Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #1 Skrevet 16. mai 2010 Hei! Jeg er 19 år og ferdig med vgs i år. Jeg har brukt masse tid på å finne ut av hva jeg er intressert i, og hva jeg vil bli og har funnet ut at drømmen er å bli psykiater. Jeg er kjempeintressert i psykiatri, og leser konstant bøker/artikler om dette emnet. Har begynt daglig å tenke på hvor flott det hadde vært å kunne jobbe som dette. Problemet er bare at min drøm og kravene for å bli det ikke samstemmer. Idiotisk nok må man ha 6-årig medisinstudium og deretter et par år med psykiatri for å kunne bli psykiater, selv om yrket (etter mitt inntrykk) handler mest om analytiske og psykologiske evner. Jeg kommer ikke inn på Medsinstudiet i Norge (har bare litt over 4 i snitt) og ikke gått realfagslinjen, ergo ikke de fagene som kreves. Desverre er det ikke bare for min del "ta dem" fordi jeg har en forhistorie av å være eendig i mattematikk og andre realfag, holdt på å stryke i praktisk matte, slapp unna med 2, men slet samtidig med naturfag. Derfor ser jeg tungt på Biologi, Realfagsmatte, Kjemi osv over lang tid for å kvalifisere til opptak. Går det ann å komme inn et sted i utlandet på Medisin uten å ha hatt disse realfagene? Finnes det? Også et sted hvor det ikke er vanvittig høyt inntakskrav. Noen andre tips/innspill? Er drømmen min helt umulig å oppfylle? Veldig takknemlig hvis noen har noen ideer.
Rosalie Skrevet 16. mai 2010 #2 Skrevet 16. mai 2010 Hva med psykolog i stedet? Det du beskriver psykiateryrket som, stemmer bedre på psykolog enn psykiater.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #3 Skrevet 16. mai 2010 Hva med psykolog i stedet? Det du beskriver psykiateryrket som, stemmer bedre på psykolog enn psykiater. Er mye med psykologien jeg ikke er fullt så intressert i, er desverre pykiatrien jeg er drømmer om, selv om jeg har vurdert psykolog. Psykologer tjener også mye dårligere og har en mindre intressant jobb spør du meg. Men er det ikke mulig for meg å bli psykiater? Glemte å spørre om det finnes noen andre veier til å bli psykiater enn gjennom medisin?
Piper Skrevet 16. mai 2010 #4 Skrevet 16. mai 2010 En psykiater er jo en psykolog, men med muligheten for å kunne skrive ut medsiner til pasientene sine. Derfor må du gjennom medsin, for å bli en psykiater. noe annet vil jo bli helt feil, siden du liksom skal ha ansvaret for medsineringen av mennesker med psykiske lidelser. 2
Gjest SmallTalk Skrevet 16. mai 2010 #5 Skrevet 16. mai 2010 Er mye med psykologien jeg ikke er fullt så intressert i, er desverre pykiatrien jeg er drømmer om, selv om jeg har vurdert psykolog. Psykologer tjener også mye dårligere og har en mindre intressant jobb spør du meg. Men er det ikke mulig for meg å bli psykiater? Glemte å spørre om det finnes noen andre veier til å bli psykiater enn gjennom medisin? Nei, ikke med mindre du vil ha en kvakksalvergrad. Forøvrig så tror jeg du overdriver den reelle forskjellen mellom en psykiater og en psykolog. Husk forøvrig at den totale utdanningstiden for å bli psykiater er 12,5 år, inklusive tunustiden rett etter legestudiet. Noen linker: http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/psykiater http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/psykolog
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #6 Skrevet 16. mai 2010 En psykiater er jo en psykolog, men med muligheten for å kunne skrive ut medsiner til pasientene sine. Derfor må du gjennom medsin, for å bli en psykiater. noe annet vil jo bli helt feil, siden du liksom skal ha ansvaret for medsineringen av mennesker med psykiske lidelser. Nei, psykiater og psykolog er ikke det samme, selv om de jobber innenfor samme fagfelt. Blir som å sammenligne anestestisykepleier og anestesilege, samme fagfelt men totalt ulike oppgaver. Forslår TS at du enten får hjelp til å ta fagene du trenger og så studere medisin i utlandet, eller se om psykoligi kan være noe for deg.
fink Skrevet 16. mai 2010 #7 Skrevet 16. mai 2010 Hei! Jeg er 19 år og ferdig med vgs i år. Jeg har brukt masse tid på å finne ut av hva jeg er intressert i, og hva jeg vil bli og har funnet ut at drømmen er å bli psykiater. Jeg er kjempeintressert i psykiatri, og leser konstant bøker/artikler om dette emnet. Har begynt daglig å tenke på hvor flott det hadde vært å kunne jobbe som dette. Problemet er bare at min drøm og kravene for å bli det ikke samstemmer. Idiotisk nok må man ha 6-årig medisinstudium og deretter et par år med psykiatri for å kunne bli psykiater, selv om yrket (etter mitt inntrykk) handler mest om analytiske og psykologiske evner. Jeg kommer ikke inn på Medsinstudiet i Norge (har bare litt over 4 i snitt) og ikke gått realfagslinjen, ergo ikke de fagene som kreves. Desverre er det ikke bare for min del "ta dem" fordi jeg har en forhistorie av å være eendig i mattematikk og andre realfag, holdt på å stryke i praktisk matte, slapp unna med 2, men slet samtidig med naturfag. Derfor ser jeg tungt på Biologi, Realfagsmatte, Kjemi osv over lang tid for å kvalifisere til opptak. Går det ann å komme inn et sted i utlandet på Medisin uten å ha hatt disse realfagene? Finnes det? Også et sted hvor det ikke er vanvittig høyt inntakskrav. Noen andre tips/innspill? Er drømmen min helt umulig å oppfylle? Veldig takknemlig hvis noen har noen ideer. Selvsagt er det ikke umulig! Vet at en del land ikke har de samme fagkravene som her hjemme, men noe realfag må du uansett regne med. Jeg vet ikke hvilke alternative veier du kan gå, men du må være klar over at medisinstudiet ikke er noen dans på roser, verken i Norge eller andre land, så hvis du ser mørkt på realfag på videregående nivå, bør du tenke deg godt om. Hvis du virkelig vil, greier du realfagene. I verste fall får du ta grunnmatten og naturfag på nytt slik at du har et skikkelig grunnlag, og henger med fra starten. Jeg har nettopp avsluttet et år med bare videregående realfag, og skal begynne på enda et år til høsten. Jeg er 21 år, det tar tid og er et blodslit, men det er det som må til for at jeg skal kunne ta utdannelsen jeg vil, og da er det verd det. Lykke til!
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #8 Skrevet 16. mai 2010 Det er mulig du kan komme inn på medisinstudier i utlandet, men hvis du sliter så kraftig med realfagene er det vanskelig å se for seg at du klarer å fullføre. Medisinstudiet er ganske tungt på kjemi og biologi, og en trenger en del grunnleggende matte både for å forstå basalfagene og for å kunne skrive ut medisiner på en forsvarlig måte. Det er heller ikke idiotisk at en psykiater må gå medisin, da de har (skal ha) en forståelse av den fysiske/biokjemiske siden av psykisk sykdom og behandling. Hva spesifikt ved psykiatrien er det du er interessert i, ettersom det virker som du er LITE interessert i psykofarmaka-biten og alt som hører med rundt denne? Hvorfor er ikke psykolog et kanskje bedre alternativ for deg?
Gjest SmallTalk Skrevet 16. mai 2010 #9 Skrevet 16. mai 2010 Hva spesifikt ved psykiatrien er det du er interessert i, ettersom det virker som du er LITE interessert i psykofarmaka-biten og alt som hører med rundt denne? Hvorfor er ikke psykolog et kanskje bedre alternativ for deg? Dette lurer jeg også på...
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #10 Skrevet 16. mai 2010 Dette lurer jeg også på... Flere ting gjør meg mer intressert i jobben som psykiater enn psykolog, deriblandt lidelsene de to yrkesgruppene behandler, vet det er noe flytende grenser mellom, men likevel psykiater. Hvorfor jeg vil bli det, hva som er forskjellen mellom de to er det vel strengt tatt uansett ingen grunn til å diskutere, jeg lurer på min vei til å bli psykiater. Noen nevnte at jeg burde vurdere å ta opp igjen realfag. Jeg vurderer dette, ble også intressert i muligheten av å studere i utlandet hvor jeg ikke trenger å ha tatt de samme realfagene for å komme inn. Det viktigste jeg merket meg var at medisinstudiet ville bli vanskelig når jeg ikke har anlegg for realfag, det overrasket meg, trodde man ikke trengte så mye mattematisk kunnskap for å studere medisin, men dette vet nok dere bedre enn meg. Vurderer Psykolog, selvfølgelig, men føler at det er "second best", ettersom jeg da ikke blir nøyaktig det jeg vil og vil tjene mye dårligere og slite mer med å få jobb. Mener også at det ikke er nødvendig fo en psykiater å måtte studere medisin i 6 år, burde vært eget studium for å bli psykiater, blanding mellom medisin og psykologi. Føler at psykologimengden i psykiaterutdanning er mye mindre enn medisindelen, noe som heller ikke er helt logisk i grunn. Men, man må jo forholde seg til systemet som er desverre. Haha kvakksalvergrad ja? Hadde det vært mulig hadde nok mange slengt seg på den... :gjeiper:
Rosalie Skrevet 16. mai 2010 #11 Skrevet 16. mai 2010 Du aner tydeligvis ikke hva en psykiater faktisk gjør med de uttalelsene der. 2
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #12 Skrevet 16. mai 2010 Du aner tydeligvis ikke hva en psykiater faktisk gjør med de uttalelsene der. Jeg skjønner. Du vil kritisere. Du vil ikke begrunne kritikken. Du vil være negativ. Du vil ikke forklare hva du mener. Synes sånne innspill er veldig unødvendige, hjelp til, ellers synes jeg du burde droppe å skrive inn i det hele tatt.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. mai 2010 #13 Skrevet 16. mai 2010 Jeg skjønner. Du vil kritisere. Du vil ikke begrunne kritikken. Du vil være negativ. Du vil ikke forklare hva du mener. Synes sånne innspill er veldig unødvendige, hjelp til, ellers synes jeg du burde droppe å skrive inn i det hele tatt. Nei trådstarter - noen av oss har det slik at når vi ser et emne som er interessant så hender det at man får sidespørsmål - som f.eks. ja hva er egentlig forskjellen på hva en psykolog og psykater gjør. Så istedenfor kan du jo svare på det siden det er flere enn Wadjet og jeg som lurer på det. Du brenner jo for dette så hvorfor ikke forklare.
Piper Skrevet 16. mai 2010 #14 Skrevet 16. mai 2010 Nei, psykiater og psykolog er ikke det samme, selv om de jobber innenfor samme fagfelt. Blir som å sammenligne anestestisykepleier og anestesilege, samme fagfelt men totalt ulike oppgaver. Forslår TS at du enten får hjelp til å ta fagene du trenger og så studere medisin i utlandet, eller se om psykoligi kan være noe for deg. http://utdanning.no/yrker/beskrivelse/psykiater Psykiateren kartlegger pasientens helhetlige fysiske og psykiske tilstand gjennom blant annet samtaler, observasjoner og ulike tester. Behandling skjer ved hjelp av samtaler og andre tiltak. Psykiateren kan i motsetning til psykologen skrive ut medikamenter.
Gjest Coarvi Skrevet 16. mai 2010 #15 Skrevet 16. mai 2010 Jeg skjønner. Du vil kritisere. Du vil ikke begrunne kritikken. Du vil være negativ. Du vil ikke forklare hva du mener. Synes sånne innspill er veldig unødvendige, hjelp til, ellers synes jeg du burde droppe å skrive inn i det hele tatt. Det er jo DU som ikke vil forklare hva du mener. Hva mener du er den store forskjellen på en psykiater og en psykolog? Det er faktisk enklere å hjelpe deg hvis man vet HVA du er interessert i, men nå fjaser du bare om at psykolog ikke er bra nok, men du forklarer ikke hvorfor. Jeg har prøvd å google, men eneste forskjellen jeg finner er at psykiatere kan skrive ut medikamenter. Så kan du kanskje forklare hva forskjellen er???
Gjest SmallTalk Skrevet 16. mai 2010 #16 Skrevet 16. mai 2010 Vurderer Psykolog, selvfølgelig, men føler at det er "second best", ettersom jeg da ikke blir nøyaktig det jeg vil og vil tjene mye dårligere og slite mer med å få jobb. Mener også at det ikke er nødvendig fo en psykiater å måtte studere medisin i 6 år, burde vært eget studium for å bli psykiater, blanding mellom medisin og psykologi. Føler at psykologimengden i psykiaterutdanning er mye mindre enn medisindelen, noe som heller ikke er helt logisk i grunn. Men, man må jo forholde seg til systemet som er desverre. Haha kvakksalvergrad ja? Hadde det vært mulig hadde nok mange slengt seg på den... :gjeiper: Du har virkelig ikke skjønt hva en psykiater egentlig er, og hvorfor du trenger medisinstudiet for å bli psykiater, du. En psykiater kan skrive ut medikamentell behandling, og for å gjøre dette så skal man ha peiling på hvilke medikamenter som er egnet til hva, dosering av disse og hvilke tilstander som gjør at diverse medikamenter ikke er hensiktsmessig å bruke og i værste fall kan føre til dødsfall. For å skjønne sammenhenghen i dette, så trenger man legestudiet med biologi, anatomi, kjemi, bruk av medikamenter, sykdomslære osv. Og ja, psykologimengden er jo vesentlig mindre enn medisindelen. Den er jo trossalt bare på 5 år etter at man er ferdig som lege. Og nei, lønna som en psykiater er ikke spesielt god. Ikke med tanke på at man bruker 12,5 år på å komme seg dit. Psykolog ligger en del under, men man bruker halve tiden på å bli dette. Ut ifra det jeg leser, så virker du faktisk ikke interessert i å bli psykiater. Du er ikke villig til å ta de fagene som kreves, du mener at veien dit er tåpelig og du vil bare tjene bedre enn du vil som en psykolig. Og du driter i medikamentdelen som er hovedforskjellen mellom en psykolog og en psykiater. Vet du hva, du burde faktisk ikke bli psykiater, når du kun er ute etter yrke pga lønna og ikke skjønner at du kan ta livet av folk dersom du ikke interesserer deg for de første 7,5 åra av utdanningen.
Gjest SmallTalk Skrevet 16. mai 2010 #17 Skrevet 16. mai 2010 Jeg skjønner. Du vil kritisere. Du vil ikke begrunne kritikken. Du vil være negativ. Du vil ikke forklare hva du mener. Synes sånne innspill er veldig unødvendige, hjelp til, ellers synes jeg du burde droppe å skrive inn i det hele tatt. Snakk for deg selv.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #18 Skrevet 16. mai 2010 Det er jo DU som ikke vil forklare hva du mener. Hva mener du er den store forskjellen på en psykiater og en psykolog? Det er faktisk enklere å hjelpe deg hvis man vet HVA du er interessert i, men nå fjaser du bare om at psykolog ikke er bra nok, men du forklarer ikke hvorfor. Jeg har prøvd å google, men eneste forskjellen jeg finner er at psykiatere kan skrive ut medikamenter. Så kan du kanskje forklare hva forskjellen er??? Enklere å hjelpe meg da? For å hjelpe meg trenger du da vel ikke vite hva som er forskjellen og hvorfor jeg vil bli psykiater? Jeg lurer på hvordan jeg kan bli psykiater. Mener du at du lettere finner ut det ved å vite hva en psykiater gjør? Hvordan da? Altså, i følge de bøkene jeg har lest innen psykiatri/psykologi går det vel mye på, som jeg har sagt, lidelsene de behandler og etter hva jeg har forstått behandler psykiatere mer alvorlige lidelser enn psykologen, og at de bruker litt andre teknikker enn psykologene. Selv om jeg ikke er flink med realfag og kjemi synes jeg det er lettere å forholde seg til pasienter med psykiske lidelser når jeg har muligheten til å teste, ta prøver og lete etter fysiske årsaker til problemene + å kunne skrive ut medisin.
lulle Skrevet 16. mai 2010 #19 Skrevet 16. mai 2010 Du må huske at psykiater er en videreutdannelse/spesialitet etter medisinerstudiet. Man studerer da psykologi mener jeg...? Som psykolog kan du også ta ulike videreutdannelser/spesialiteter. Det virker ikke som du har satt deg helt inn i disse to ulike studieretningene.
Gjest Blondie65 Skrevet 16. mai 2010 #20 Skrevet 16. mai 2010 Ut ifra det jeg leser, så virker du faktisk ikke interessert i å bli psykiater. Du er ikke villig til å ta de fagene som kreves, du mener at veien dit er tåpelig og du vil bare tjene bedre enn du vil som en psykolig. Og du driter i medikamentdelen som er hovedforskjellen mellom en psykolog og en psykiater. Vet du hva, du burde faktisk ikke bli psykiater, når du kun er ute etter yrke pga lønna og ikke skjønner at du kan ta livet av folk dersom du ikke interesserer deg for de første 7,5 åra av utdanningen. Jeg kan ikke helt si at jeg ser for meg trådstarter innenfor noe felt som begynner med "psyk" av den enkle grunn at vedkommende lar seg vippe av pinnen for den minste ting. Forøvrig kjenner jeg noen psykologer og de fagfeltene de arbeider med er ganske så vide og interessante. En arbeider med utredning av demenspasienter, en annen innen PPT.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå