir jo så varmt med tette strømper under den tunge, varme stakken!

Er det slik at bunader flest ikke har "faste" strømper? Min bunad har tilhørende grønne strømper, så jeg bruker det. (Jeg tror mine er nylon da, ull hadde vært galskap.) Men hvis det ikke hører med et fast strømpeplagg, må man da kunne bruke hva man vil, så lenge det ikke vises? Forhåpentligvis har ikke bunadspolitiet kommet så langt at de løfter på stakken:)

Skrevet

Jeg synes det blir helt feil. Når det er sagt så er det ingen som legger særlig merke til det. Det er jo ikke som om du vurderer å slenge en olajakke utenpå bunaden heller :fnise: Gjør som du vil, men du ødelegger jo isåfall litt av "greia" med bunad.

Hva vet du om "hun ødelegger litt av hele greia"?

kanskje det tvertimot piffer opp "hele greia" bomsete kan man virke i bunad,med stay ups under stakken,kan jo bidra til at man kjenner seg mer feminin.

Synes det er kult,jeg! :)

Skrevet

Hva vet du om "hun ødelegger litt av hele greia"?

kanskje det tvertimot piffer opp "hele greia" bomsete kan man virke i bunad,med stay ups under stakken,kan jo bidra til at man kjenner seg mer feminin.

Synes det er kult,jeg! :)

Jeg vet det fordi det ødelegger tradisjonen. Som jeg sa synes jeg det blir helt feil, men det er ikke noe jeg gidder å gå rundt og irritere meg over, akkurat. Jeg sa jo også at det ikke er mange som legger merke til det uansett (om bunaden er lang nok). Jeg synes dog man skal etterstrebe det å være tro mot tradisjoner. Om man absolutt vil ha nylonstrømper kan man vel heller velge en pen kjole enn en bunad, særlig om målet er å se mer feminin/sexy ut. Ser ikke helt poenget med bunad dersom det ikke er gjennomført. Det skal være bomullsstrømper eller ullstrømper til bunad, ikke nylon. Det er tross alt ikke noe jeg har funnet på av meg selv.

Nylonstrømper er tabu. Bunad- og folkedraktsrådet anbefaler tette strømper/strømpebukser i ull eller bomull. Dersom du på død og liv må ha nylonstrømper, så kjøp så tykke som mulig. De fleste bunader har svarte strømper, men sjekk reglene for din bunad. Noen skal ha hvite (Nord-Trønder, Bergensbunad mfl.), røde (brukes ofte av ugifte kvinner)eller grønne strømper.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Dere som bruker strømper/stayups - klør det ikke fælt?

Ull og bar hud er en dårlig kombinasjon for meg (klør til og med gjennom strømpebukse :fnise: )

Gjest Sommerjenta*
Skrevet

Dere som bruker strømper/stayups - klør det ikke fælt?

Ull og bar hud er en dårlig kombinasjon for meg (klør til og med gjennom strømpebukse :fnise: )

Nopes. Bruker et tynt underskjørt i tillegg :goodbye:

Skrevet

stay-ups så klart... la mannen fomle litt etter en lang dag....

Dette gjelder bare om du finner fargen på strømpen som bunaden krever. Vet noen bunader har røde strømper ect. da er det ikke bare å bytte til hvite el sorte stay-ups asså... Skal ikke synes at du har det på sef.

• 2 uker senere...
Gjest Sommerjenta*
Skrevet

stay-ups så klart... la mannen fomle litt etter en lang dag....

Dette gjelder bare om du finner fargen på strømpen som bunaden krever. Vet noen bunader har røde strømper ect. da er det ikke bare å bytte til hvite el sorte stay-ups asså... Skal ikke synes at du har det på sef.

Har røde stay ups. Måtte lete litt, men veldig verdt det. Fant også røde knestrømper til slutt. Mellomting for de som mener stay-ups ikke passer med bunadimaget og likevel ikke vil ha strømpebukser? :lur:

Gjest Emera
Skrevet

Stay-ups er noe av det styggeste jeg vet, så det har ikke jeg. Hverken under bunaden eller andre klær. Men det er jo kun en smakssak.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...