Gå til innhold

Studere språk

Reina

Anbefalte innlegg

I og med at dette er mitt (endelige!!!) siste år på videregående, så går jeg rundt her og lurer litt på hva jeg skal finne på etterpå. Jeg er ufattelig glad i å lære språk, og kan snakke litt spansk og fransk. Jeg vet derimot ikke hva jeg skulle brukt språket til, bortsett fra når jeg er på reise i landene de snakker det. Det er jo kosmetolog jeg vil bli! Jeg vil lære andre språk for å utvide horisonten litt, dessuten vil det da være gode grunner til å reise litt, og litt å komme i kontakt med lokalbefolkningen, og til og med sette meg inn i andre kulturer, og se verden med andre øyne enn mine egne.

Nå håper jeg å få gode råd, historier, erfaringer og synspunkter på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er også veldig glad i språk, og studerer for tiden engelsk ved universitetet. Senere skal jeg også ta fransk, og litt lingvistikk (som forøvrig også er utrolig interessant.) Jeg har i tillegg til dette hatt spansk, italiensk og tysk på videregående, og irriterer meg litt over at jeg ikke kan studere alt jeg vil...

Uansett, planen er å bli lektor. Jeg vet igrunnen ikke hva mer man kan bruke språk til, uten å ha noe annet relevant ved siden av, men det finner du sikkert ut av etterhvert. Jeg vil absolutt anbefale deg å begynne på et språkstudium, for du vil alltid ha nytte av å være flink i språk, uansett hva du velger å utdanne deg som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er interessert i å studere språk så har du mange muligheter. Som kosmetolog kan du sikkert jobbe i mange land og det er også muligheter for å ta deler av utdannelsen utenlands. (Samtidig som du jobber som kosmetolog?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å studere språk er aldri bortkasta, uansett hva man skal bli. Selv var jeg som deg, kjempeglad i språk. Derfor tok jeg mellomfag i engelsk og deretter semesteremne i tysk på universitetet (Tromsø og Oslo). Deretter snudde jeg litt om og hoppa på medievitenskap i Oslo. Jobber nå som web-redaktør i bank, og stortrives med det. Språkkunnskaper var ikke noe kriterie for å få jobben, men det telte så absolutt positivt med. For man kommer alltid borti situasjoner hvor det er behov for språkkunnskaper. Verden blir stadig mer internasjonal, da lønner det seg å kunne være en ressursperson på språksida.

Så selv om du føler at det å studere språk er litt bortkasta når du likevel vil bli kosmetolog, så er det ikke sånn. Ved å hoppe på språkstudier viser du at du er interessert i språk og kultur, er lærevillig (tar et fag selv om du strengt tatt ikke trenger det) og du får sanka vekttall. Selv om vekttallene kanskje virker overflødige nå, vet du aldri hva du kan komme til å finne på i framtida. En gang kan det tenkes at det er nettopp disse vekttallene du kan slå i bordet med i en diskusjon om lønn.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at det er flere som er enige med meg, altså at ikke språkstudier er bortkasta tid og penger! Som Placebo sa, så har jeg faktisk tenkt på å reise utenlands og jobbe som kosmetolog. Men jeg må først ta kosmetolog utdannelse. Jeg kommer til å bli evig student! Det er så ufattelig mange ting jeg gjerne vil lære. Sosialantropologi kan og være noe. Jeg tar faget på skolen nå, og det er interessant!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...