Gå til innhold

Noen som driver med selvberging/husdyrhold for kjøttet skyld?

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Lurer på hvor mange og hva slags dyr man bør ha for å være selvforsynt med kjøtt (to voksne mennesker som spiser gjennomsnittlig 200 g kjøtt hver seg pr dag)?

Hvilke arter produserer mest kjøtt i forhold til næringsinntaket og innsatsen det kreves for å holde de?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Nå er det vel sånn at de fleste spiser mer kjøtt enn det som er anbefalt også????

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hva som er anbefalt bryr jeg meg fint lite om. :) Jeg har andre oppfatning av hva som er sunt enn det som foreskrives av offentligheten. Tror på et naturlig kosthold.

Men, dette er ikke relevant i forhold til spørsmålet mitt, så fint om dette ikke utarter seg til en kostholdsdiskusjon. ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Kaniner er jo greie fordi de spiser mye grøntfor, som ofte har lite verdi for oss - løvetann, brennesle (tørket), gress, høy som kan kjøpes billig eller tørkes selv osv. Du trenger egentlig ikke gi dem kraftfor/pellets, men da vil de også vokse saktere. Også gir de jo masse avkom. De store kjøttrasene kan gi utrolig mye kjøtt pr avlspar pr år, uten at jeg husker noen tall. I forhold til innsats for å holde dem vil jeg vel si at ALLE dyr krever ganske mye jobb, ofte mer og annerledes enn man så for seg sa man skaffet dem, også når man "bare" skal ha dem til mat. Dersom du ikke bor på gård og har mulighet for å ha andre produksjonsdyr, så er vel høns og kaniner de mest aktuelle dyra, og disse krever vel omtrent like mye stell.Har du anledning til å ha gris som spiser kjøkkenavfall eller sau/geit som kan beite i utmark blir regnestykket litt annerledes.

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Litt på siden, kanskje, men vi er jegere og tar ut en halv elg hvert år fra kvoten (deler dyr med andre i et jaktlag). Vi ser for så vidt på jakta både som en hobby og en del av matforsyningen.

Det halve dyret gir mer enn nok kjøtt for to voksne, i alle fall. Vi supplerer riktignok med kylling og fisk, men har til gjengjeld nok kjøtt til at vi gir bort noen kilo i gave hvert år til familie og venner som "har alt".

Overført til husdyrhold vil jeg derfor anta at kjøtt fra et halvt storfe vil være tilstrekkelig for to voksne.

Endret av Spinell

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...