Gå til innhold

Høner

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor ikke på gård, men har lyst på noen høner for eggene og kosens skyld.

Er det lov å ha høner i hagen i vanlige boligstrøk?

Holder høner seg i nærheten av hønsehuset av seg selv, eller må de være inngjerdet?

Spiser de blomster og andre hageplanter man gjerne vil beholde? :sjenert:

Spiser de snegler? Skulle gjerne hatt noen dyr som bidro til å holde disse ekle krypene unna..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke skaff deg høns når du bor i villastrøk. Tenk på naboene. Høns bråker endel og i tillegg så tiltrekker det seg rotter.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

I Oslo må man vel søke Mattilsynet eller noe slik, det er i utgangspunktet ikke lov der pga tett med folk. Men ellers tror jeg det stort sett er lov - men sjekk med kommunen din uansett. Ikke alle naboer er som Troyamin, heldigvis, men du bør selvsagt snakke med naboene dine dersom dere bor så tett at de kan bli plaget av galende hane, lukt osv. Og sett deg godt inn i hvordan de skal stelles, hva som kreves av foring, inngjerding og renhold. Blir ikke noe problem med rotter hvis man har godt renhold og oppbevarer foret utilgjengelig for skadedyr.

De er flinke til å spise ugress og -frø, men de skiller jo ikke mellom spiselige prydplanter og ugress.

Skrevet

Jeg bor ikke på gård, men har lyst på noen høner for eggene og kosens skyld.

Er det lov å ha høner i hagen i vanlige boligstrøk?

Holder høner seg i nærheten av hønsehuset av seg selv, eller må de være inngjerdet?

Spiser de blomster og andre hageplanter man gjerne vil beholde? :sjenert:

Spiser de snegler? Skulle gjerne hatt noen dyr som bidro til å holde disse ekle krypene unna..

Du burde gjerde inn hønene dine, ellers kan reven komme og ta dem. Det skjer ofte det. Så det er viktig.

Tror ikke høner spiser snegler, men det er mulig...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Bor ikke i Oslo. :)

Når det gjelder bråking, så hadde jeg ikke tenkt til å ha hane. Kun høner. Og de bråker vel ikke så mye?

Tenkte å ha en inngjerdet plass og hønsehus hvor de kan være om natten. Og evt være ute i hagen på dagen, i hvertfall når jeg er hjemme og kan holde et øye med dem.

Fôrsekker skal selvsagt holdes innestengt og det vil bli rengjort når det trengs, så rotter burde kunne unngås.

Skrevet

Takk for svar!

Bor ikke i Oslo. :)

Når det gjelder bråking, så hadde jeg ikke tenkt til å ha hane. Kun høner. Og de bråker vel ikke så mye?

Tenkte å ha en inngjerdet plass og hønsehus hvor de kan være om natten. Og evt være ute i hagen på dagen, i hvertfall når jeg er hjemme og kan holde et øye med dem.

Fôrsekker skal selvsagt holdes innestengt og det vil bli rengjort når det trengs, så rotter burde kunne unngås.

De kan bråke veldig mye, men til vanlig er de ganske stille. Med mindre de blir skremt osv.

Jeg har vært i et fjøs noen ganger. Der bor det noen frittgående høner, og de bråket som bare det! Satt og skrek i sikkert 30 minutter. Men de andre hønene som bor på den gården er stort sett stille, så det var nok noe som skremte dem.

Skrevet

Du bør ha hane. Han er flokklederen, og hønene kan bli stressa av å ikke ha en hane.

Hvis du bare vil ha egg og kos og ikke alt har blinket det ut en rase kan jeg på det varmeste anbefale dverghøns. Eggene har stor plomme i forhold til hviten og hønsene er nusselige :rødme:

Norsk Rasefjærfeforbunds nettsider er inaktive for tida, men lokale fylkesforbund er store ressurser i forhold til å holde høns i hagen. Se for eksempel Hedmark Hobbyfjærfeklubb.

Høns spiser litt småsnegler, men også blomster og vekster man ikke vil at de skal spise...

Skrevet

Vi har tre frittgående høner. De lager ikke mye lyd, men det kommer derimot en del avføring alle veier. Ettersom de er frittgående tar de seg ofte en tur til naboen, men det er helt greit for henne. Utover det holder de seg i nærheten. Rett etter at vi hadde fått dem kommenterte mannen min at blomsterbedene aldri hadde sett så ryddige ut før :gjeiper: men det er jo selvsagt en risiko for at de rydder bort planter som skulle stått der.

Skal en gjerde hønene inne på grunn av rovdyr må en tenke på at mange rovdyr er flinke til å grave, så en må derfor grave gjerdet et godt stykke ned i bakken. Og en må huske på at det finnes rovdyr som kommer seg over gjerdet, så et tak er også nødvendig.

Vi har som sagt bare tre høner og opplever ingen problemer i forhold til stress fordi det ikke er noen hane som tar kontrollen. De virker rett og slett mer avslappet etter at vi ga bort hanen ettersom hanen slet en del på mange av hønene i forhold til konstant parring. :gjeiper:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...