Gå til innhold

Er det jeg som skal pakke ned alle hans saker og ting?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Min mann og jeg har gått fra hverandre og han har flyttet ut.

Er det da riktig at det er jeg som skal pakke ned alle tingene hans i esker og rydde bort all dritten??

Jeg har brukt hele frihelgen til å rydde og vaske. Det er utrolig hvor mye dritt som samles når man har bodd på et sted i 10 år.

Det føles godt å få gjort det, men likevel er det ikke mer ryddig nå enn hva det var fra før av. (Dette er snakk om rydding i skuffer, skap, loft, kjeller og kott)Jeg føler heller ikke det er rett at jeg skal rydde alt, når det er hans rot mesteparten av det jeg har ryddet. Mye av det er tunge ting, og jeg kjenner dette sliter på ryggen min.

Jeg kan godt gi ham en frist for å få fjernet tingene sine, men jeg vet det ikke blir gjort innen tidsfristen, for min mann er av den typen som ikke "rir den dagen han saler".

Hvordan har dere andre gjort det i slike situasjoner?

Hjeeelp, trenger råd!

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Si til han at innen dato X er tingene hans hentet eller så leier du container. Og så gjør du bare det - du kan jo si til han når fristen er gått ut containeren kommer på fredag og da går alt som ikke er fjernet i den. Containere er slett ikke så dyre.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet

Dersom han ikke vil rydde selv eller hente tingene sine med det første - og du ikke vil se det - så må du rydde for ham.

Gjest damegjest
Skrevet

Signer Gjestdeluxe.

Du har ingen rett til å evt kaste tingene hans eller lagre de på en slik måte at du vet de kommer til å bli ødelagte.

Er forøvrig enig med deg i at det må være irriterende at han ikke rydder etter seg, men som det ble sagt så må du nok gjøre det selv om du ikke vil se "rotet" hans rundt deg.

Om han ikke vil hente tingene sine selv så kan du kanskje høre med noen i familien hans om de kan hente og mellomlagre?

Skrevet

Signer Gjestdeluxe.

Du har ingen rett til å evt kaste tingene hans eller lagre de på en slik måte at du vet de kommer til å bli ødelagte.

Er forøvrig enig med deg i at det må være irriterende at han ikke rydder etter seg, men som det ble sagt så må du nok gjøre det selv om du ikke vil se "rotet" hans rundt deg.

Om han ikke vil hente tingene sine selv så kan du kanskje høre med noen i familien hans om de kan hente og mellomlagre?

Stemmer det virkelig, at hun må ta vare på tingene hans til han bestemmer seg for å hente de, uansett hvor lang tid han bruker på det?

Jeg ville gitt han en tidsfrist, og hentet han ikke tingene innen den tiden ville ejg satt tingene hans ut. Jeg hadde ikke ansett det som min oppgave å være et lagringsplass for han, og ejg tviler på at man må være det over en lengre periode. Han skal nok ha litt tid på seg til å få det til, men kan ikke tenke meg at det gjelder over lang tid. Elelrs kan du jo risikere at han ikke henter tingene sine før om flere år, og det kan da ikke være slik

Gjest redstar
Skrevet

Hei!

For det første er det jo frekt og uansvarlig av ham og ikke hjelpe til med pakking og vaskinga, han har jo bodd der like mye som du?

Jeg hadde gitt ham en tidsfris(ikke for lang) og om han ikke hadde henta tingene sine innen denne fristen, ja da hadde jeg kasta det. Om han ikke klarer å komme å hente tingene sine en gang da er han ikke mye "glad" i dem heller og savner ikke tingene sine... det er IKKE ditt problem at han ikke klarer og ordne opp i sine egne ting. Du skal ikke slite og stresse med dette(selv om han alerede han latt deg gjøre det).

Gi ham en frist, kast tinga!

Gjest redstar
Skrevet

Signer Gjestdeluxe.

Erhm? Er det hennes problem at han ikke klarer å hente tingene sine? Nei vet du hva, dette er en voksen mann det er snakk om og hans ting. hun skal ikke styre på med dette, det er hans ansvar!

Gjest lolita___
Skrevet

Gi han en frist å si han skal komme og pakke sakene sine.Det er ikke din jobb,ikke slit deg ut.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tviler på at rent juridisk kan bare pakke vekk tingene hans fordi du er lei av å se på dem og kaste dem innen slik og slik frist.

Jeg vil tro at du da kan bli krevd for erstatning.

Det er jo noe som heter innen rimelighetens grenser, jeg vil tro at det er for.eks rimelig at han får rundt 2-3 måneder (vanlig oppsigelsetid på leie) evt lengre om dere eide i lag til å omstille seg og få tak i tingene. Er seperasjonsperioden over? I så fall har han vel også ut denne vil jeg tro.

Uansett kan du ikke bare leie en container og hive tingene, du må nok belage deg på at du skal behandle tingene med aktsomhet.

Det er ikke følelser og slikt som gjelder, men hva som er lov og ikke.

Gjest Vampen
Skrevet

Jeg havnet i en situasjon hvor en tidligere venninne hadde et helt flyttelass som hun aldri kom og hentet. Jeg ringte til slutt politiet for å høre om jeg hadde lov til å kaste tingene. Jeg hadde jo ikke plass til det, og ønsket heller ikke å se det. Politiet rådet meg til ikke å kaste det, mtp eventuelle krav om erstatning senere. Det de derimot ba meg gjøre var å ta kontakt og informere om at jeg etter en bestemt dato kom til å begynne og kreve leie for oppbevaring. Da ville hun isåfall ikke få tingene sine uten å betale denne "leien". Jeg gjorde som politiet sa, og da skal du se at vedkommende fikk fart på seg. Tingene var plutselig ute av huset i løpet av et par dager.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg havnet i en situasjon hvor en tidligere venninne hadde et helt flyttelass som hun aldri kom og hentet. Jeg ringte til slutt politiet for å høre om jeg hadde lov til å kaste tingene. Jeg hadde jo ikke plass til det, og ønsket heller ikke å se det. Politiet rådet meg til ikke å kaste det, mtp eventuelle krav om erstatning senere. Det de derimot ba meg gjøre var å ta kontakt og informere om at jeg etter en bestemt dato kom til å begynne og kreve leie for oppbevaring. Da ville hun isåfall ikke få tingene sine uten å betale denne "leien". Jeg gjorde som politiet sa, og da skal du se at vedkommende fikk fart på seg. Tingene var plutselig ute av huset i løpet av et par dager.

Dette er faktisk et godt forslag.

Gjest Gjest
Skrevet

Høres ut som et forslag bedre enn alle disse "hevngjerrige" kast tingene forslagene. Dog er det kanskje litt annerledes siden i ditt tilfelle var det vel en leieboer som flyttet ut når kontrakten var ute og som brukte plassen likevel?

I TS sitt tilfelle er det jo ikke snakk om oppsigelsestid, kontrakt eller at forholdet juridisk er avsluttet før innen sånn og sånn tid. Da kan det være litt verre, men det er jo ikke umulig så lenge det har gått lang nok tid.

Gjest Vampen
Skrevet

Høres ut som et forslag bedre enn alle disse "hevngjerrige" kast tingene forslagene. Dog er det kanskje litt annerledes siden i ditt tilfelle var det vel en leieboer som flyttet ut når kontrakten var ute og som brukte plassen likevel?

I TS sitt tilfelle er det jo ikke snakk om oppsigelsestid, kontrakt eller at forholdet juridisk er avsluttet før innen sånn og sånn tid. Da kan det være litt verre, men det er jo ikke umulig så lenge det har gått lang nok tid.

Det var ingen leieboer, oppsigelsestid eller kontrakt med i bildet nei. Det er en lang historie som ikke er så relevant. Uansett, han har allerede flyttet ut, så jeg vil tro at om de setter en frist som ikke blir overholdt, så er det i bunn og grunn litt av den samme situasjonen som jeg satt i.

Gjest *smak*
Skrevet

Om hsn ikke kommer å henter tinga sine, så kan du jo rydde sammen og stue vekk i en bod el., bare for å slippe å se på alt rotet. Synes ideen om å kreve leieinntekter for oppbevaring av sakene hans var glimrende!!

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Pakk ned alt, få hjelp til å kjøre dit han bor og lemp det av utfor døren hans!!

Dette har jeg måttet ha gjort og hjulpet venninner med gjøre også., Menn er utrolig treige og skjønner ikke alvoret!

Ikke din plikt og ta vare på hans ting!

Skrevet

Pakk ned alt, få hjelp til å kjøre dit han bor og lemp det av utfor døren hans!!

Dette har jeg måttet ha gjort og hjulpet venninner med gjøre også., Menn er utrolig treige og skjønner ikke alvoret!

Ikke din plikt og ta vare på hans ting!

Jeg synes dette var et godt forslag. Du kan eventuelt først be ham komme å hente det innen en gitt dato, hvis han ikke kommer, dumper du det utenfor hos ham. Kjedelig for deg at du da må bruke tid på å flytte det, men da blir du i alle fall kvitt det.

Skrevet

Jeg synes dette var et godt forslag. Du kan eventuelt først be ham komme å hente det innen en gitt dato, hvis han ikke kommer, dumper du det utenfor hos ham. Kjedelig for deg at du da må bruke tid på å flytte det, men da blir du i alle fall kvitt det.

Hva hvis det blir stjålet eller ødelagt da? Hvis hun får erstatningsansvar for å kaste det, kan jo det samme skje her? Eller?

Gjest Blondie65
Skrevet

Hva hvis det blir stjålet eller ødelagt da? Hvis hun får erstatningsansvar for å kaste det, kan jo det samme skje her? Eller?

Det er nok helt rett. Det er mye bedre å flytte alt sammen til egen bod eller garasje slik at det er ute av syne og be han hente det innen en viss frist eller betale leie for det etter denne tid.

Skrevet (endret)

Hmm, det kan du ha rett i. Hun kan eventuelt kjøre det bort på et tidspunkt han sannsynligvis er hjemme. Da kan hun banke på og si "vær så god, her er tingene dine". Da må han jo bare ta dem :popcorn:

Endret av Gjesten
Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Hmm, det kan du ha rett i. Hun kan eventuelt kjøre det bort på et tidspunkt han sannsynligvis er hjemme. Da kan hun banke på og si "vær så god, her er tingene dine". Da må han jo bare ta dem :popcorn:

Jammen kjære folk dette er jo nettopp det hun ikke vil. Hvorfor skal hun ha denne jobben? Er det lenge siden du har flyttet selv eller. Det er jo et dagsverk det der. Det hun ønsker er at han skal komme og hente tingene sine selv og aller helst pakke det selv også. Derfor er det bedre at han får en tidsfrist og etter denne dagen blir det leie. Da kan hun plassere det i garasje eller bod, eller hvis de har et gjesterom og dette helt uten å pakke det. Det får da virkelig bli hans jobb.

Bare pass på at dato for leie fremkommer skriftlig - f.eks. på sms eller e-post og spesielt hans ja til at han aksepterer avtalen.

Hvis han mot formodning ikke skulle hente det innen rimelig frist etter at det begynner å løpe leie får man begynne å sende ut månedlige regninger på dette. Og sette en ny frist der det blir leid inn byrå til å pakke og flytte dette for hans regning. Også dette skriftlig og med skriftlig svar.

Jeg tviler på at det blir nødvendig med det siste ...

Endret av Blondie65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...