Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #21 Skrevet 16. mai 2010 Hmmmmm... dialekt.. Jammen, jeg hører da aldri noen gamle mennesker hverken fra Romerike eller Oslo (hverken øst eller vest) som sier dems... og de skriver det i alle fall ikke. Det er jo unge/unge voksne du hører bruke ordet. Forstå meg rett. Jeg har ikke noe mot dialekt. Jeg snakker dialekt selv. JAMMEN er heller ikke et ord, mer i muntlig forstand. det skrives "ja, men". Der ser du hvor lett det er å overføre.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #22 Skrevet 16. mai 2010 JAMMEN er heller ikke et ord, mer i muntlig forstand. det skrives "ja, men". Der ser du hvor lett det er å overføre. Stemmer Er forresten "Hmmm" et ord som står i ordboka?
Monica1968 Skrevet 16. mai 2010 #23 Skrevet 16. mai 2010 Jeg kjenner jeg har litt fordommer mot folk som skriver "dem" i stedet for "de", samt også "dems". "Dem" er den korrekte objektsformen når man henviser til 3. person entall, så hvorfor i all verden har du fordommer mot dem som anvender denne formen i dagligtalen? Dems, derimot, er langt ifra korrekt i henhold til norsk rettskriving(hverken for bokmål, riksmål eller nynorsk), og er dermed ikke et ord man anvender i skriftlig form. Hva man sier er selvsagt en helt annen sak, og på enkelte dialekter(i nord-Norge og trødelag)er dette et helt vanlig uttrykk(men man skriver ikke dialekt!).
Gjest gjestdeluxe Skrevet 16. mai 2010 #24 Skrevet 16. mai 2010 "mennesker som sier/skriver dems er dumme og kan ikke tas seriøst" Drøft påstanden! Jeg tar ikke folk som sier "dems" seriøst.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #25 Skrevet 16. mai 2010 Hvorfor har jeg aldri lært det på skola? Har nå selv skrevet båder dems, demms og deres uten å tenke meg om.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #26 Skrevet 16. mai 2010 Hvorfor har jeg aldri lært det på skola? Har nå selv skrevet båder dems, demms og deres uten å tenke meg om. Skola? Det er vel også feil å si...du må ha hatt dårlige lærere og ingen foreldre som korrigerte deg?!
Aricia Skrevet 16. mai 2010 #27 Skrevet 16. mai 2010 Men hvis du da skal snakke til noen om at broren din sin familie skal ha bilen på service, sier du da "de skal ha bilen deres på service"? For meg høres det da ut som at det er de du snakker til sin bil som skal på service, og at det er broren & co som skal ta den dit. Hvis det ble forståelig... Nei, det sier man ikke. Og grunnen er at det ikke er korrekt grammatisk. "De skal ha bilen sin på service", heter det.
Cordelia Skrevet 16. mai 2010 #28 Skrevet 16. mai 2010 (endret) Jeg sier "dems", men skriver det ikke. Skulle jeg sagt "deres" hadde det hørtes helt feil ut i forhold til dialekten min. Jeg hadde rett og slett hørtes kunstig og fisefin ut. Endret 16. mai 2010 av Cordelia
Twink Skrevet 16. mai 2010 #29 Skrevet 16. mai 2010 Nei, det sier man ikke. Og grunnen er at det ikke er korrekt grammatisk. "De skal ha bilen sin på service", heter det. Ja det har du rett i. Hørtes litt bedre ut det for å si det sånn. Huff, tror jeg skal slutte å lese så mye engelske bøker og begynne å lese litt norsk innimellom og. Jeg var en gang ganske god på det her...
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 16. mai 2010 #30 Skrevet 16. mai 2010 Dette er et helt vanlig ord å bruke, og du vil finne varianter av ordet over hele landet. Deres/dikkans/dokkers/demmes/deira/dems er alle varianter av ordet "deres", og jeg mener det er ganske banalt å si at alle som bruker ordet "dems" har lavere utdanning eller jobber med et praktisk yrke eller humoristisk sett har en hjerneskade. Jeg vil tro at minoriteten av norskspråklige bruker "deres", og at majoriteten sprer seg over på sin lokale og sosiale variant av ordet. Det har jeg ingen beviser på, men når ser på norge som helhet vil du nok finne ganske mange variasjoner av ordet. Å skrive det blir en annen sak. Det er stygt.
Rumohra Skrevet 16. mai 2010 #31 Skrevet 16. mai 2010 Ironisk at det i undertittelen på tråden står "dummhet", det er da bare en m i dumhet?
Meaty Skrevet 16. mai 2010 #32 Skrevet 16. mai 2010 Jeg er vant til å si "bilen demsis", men jeg ville aldri i verden ha skrevet det. Dialekt er ingen unnskyldning for å skrive feil. Jeg irriterer meg ikke over folk som sier "dems", kun over folk som skriver det.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 16. mai 2010 #33 Skrevet 16. mai 2010 Skola? Det er vel også feil å si... Her vil jeg bare påpeke at ingenting er feil å si Det muntlige språker kommer alltid først og former det skriftlige språket. Det er kun det skriftlige språket som har fastsatte regler på hva som går an å si og ikke. Om det er feil å si "skola" fordi det er sosiolekt, vil alle ord som ikke uttales som de skrives være gale. Da kan du begynne og kikke p ditt eget muntlige språk og finne ut akkurat hvor mange av orda ( ) du bruker som ikke uttales som de skrives. Om du sikta til at det er feil å skrive skola, så er det vel det. Men nazireglene opprettholdes som oftest kun i offentlige og arbeidsrelaterte brev. På internett, i prosa og i annen skjønnlittær tekst vil "skola" være helt greit i mine øyne.
Gjest Lizzette Skrevet 16. mai 2010 #34 Skrevet 16. mai 2010 Jeg har ingen problemer med folk som sier "dems." Har selv en vestlandsdialekt som gjør at jeg sier "demmes" - antakeligvis en variant av "dems." Får derimot problemer når folk begynner å -skrive- våres/dems etc... Som nevnt tidligere i tråden, det er ikke feil å si det (dialekt er dialekt), men hvis man skriver det, virker det lite gjennomtenkt og slurvete.
missLynch Skrevet 16. mai 2010 #35 Skrevet 16. mai 2010 "Dems" er en taleform- ikke en skriveform. Jeg snakker dialekt-veldig!- men holder meg til enten nynorsk eller bokmål når jeg skriver- særlig der alle kan lese.
Gjesten Skrevet 16. mai 2010 #36 Skrevet 16. mai 2010 Jeg er ikke helt oppdatert på alle dialekter, og jeg kan faktisk tenke meg at "dems" er riktig i noen, men på østlandet er det dessverre bare en epidemi. Det heter ikke "dems", det er bare så latterlig mange som bruker det at de mindre intelligente (beklager ærligheten) har begynt å tro det stemmer. Jeg irriterer meg tilsvarende over folk som sier "Kristian sin" istedenfor "Kristians"
Riskrem Skrevet 16. mai 2010 #37 Skrevet 16. mai 2010 Folk som sier "dems" tar jeg ikke seriøst (bortsett fra når det er del av en dialekt da). Systematiske skrive- og talefeil trekker generelt ned på synet mitt på personen som gjør feilen. Jeg tenker litt "Jøss, har du ikke fulgt med i norsktimene, og hva har foreldrene dine lært deg?". Verste jeg vet er feil med og/å, synes/syntes, deres/dems og hun/henne.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #38 Skrevet 16. mai 2010 Her vil jeg bare påpeke at ingenting er feil å si Det muntlige språker kommer alltid først og former det skriftlige språket. Det er kun det skriftlige språket som har fastsatte regler på hva som går an å si og ikke. Dette er bulls**t Om du sikta til at det er feil å skrive skola, så er det vel det. Men nazireglene opprettholdes som oftest kun i offentlige og arbeidsrelaterte brev. På internett, i prosa og i annen skjønnlittær tekst vil "skola" være helt greit i mine øyne. Dette også.
LineGourmet Skrevet 16. mai 2010 #39 Skrevet 16. mai 2010 Jeg sier "dems", men skriver det ikke. Skulle jeg sagt "deres" hadde det hørtes helt feil ut i forhold til dialekten min. Jeg hadde rett og slett hørtes kunstig og fisefin ut. Samme her. Det som derimot fascinerer meg er 14'issene som sier "hun" i stedet for henne. F.eks: Jeg var sammen med hun i 2 år.. :dåne:
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #40 Skrevet 16. mai 2010 Jeg tar ikke folk som sier "dems" seriøst. Ikke jeg heller. Kanskje det har noe med dialekt å gjøre? Kommer fra Oslo-området, og tror alle jeg kjenner sier dems. Jeg kommer også fra Oslo, men jeg sier ikke "dems". Det er kanskje denne dialekten du snakker? Oslodialekt (også kalt Oslomål, Vikamål, Oslo øst-mål, folkelig Oslomål, Oslo bymål og østkantmål) er den tradisjonelle dialekten i Oslo. Oslodialekt brukes nesten utelukkende på østkanten. Oslodialekt har i mange hundre år eksistert side om side med det danske, «dannede» talemålet til overklassen, og har altså ikke vært det eneste talemålet i byen, bare det eneste stedsegne, dialektale talemålet. Oslodialekt er i tillegg til å være dialekt også en sosiolekt, siden det utelukkende har vært brukt av de lavere sosiale lagene i byen. I større grad enn andre norske dialekter har Oslodialekt blitt oppfattet, og blir det fremdeles, som et talemål med lav prestisje og typisk for arbeiderklassen. Blant store befolkningsgrupper i Oslo vest og østlandet ellers er dialekten tradisjonelt sterkt uglesett (sett på som «stygg» og «udannet») og oppfattes som sosial markør for tilhørighet til arbeiderklassen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå