Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Er 24 år, sykepleierstudent på snart 3 året.

Har fra VGS 4 i snitt, inkl. realfagene. Fra sykepleieren har jeg A (toppkarakter) over hele fjøla på samtlige eksamner.

Har ekstremt god forståelse for det medisinske fagene i forhold til andre. Dette merker jeg selv og får tilbakemelding fra leger, overlegen og samtlige sykepleiere jeg arbeider med (jobber på en overvåkingspost i OUS).

Synes det er fryktelig trist at det bare er karakterene fra VGS som legges til grunn for om man kan bli doktor eller ikke. Har drømt om det hele livet, men pga. mine karakterer og familiesituasjon, så ble det til at jeg begynte på sykepleien i Oslo.

Nå har jeg derimot mulighet til å studere utlands. Kommer ikke inn i Norge da historie og nynorsk-kunnskapene mine tilsier at jeg ikke vil kunne en dritt om den menneskelige anatomien og patologi(...)

Jeg har en drøm om å studere i Danmark. Er det noen her som sitter inne med knowledge om hvordan man kommer seg til Køben eller Odense for å studere medisin? Og om snittet mitt på 4 (+ toppkarakterer fra sykepleien?) rekker for å komme inn?

Har prøvd å søke selv men pga. dårlig connection i bygget henger sidene til universitetene seg...

På forhånd takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Mulig svaret mitt er feil, men før var det i hvert fall sånn i Danmark at det bare (?) var karakterer fra primærvitnemålet som gjaldt, i mye større grad enn her i Norge hvor man jo kan ta opp fag og få ekstrapoeng her og der. Men det er sikkert endret på og mulig det ikke gjaldt alle utdanninger da jeg undersøkte det heller, det er noen år siden :sjenert:

Et alternativ kan jo være å ta opp de fagene du har for dårlig karakter i, med det du har av ekstrapoeng for høyere utdanning kan det hende du har en sjans, selv om jeg tviler (jeg hadde selv over 5 i snitt fra videregående, men selv etter en bachelor+en haug alderspoeng+et årsstudium+folkehøyskole tror jeg ikke jeg hadde nok poeng sist jeg fikk regnet ut snittet i forbindelse med (enda) mer utdanning... men har ikke hatt det som mål heller). Synd ikke gode resultater fra en relevant utdanning teller, men jeg ønsker deg lykke til :)

Skrevet

Siden du er 24 år, kan du jo forsøke deg som 23/5-søker til medisin. Dette krever at du er over 23 år og har til sammen 5 års utdanning/arbeidserfaring, hvor vgs. teller med som år. Dvs. at du har mer enn nok for 5-årskravet. Du vil da bare måtte ta "6-pakken" med fag for å forbedre disse, samt at du må ta realfagene du mangler. Du vil da kunne konkurrere på grunnlag av ditt forbedrede snitt + realfagspoeng + poeng for høyere utdanning + alderspoeng (du får ikke så mange alderspoeng da man teller fra senere i 23/5). Kanskje dette er en idé?

Ellers er den enkleste veien å gå karaktermessig å bli lege via studier i Ungarn.

Skrevet

Siden du er 24 år, kan du jo forsøke deg som 23/5-søker til medisin. Dette krever at du er over 23 år og har til sammen 5 års utdanning/arbeidserfaring, hvor vgs. teller med som år. Dvs. at du har mer enn nok for 5-årskravet. Du vil da bare måtte ta "6-pakken" med fag for å forbedre disse, samt at du må ta realfagene du mangler. Du vil da kunne konkurrere på grunnlag av ditt forbedrede snitt + realfagspoeng + poeng for høyere utdanning + alderspoeng (du får ikke så mange alderspoeng da man teller fra senere i 23/5). Kanskje dette er en idé?

Ellers er den enkleste veien å gå karaktermessig å bli lege via studier i Ungarn.

Hei!

Ja, jeg fyller jo 23/5 kravet. Mangler ingen realfag, men har bare middels karakter på disse 3-5... Er ikke særlig motivert til å bruke penger på å ta opp fagene jeg fikk dårlig karakter i fra VGS.. Kanksje feil instilling om jeg virkelig vil følge drømmen, men føles som sagt surt å forbedre nynorsk karakteren min for å arbeide som doktor. Menmen.

Kjøpelege i Øst- Europa er jo såklart en bankers mulighet det også, men har familie som trenger å ha meg litt mer i nærheten. I tillegg til at Danmark har vært en drøm fra tenåringsalderen, hehe :)

Skal sjekke ut ANSA så fort nettet klarer å laste andre sider enn KG og VG :)

Takk for responsen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...