Gå til innhold

Mennesker som sier "dems"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er flere dialekter hvor dems faktisk er korrekt uttrykk muntlig. Husk at det er mange dialekter også innad på små steder.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som derimot fascinerer meg er 14'issene som sier "hun" i stedet for henne. F.eks: Jeg var sammen med hun i 2 år.. :dåne:

Jaa! Og når de sier "henne kommer nå".

Skrevet

Ser ihvertfall at det er flere enn meg som skriver "dems", har mistet tellingen over hvor mange ganger jeg har sett det i andre debatter etter at denne startet! :fnise:

Men nå skal ihvertfall jeg slutte med det. :)

Skrevet (endret)

Jeg ser ned på dem som ser ned på dem som sier "dems". :klaske:

Jeg mener at da har du et seriøst problem. Språket er i stadig endring(som jeg tror noen andre her også nevnte), og en blir påvirket av de man har rundt seg. Er noe helt annet enn det skriftlige språket.

Endret av Cordelia
Gjest Airi Chikako
Skrevet (endret)

Man må da få si akkurat hva man vil, særlig hvis det kan forklares geografisk eller sosiolinguistisk. Jeg synes det er greit å bruke det skriftlig også, så lenge det er i en uformell situasjon, sånn som for eksempel et diskusjonsforum av typen KG :)

Endret av Airi Chikako
Gjest Airi Chikako
Skrevet

Forstå meg rett. Jeg har ikke noe mot dialekt. Jeg snakker dialekt selv.

Det vil jeg anta at du gjør ja. Det skal ganske mye til å ikke snakke en dialekt...

Skrevet

Man må da få si akkurat hva man vil, særlig hvis det kan forklares geografisk eller sosiolinguistisk.

Problemet er at folk prøver å forklare alt med dialekter og sosiolekter for tiden, men som regel er det bare tull. Det argumentet har begynt å miste kraften sin, siden de fleste bare finner på. Folk tror at ordene er dialekt bare fordi hele vennegjengen bruker dem..

Gjest Airi Chikako
Skrevet (endret)

Problemet er at folk prøver å forklare alt med dialekter og sosiolekter for tiden, men som regel er det bare tull. Det argumentet har begynt å miste kraften sin, siden de fleste bare finner på. Folk tror at ordene er dialekt bare fordi hele vennegjengen bruker dem..

Men det kan like gjerne forklares med språkutvikling. Og hvis en hel gruppe mennesker bruker ordene, er de en del av en sosiolekt. Det finnes ikke "feil" og "riktig" språkbruk.

Jeg er ganske opptatt av skriftlig språk og kan finne på å irritere meg over sånne tendenser der, men ikke i uformelle situasjoner, hvor språket man bruker må få være det man føler er ekte.

Endret av Airi Chikako
Skrevet

Slik at i uformelt skriftelig språk så mener du ikke at det skal være noen standarder for hva som er bedre språk og hva som er dårligere språk? Mener du at alt er greit da altså?

Gjelder det rettskriving også? :)

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Slik at i uformelt skriftelig språk så mener du ikke at det skal være noen standarder for hva som er bedre språk og hva som er dårligere språk? Mener du at alt er greit da altså?

Gjelder det rettskriving også? :)

Så lenge det er forståelig, synes jeg terskelen skal være lav til å bidra til debatt, altså at man ikke skal måtte ha forutsetninger for å kunne ordlegge seg "akseptabelt". Skrivefeil er jeg mer nøye på, og jeg irriterer meg nok en del når jeg kommer over dem, men prøver å holde det for meg selv.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Forstå meg rett. Jeg har ikke noe mot dialekt. Jeg snakker dialekt selv.

Jaha... Nå som TS absolutt skal påpeke dumme folk, da må jeg legge til at jeg mener folk som tror det finnes mennesker som _ikke_ har en dialekt, har en hjerneskade?

Alt muntlig språk er dialekt, skriftspråk er bokmål og nynorsk. Kan jo samtidig opplyse om at man derfor ikke _snakker_ nynorsk. Siden folk ser ut til å innbille seg det.

Skrevet

Kunne ikke vært mer enig med TS! Blir selv lettere irritert over at oppegående og smarte mennesker bruker "dems". Selv sier jeg "deres".

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier "dems", men skriver det ikke.

Skulle jeg sagt "deres" hadde det hørtes helt feil ut i forhold til dialekten min. Jeg hadde rett og slett hørtes kunstig og fisefin ut.

Så det er "fisefint" å snakke gramatisk korrekt, mener du? Er dialektene rundt omkring i Norge er uttrykk for å ikke framstå som "fin"?

Gjest Airi Chikako
Skrevet (endret)

Så det er "fisefint" å snakke gramatisk korrekt, mener du? Er dialektene rundt omkring i Norge er uttrykk for å ikke framstå som "fin"?

Nei, men de som tilpasser dialekten sin til bokmål høres ofte litt fisefine ut ja :) Dessuten snakker man jo ikke gramatisk ukorrekt hvis man bruker dialektord.

Endret av Airi Chikako
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier "dems", og det er dialekt.

Jeg skriver det selvsagt ikke.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier "dems", og det er dialekt.

Jeg skriver det selvsagt ikke.

Det er like ille å skrive det som å si det.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvor seriøst kan man ta en person som beskylder andre for "dummhet"? :sjenert:

Skrevet

Er glad jeg, som bergenser, kan ta avstand fra hele problemstillingen. - Jeg sier: "dies".

Gjest Airi Chikako
Skrevet (endret)

Er glad jeg, som bergenser, kan ta avstand fra hele problemstillingen. - Jeg sier: "dies".

:popcorn:

Jeg sier "dæmmers" eller "dæms". Og så sier jeg "oss" for "vår".

Endret av Airi Chikako
Skrevet

Jeg sier "dems", men skriver det ikke.

Skulle jeg sagt "deres" hadde det hørtes helt feil ut i forhold til dialekten min. Jeg hadde rett og slett hørtes kunstig og fisefin ut.

Samme her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...