Gå til innhold

Eksem, hjelp!

Fakse

Anbefalte innlegg

Har fått eksem på begge armene, rundt albuene og litt oppover og nedover. Det ser ut som kviser, mange og røde med litt væske inni dersom det går hull på dem. Klør litt men ikke mye.

Har vært hos legen, og hun sier det er ganske vanlig, og litt vanskelig å si hva det kommer av. Har fått kortisonsalve.

Problemet er at jeg ikke har så lysst til å bruke kortison, har hørt mye som er mindre pent om den. Så jeg håper noen har andre råd om hva som kanskje kan hjelpe, eller erfaringer med liknende type eksem.

Har tenkt og tenkt, men kan ikke komme på noe jeg har vært i kontakt med som kan ha utløst dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Jeg var plaget med eksem i tenårene! :cry:

Råd: Kortison er ikke skadelig over kortere perioder. Bruk kremen som forskrevet til eksemet roer seg. Eksem som væsker kan bli betent, og det er mindre hyggelig! Pass på ikke å vaske deg for ofte i den perioden du bruker kortisonet, og vær nøye med fuktighetskrem. Ikke bruk syntetisk tøy rett innpå huden.

På Body Shop har de en hudpleieserie basert på Te-treolje som kan anbefales. Renser og svaler :D

Ellers er årsakene til eksem så mange, alt fra hormonforstyrrelser og stress til parfymerte vaskemidler og oppvaskhansker i latex :roll:

Klem La Flaca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ja absolutt!! Aloe Vera er knall. Du kan bruke både 98% gele og fuktighetskrem med veldig bra resultat. Særlig forebyggende :D

La Flaca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei...

Kremer med aloe vera og propolis sammen er kjempegode mot eksem!!! Kan anbefales på det sterkeste, hjalp meg med min eksem. Ville heller ikke bruke kortison, og det trengte jeg heller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg slet med eksem. Legene ba meg smøre med kortison osv, beskytte huden slik og sånn og andre "brannslukkingsråd". Det er vel og bra, men det gjorde ikke noe med årsaken til eksemen.. For å finne ut av årsakene, måtte jeg oppsøke alternativ behandling. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krem med mye a-vitamin i ! Heter vel a-cream.... Er i glass.. Fåes på helsekost.

Vi bruker her Protec (må til lege for å få den) og a-cream... det er det eneste som fungerer!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest 21 september

Tenkte jeg skulle spørre deg om du reagere på brød, dvs. løper du innen 20 min. etter at du har spist brød på do? Hvis ja, kan du ha cøliaki. Det jeg vil frem til, er at det er en del mennesker som har slikt eksem som du beskriver, når man har cøliaki. Det er også en del andre symptomer som hører med når man har cøliaki. Disse er:

Cøliaki er en sykdom i tynntarmen. Den fører vanligvis til diaré og avmagring, magesmerter og oppblåst mage. Felles for dem som er rammet av cøliaki er at de ikke tåler gluten i melsortene bygg, hvete og rug. Cøliakere må gå på streng diett uten gluten og glutenliknende proteiner for å holde seg friske

Det er også en overhyppighet av cøliaki hos personer med en del andre sykdommer, for eksempel diabetes(sukkersyke), en hudsykdom ved navn "dermatitis herpetiformis".

Denne hudsykdommen kan minne om det eksemet du beskriver at du har fått. Sterk kløende blemmer er blant symptomene på dermatitis herpetiformis. Fant dessverre ikke noe mere info. om dette eksemet på norsk, men hvis du vil kan du gå inn på denne hjemme siden og lese mere om dette http://www.dzg-online.de/duhring.html. Det er dessverre skrevet på tysk, men man skulle tro at det finnes info. på engelsk også, om du ikke skulle forstå tysk.

Hvis du ikke tror det er dette, prøv å tenk over hva du er i kontakt med i det daglige eller evt. spiser av mat som kan utløse et slikt eksem.

Haiolje er forøvrig svært bra på eksem. Dette kan du kjøpe på helsekost og smøre det på problemområdet på kvelden.

Lykke til! Håper at du finner ut av det. Har selv masse problemer med eksem i det daglige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar :) Jeg er helt ny på dette, og spør sikkert dumt, men jeg prøver meg likevel..

Er ganske sikker på at jeg ikke har cøliakli. Så vidt jeg vet reagerer jeg ikke på noe mat i det hele tatt. Har en mage som fungerer utmerket.

Har i min desperasjon begynn å bruke av kortisonkremen, håper den fungerer, og at jeg aldri mere ser noe til eksemen.

Kan noen av de kremene dere anbefaler påvirke kortisonkremen slik at den ikke virker som den skal? Bør jeg gjøre meg ferdig med den kuren jeg har fått, og så gå over til enten aloe vera, a-krem eller noe sånnt? Virker de kremene dere beskriver på alle typer eksem? Kan noen kanskje annbefale en krem som de vet virker på en typen eksem jeg har (små kviselignende blemmer som har litt blank væske i toppen, og som klør litt (mere i det siste))? Er det noen som har erfarig med akkurat denne typen eksem og vet hva det kan komme av? Vet ikke hvor jeg skal begynne å lete, om det er mat, berøring eller andre ting...

Det ble mange spørsmål, håper noen har tålmodighet med meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest 21 september

Vanskelig dette med eksem skal jeg si deg. Har det slik svært ofte. Jeg vet rett og slett ikke hva eksemet jeg har fått kommer av. Det kan være noe jeg har spist, kommet i kontakt med, vaskemiddel mm. eller noe annet. Den beste måten å prøve å finne ut av det, er eliminasjonsmetoden. Dvs. kutte ut det du tror det kommer av i 3-4 uker og deretter prøve å spise det igjen, evt. bruk samme vaskemid. igjen hvis du tror det skulle være det.

Tror ikke at haioljen virker inn på kortisonkremen. Tror det heller er omvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Nå har jeg brukt kortisonkremen i halvannen uke, og eksemen er på retrett. Vet ikke om det er kremen, nytt skyllemiddel eller avholdenhet fra apelsinjuice (tips fra mamma, pappa får eksem av apelsinjuice vissnok) som har hjulpet, men jeg er i alle fall lykkelig og fornøyd :) Takk for tips og råd, håper jeg aldri mere får bruk for dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...