Gjest AnonymBruker Skrevet 17. mai 2010 #101 Skrevet 17. mai 2010 En del eldre oslofolk sier døms. Synes det er sjarmerende!
Gjest Iah Skrevet 17. mai 2010 #102 Skrevet 17. mai 2010 Slik at i uformelt skriftelig språk så mener du ikke at det skal være noen standarder for hva som er bedre språk og hva som er dårligere språk? Mener du at alt er greit da altså? Gjelder det rettskriving også? Å rakke ned på andres talemål, som det faktisk ikke finnes retningslinjer for, når man ikke en gang klarer å skrive riktig selv?
Spiralis Skrevet 17. mai 2010 Forfatter #103 Skrevet 17. mai 2010 Å rakke ned på andres talemål, som det faktisk ikke finnes retningslinjer for, når man ikke en gang klarer å skrive riktig selv? Jeg rakker ikke ned på! Jeg kommer med en humoristisk spissformulering for å sette i gang en diskusjon om et språklig tema. Leser du innleggene mine så burde det framgå. Jeg understreker faktisk i åpningsinnlegget mitt at jeg trykkleifer selv. Man kan faktisk ha meninger om språk selv om man skriver feil selv, på samme måte som man kan ha meninger om andre temaer uten at man sitter med fasiten selv.
Twink Skrevet 17. mai 2010 #104 Skrevet 17. mai 2010 ( godt eksempel tidligere med "familien som trenger service" . Jeg sier: - Har du sett den nye bilen dems ?( familien ikke til stede ) Og: - Er dette den nye bilen deres ? ( familien til stede ) Det var dette jeg prøvde å komme frem til, du klarte det litt bedre enn meg.
mysan Skrevet 17. mai 2010 #105 Skrevet 17. mai 2010 Jeg reagerer også negativt når det skrives "dems", på samme måte som jeg reagerer på at folk bruker hun der det skal være henne, og de der det skal være dem. Våres er også et ord som gir meg frysninger - det og vårs. Jeg kan ikke noe for det, men jeg synes det høres uintelligent ut. Jeg reagerer ikke på at nordlendinger sier dæmmes, eller andre dialekter, men jeg liker ikke at folk skriver på dialekten sin, det skjærer.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mai 2010 #106 Skrevet 18. mai 2010 Hun og henne er faktisk likestilt i disse dager, i likhet med han og ham. Det er svært få som hører forskjellen lenger - jeg er ett av unntakene. I samme stil som at viss og verken er blitt ekvivalenter til hvis og hverken. Hva gjelder skreven dialekt bryr jeg meg fint lite såfremt jeg faktisk får tak i budskapet, og det skjer tilnærmet alltid. Jeg tror faktisk hjernen har godt av å måtte tolke litt..
Gjest Airi Chikako Skrevet 18. mai 2010 #107 Skrevet 18. mai 2010 Hun og henne er faktisk likestilt i disse dager, i likhet med han og ham. Det er svært få som hører forskjellen lenger - jeg er ett av unntakene. I samme stil som at viss og verken er blitt ekvivalenter til hvis og hverken. Hva gjelder skreven dialekt bryr jeg meg fint lite såfremt jeg faktisk får tak i budskapet, og det skjer tilnærmet alltid. Jeg tror faktisk hjernen har godt av å måtte tolke litt.. Det er riktig at du kan skrive "hun" i stedet for "henne", men ikke omvendt. Jeg blir irritert over dem som sier "Henne sa det til meg" og lignende, for det er i alle fall feil. "Henne" er uansett bare en rest av en kasus, så det skulle ikke forundre meg om det forsvinner helt idnkelte dialekter i løpet av vår tid.
Gjest AnonymBruker Skrevet 18. mai 2010 #108 Skrevet 18. mai 2010 Selvsagt, omvendt blir det jo helt tåpelig. :D
aluminium Skrevet 18. mai 2010 #109 Skrevet 18. mai 2010 Henne er forøvrig også et dialektord som mange østlendinger blir en smule forvirret av. Har opplevd flere som faller av med "Kor henne?" f.eks.
¤flicka¤ Skrevet 18. mai 2010 #110 Skrevet 18. mai 2010 Greit å si det, ikke greit å skrive det. Jeg skriver heller ikke dokkers og dæmmers selv om jeg sier det.
Sequax Skrevet 18. mai 2010 #111 Skrevet 18. mai 2010 Det var dette jeg prøvde å komme frem til, du klarte det litt bedre enn meg. Ja, skjønte det Syns du hadde en søt formulering, jeg!
Sequax Skrevet 18. mai 2010 #112 Skrevet 18. mai 2010 Det er utrolig mange dialekter i dette landet. Jeg skriver min egen dialekt når jeg skal understreke en spøk eller ertete kommentar: " Nå skal a jaggu meg sova igjen " Å si "a" i stedet for "hun" er mer vanlig enn ikke på Romerike. A-endelser på enkelte verb er også helt normalt, men er noe jeg personlig kun bruker ved "erting" og/eller understreking av dialekta: " sova ".
Gjest Eurodice Skrevet 18. mai 2010 #113 Skrevet 18. mai 2010 Hun og henne er faktisk likestilt i disse dager, i likhet med han og ham. Er det? Er det nå riktig å spørre (eksempel) "har du sett hun?". "Hun" er nominativ, subjektsform. "Henne" er akkusativ, objektsform. Jeg skulle gjerne vite om du har en link til en språkside hvor man kan lese om dette.
Gjest Eurodice Skrevet 18. mai 2010 #114 Skrevet 18. mai 2010 Henne er forøvrig også et dialektord som mange østlendinger blir en smule forvirret av. Har opplevd flere som faller av med "Kor henne?" f.eks. "Kor henne" ville jeg ha oppfattet som "hvor hen". I dette tilfelle er ikke "henne" et pronomen, men et adverb. Eller mener du at du snakker fort og at det egentlig betyr "hvor er henne?" "Henne" er da i alle fall feil, det skal være "hun".
aluminium Skrevet 18. mai 2010 #115 Skrevet 18. mai 2010 Ja, "hvor hen" er riktig. Det som fra tid til annen skjer er at de rett og slett ikke skjønner hva som menes med utrykket, akkurat som om det ikke gir mening. Hvorfor vet jeg ikke, men det har nok litt med uvant dialekt og kanskje litt høyt tempo å gjøre...
Gjest Eurodice Skrevet 18. mai 2010 #116 Skrevet 18. mai 2010 Ja, "hvor hen" er riktig. Det som fra tid til annen skjer er at de rett og slett ikke skjønner hva som menes med utrykket, akkurat som om det ikke gir mening. Hvorfor vet jeg ikke, men det har nok litt med uvant dialekt og kanskje litt høyt tempo å gjøre... Jeg er østlending, har bodd forskjellige steder, Oslo, Bærum før jeg flyttet hit hvor jeg nå bor. Jeg har absolutt inntrykk av at "hvor hen" er like vanlig i bruk som bare "hvor" som spørrepronomen. For meg faller det naturlig. Jeg tipper at du er vestlending :-).
Gjest imli Skrevet 18. mai 2010 #117 Skrevet 18. mai 2010 Når blei det riktig å skrive "hun" i stadetfor "henne"? :klø: Eg syns å bytte om "hun" og "henne" høyres heilt forferdeleg ut. "Få som høyrer forskjellen?" Har folk virkeleg så dårleg språkøyre for tida? Her eg bur, seier med "ho", så eg veit ikkje korleis forhalda er muntleg...
mysan Skrevet 19. mai 2010 #118 Skrevet 19. mai 2010 Hun og henne er faktisk likestilt i disse dager, i likhet med han og ham. Det er svært få som hører forskjellen lenger - jeg er ett av unntakene. I samme stil som at viss og verken er blitt ekvivalenter til hvis og hverken. Hva gjelder skreven dialekt bryr jeg meg fint lite såfremt jeg faktisk får tak i budskapet, og det skjer tilnærmet alltid. Jeg tror faktisk hjernen har godt av å måtte tolke litt.. Svært få? Blant de som er under tretti da antakelig. De samme som sier skjole, skjino, skjøtt osv...? Er det? Er det nå riktig å spørre (eksempel) "har du sett hun?". "Hun" er nominativ, subjektsform. "Henne" er akkusativ, objektsform. Jeg skulle gjerne vite om du har en link til en språkside hvor man kan lese om dette. Jeg vil også gjerne se dette før jeg godtar det. Og jeg skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å bruke det riktig. Man skal ha lært det på skolen, og man gjør aldri tilsvarende feil når man snakker engelsk, som faktisk er andrespråk for de fleste i dag. I gave she an apple? I don't think so.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå