Spiralis Skrevet 16. mai 2010 #1 Skrevet 16. mai 2010 Jeg trukkleifer ikke rent så lite selv, men "dems" er ikke norsk, det er fjortisspråk og jeg klarer ikke å ta det seriøst. Det heter deres og ikke dems. Nå har dems også kommet på trykk... og med en gang jeg ser ordet brukt så kommer jeg instinktivt til konklusjonen om at vedkommende ikke er spesielt smart, har lite skolegang, jobber i et praktisk yrke eller går på trygd Ingen fordommer her i gården! "mennesker som sier/skriver dems er dumme og kan ikke tas seriøst" Drøft påstanden!
Gjest Invicta Skrevet 16. mai 2010 #2 Skrevet 16. mai 2010 Ikke dumhet, ikke hjerneskade. Bare dialekt.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #3 Skrevet 16. mai 2010 Hehe, det er godt du ikke har fordommer da Men jeg reagerer også på ordet dems, har lurt på om jeg ikke er oppdatert, eller om det rett og slett ikke er et ord.
Twink Skrevet 16. mai 2010 #4 Skrevet 16. mai 2010 Jeg sier dems. For meg høres det fryktelig rart ut å si deres når det er snakk om noen som ikke er tilstede. F.eks. hvis broren min sin familie trenger service, kan jeg spørre noen om bilen dems har vært på service. Men snakker jeg direkte med broren min, spør jeg "har bilen deres vært på service?". Visste ikke at det var feil en gang jeg. Kanskje det har noe med dialekt å gjøre? Kommer fra Oslo-området, og tror alle jeg kjenner sier dems.
Spiralis Skrevet 16. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 16. mai 2010 Ikke dumhet, ikke hjerneskade. Bare dialekt. Hvilken dialekt da?
Gjest Cho Skrevet 16. mai 2010 #7 Skrevet 16. mai 2010 Jeg sier dems. For meg høres det fryktelig rart ut å si deres når det er snakk om noen som ikke er tilstede. F.eks. hvis broren min sin familie trenger service, kan jeg spørre noen om bilen dems har vært på service. Men snakker jeg direkte med broren min, spør jeg "har bilen deres vært på service?". Visste ikke at det var feil en gang jeg. Kanskje det har noe med dialekt å gjøre? Kommer fra Oslo-området, og tror alle jeg kjenner sier dems. Min samboer fra Oslo-området bruker "dems" på samme måte som deg.
Berentsens Skrevet 16. mai 2010 #8 Skrevet 16. mai 2010 Ikke dumhet, ikke hjerneskade. Bare dialekt. Nettopp. Jeg sier ikke "deres" da det på min dialekt blir "dokkas", men jeg bruker ikke "dokkas" når jeg skriver.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #9 Skrevet 16. mai 2010 Jeg er også fra Oslo-området men kunne ikke finne på å si dems. Mer sosiolekt enn dialekt.
PecanPie Skrevet 16. mai 2010 #10 Skrevet 16. mai 2010 (endret) For min del kan en godt si "dems", da blir det et dialektord. Med en gang en skriver "dems" vil vedkommende rykke noen hakk ned på rangsstigen for min del. Endret 16. mai 2010 av PecanPie
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #11 Skrevet 16. mai 2010 I nord-norge og trøndelag sier de fleste "demmes" eller "dæmmes". Dems er vel en art av samme uttrykket. Men skal jo være enig i at dialektord og uttrykk ikke egner seg så veldig når man skal skrive på et diskusjonsforum. Da kan man bruke bokmål eller nynorsk.
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #12 Skrevet 16. mai 2010 F.eks. hvis broren min sin familie trenger service, kan jeg spørre noen om bilen dems har vært på service. litt fort i svingene her! Ellers må jeg si at ja, vi forstår at ordet dems er dialekt. Det som er skremmende er at en ikke kan skrive bokmål, men holder muligheten åpen for at det er dialekt, men vet det ikke sikkert! Hilsen ei fra vestlandet
Spiralis Skrevet 16. mai 2010 Forfatter #13 Skrevet 16. mai 2010 Hmmmmm... dialekt.. Jammen, jeg hører da aldri noen gamle mennesker hverken fra Romerike eller Oslo (hverken øst eller vest) som sier dems... og de skriver det i alle fall ikke. Det er jo unge/unge voksne du hører bruke ordet. Forstå meg rett. Jeg har ikke noe mot dialekt. Jeg snakker dialekt selv.
Tabris Skrevet 16. mai 2010 #14 Skrevet 16. mai 2010 Jeg kjenner jeg har litt fordommer mot folk som skriver "dem" i stedet for "de", samt også "dems".
sophiaM Skrevet 16. mai 2010 #15 Skrevet 16. mai 2010 Sier noenganger "dems" selv. Men blir for dumt når man skriver. Er jo mange andre skrivefeil osv som er enda mer irriterende og dumt... F.eks og/å , for ikke å glemme når noen ikke klarer å uttale -kj lyden ...
Gjest AnonymBruker Skrevet 16. mai 2010 #16 Skrevet 16. mai 2010 En tinger er å si det, men å skive det er helt på trynet. Når folk skriver "dems" i innlegg tenker jeg med en gang at de er enkle og uutdannede mennesker.
Rumohra Skrevet 16. mai 2010 #17 Skrevet 16. mai 2010 Jeg er fra Oslo og har aldri verken sagt eller skrevet "dems". Det brukes av latskap i forhold til grammatikkreglene, akkurat som "da/når", "og/å" osv. og spres som en sosiolekt.
Gjest Blubberella Skrevet 16. mai 2010 #18 Skrevet 16. mai 2010 Hmmmmm... dialekt.. Jammen, jeg hører da aldri noen gamle mennesker hverken fra Romerike eller Oslo (hverken øst eller vest) som sier dems... og de skriver det i alle fall ikke. Det er jo unge/unge voksne du hører bruke ordet. Forstå meg rett. Jeg har ikke noe mot dialekt. Jeg snakker dialekt selv. Dialekter er jo stadig i forandring. Her jeg bor snakker ungdommene ikke på nøyaktig samme måte som de eldre gjør. Det er mange ord og uttrykk som dør ut med den eldre garde mens nye ord og uttrykk kommer til. Noe av grunnen er kanskje at folk er mer bereiste nå enn før og fanger opp uttrykk fra andre deler av landet. Flytter man til en ny plass blir man påvirket av dialekten der, og kanskje påvirker man også andre med ens egen dialekt. Jeg har mange ganger blitt fascinert over hvor mange variasjoner det kan være i dialekten på selv små plasser.
Twink Skrevet 16. mai 2010 #19 Skrevet 16. mai 2010 litt fort i svingene her! Ellers må jeg si at ja, vi forstår at ordet dems er dialekt. Det som er skremmende er at en ikke kan skrive bokmål, men holder muligheten åpen for at det er dialekt, men vet det ikke sikkert! Hilsen ei fra vestlandet Haha ja der kan du se. Men hvis du da skal snakke til noen om at broren din sin familie skal ha bilen på service, sier du da "de skal ha bilen deres på service"? For meg høres det da ut som at det er de du snakker til sin bil som skal på service, og at det er broren & co som skal ta den dit. Hvis det ble forståelig...
Shade Skrevet 16. mai 2010 #20 Skrevet 16. mai 2010 At folk sier dems reagerer jeg ikke på, det er dialekt, men når de skriver det blir det noe annet. Uansett må jeg innrømme at jeg synes det er mye verre med de som bruker "hvem" isteden for "hvilket/hvilken"... Enten det er muntlig eller skriftlig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå