Gå til innhold

Mennesker som sier "dems"

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

**klipp***

Visste ikke at det var feil en gang jeg. :fnise: Kanskje det har noe med dialekt å gjøre? Kommer fra Oslo-området, og tror alle jeg kjenner sier dems. :)

Født og oppvokst i Oslo og sier helt klart ikke dems,så det er nok ikke særeget for Oslo gitt

Ække måkke,vikke,bannan jo det sier jeg :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jaha... Nå som TS absolutt skal påpeke dumme folk, da må jeg legge til at jeg mener folk som tror det finnes mennesker som _ikke_ har en dialekt, har en hjerneskade?

Alt muntlig språk er dialekt, skriftspråk er bokmål og nynorsk. Kan jo samtidig opplyse om at man derfor ikke _snakker_ nynorsk. Siden folk ser ut til å innbille seg det.

Vedrørende å oppfatte det som at jeg seriøst anser andre som dumme..Les åpningsinnlegget en gang til.. sakte denne gangen.. så kan du jo prøve å se om det er skrevet litt med humor. :)

Når det gjelder om alle snakker med dialekt så er jeg ikke enig med deg. En dialekt er et muntlig språk som avviker fra det skriftlige normerte. Dersom man snakker normert (noe få gjør) har man ikke etter min mening en dialekt. Snakker du identisk med det som er korrekt skriftelig bokmål eller nynorsk så er ikke det noen dialekt. Det er først når du har en språklig variasjon at det kan kalles en dialekt.

Endret av Spiralis
Skrevet
Det er mange som vil påstå at det er feil. Det er også mange som er klar over at de gjør feilen, men bryr seg ikke. Det er mange som sliter med kj-lyden og ikke hører forskjell - de kan ikke klandres. Uansett hva unnskyldningen er, så er det feil.

Kall det hva du vil, men det er fremdeles språkutvikling. Det vil si det utvikliet seg fra Kj- til skj- . Man kan argumentere hvordan man vil for det, men slik utvikling skjer og har hele tiden skjedd, og kommer til og fortsette til å gjøre. Det er rett og slett naturlig at vi bruker den uttalen som er lettest for oss.

Skrevet

Snakker du identisk med det som er korrekt skriftelig bokmål eller nynorsk så er ikke det noen dialekt.

Og hvem er det som gjør det?

Ellers må jeg si at jeg også sliter med å ta trådstarter seriøst, da vedkommende helt opplagt ikke behersker elementær norsk grammatikk selv.

Gjest Eurodice
Skrevet

Kall det hva du vil, men det er fremdeles språkutvikling. Det vil si det utvikliet seg fra Kj- til skj- . Man kan argumentere hvordan man vil for det, men slik utvikling skjer og har hele tiden skjedd, og kommer til og fortsette til å gjøre. Det er rett og slett naturlig at vi bruker den uttalen som er lettest for oss.

Jeg vil ikke kalle dette språkutvikling, heller forflatning. Når unge og voksne mennesker ikke gidder å skjelne mellom uttalen av sj- og kj-lyd, vil jeg påstå at de snakker sjuskete. Når småbarn får det til, må større også greie det.

Skrevet (endret)
Jeg vil ikke kalle dette språkutvikling, heller forflatning. Når unge og voksne mennesker ikke gidder å skjelne mellom uttalen av sj- og kj-lyd, vil jeg påstå at de snakker sjuskete. Når småbarn får det til, må større også greie det.

Er et ganske kjent fenomen(glemt hva det heter for øyeblikket) foregår også i engelsk og sikkert andre land også. Om man kan kalle det en positiv utvikling kan jo diskuteres.

Personlig kan jeg ikke fordra den og håper det er noe som forsvinner. Desverre gjør det nok ikke det. Helt enig i de som sier at det høre ut som småunger som prater. Har ei venninde som er like gammel som meg(29) som snakker sånn. Og jeg krymper meg hver gang, blir liksom "rart" når en på min alder driver på sånn :fnise:

Endret av Cordelia
Skrevet

Er det flere som har lagt merke til at TS har feilstavet "dumhet"?

The revelation made me giggle.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det flere enn meg her som føler seg veldig tollerant og lite dømmende etter å ha lest tråden? Dette forumet består av alt for mange kjepphøye, fordomsfulle besserwissere. Tenk å henge seg opp i om folk skriver dems eller deres, snakk om å lage problemer ut av ingenting.

Skrevet (endret)

Du har misoppfattet problemstillingen - det er visstnok galt å SI "dems". Selv bryr jeg meg ikke, og feier heller for egen dør.

Det er selvsagt gøy å "ta" de som absolutt skal påpeke andres feil.

Endret av Atdetvar
Skrevet
Er det flere enn meg her som føler seg veldig tollerant og lite dømmende etter å ha lest tråden? Dette forumet består av alt for mange kjepphøye, fordomsfulle besserwissere. Tenk å henge seg opp i om folk skriver dems eller deres, snakk om å lage problemer ut av ingenting.

Helt enig, det er egentlig en liten skrivefeil. Samtidig er det ganske provoserende når folk sier de hadde sett ned på deg fordi du snakket på en bestemt måte. Var vel når vi begynte å diskutere det muntlige språket det hele begynte å skli ut. Merkelig hvordan visse emner kan sette engasjementet igang.

Gjest fashion88
Skrevet

Jeg er fullt klar over at "dems" blir feil når man skriver, men i dagligtale bruker jeg likevel ordet for å skille mellom "deres" og deres når jeg snakker om folk som ikke er tilstede. Har ikke særlig mye med intelligens å gjøre, men heller hva man foretrekker.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg er fullt klar over at "dems" blir feil når man skriver, men i dagligtale bruker jeg likevel ordet for å skille mellom "deres" og deres når jeg snakker om folk som ikke er tilstede. Har ikke særlig mye med intelligens å gjøre, men heller hva man foretrekker.

Enig, det oppstår ofte misforståelser for folk sier "deres" når de mener "dems". Feil eller ikke, så skriver jeg dems da jeg foretrekker ordet og synes det klinger mye bedre. Ville ha vært mer opptatt av å være gramatisk korrekt dersom det var i jobbsammenheng eller lignende, men til daglig bruker jeg det ordet som høres best ut og som er mest beskrivende. Hvis nok folk begynner å skrive "dems" er det nok ikke lenge før vi har ordet i ordboka uansett ;)

Skrevet

Født og oppvokst i Oslo og sier helt klart ikke dems,så det er nok ikke særeget for Oslo gitt

Ække måkke,vikke,bannan jo det sier jeg :sjenert:

Hehe jeg sier "ær ikke, vil ikke og banan". ;)

Enig med andre her angående kj-lyden, det høres fryktelig barnslig ut å si "sjino, sjole og sjøtt". Men den verste er vel kjede - sjede. :fnise:

Skrevet

Er det lite tollerant å ha meninger om språket? Du verden. Så en stil på skolen kan altså ikke bedømmes på bakgrunn av språk og ordfeil, for da er læreren bare fordomsfull? :)

Skrevet

Tolerant. :)

Nå er du dømmende. ;)

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Språk er viktig og det blir veldig tydelig i et diskusjonsforum hvem som ikke behersker det! "Tolerant" skrives med en l og ikke to.

Skrevet

Siden vi legger en pedantisk linje vil jeg presisere at det skal være én "l" i ordet tolerant.

Skrevet

Jeg er romeriking og sier ække, vikke, måkke og skakke, men sier ikke bannan, stassjon eller appelsin med trykket på første stavelse. Jeg sier derimot "dems" om objektet til en som ikke er til stede.

( godt eksempel tidligere med "familien som trenger service" ;). Jeg sier: - Har du sett den nye bilen dems ?( familien ikke til stede ) Og: - Er dette den nye bilen deres ? ( familien til stede )

Rein og skjær Raumarikstunge! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...