Gå til innhold

Hvor mye studielån...

Anbefalte innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Lurer litt på det med studielån. Hvor mye det er vanlig å ta opp, hvor lenge man betaler det ned på (år), og hvor mye penger man generelt trenger i løpet av 6 år som student uten fast jobb ved siden av studiene.

Hvor mye studielån tok du opp, og hvor lenge studerte du? Osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer litt på det med studielån. Hvor mye det er vanlig å ta opp, hvor lenge man betaler det ned på (år), og hvor mye penger man generelt trenger i løpet av 6 år som student uten fast jobb ved siden av studiene.

Hvor mye studielån tok du opp, og hvor lenge studerte du? Osv.

De fleste som ikke bor hjemme tar opp fullt lån og stipend for perioden de studerer, så totalsummen kommer an på hvor mange år graden deres er på. Standard nedbetalingstid er vel på 20 år når man har tippet en viss beløpsgrense, men man kan betale ned raskere om man ønsker og har mulighet til det. Alt dette finner du informasjon om på Lånekassens nettsider.

Hvor mye penger man har behov for er umulig å si; det kommer an på hvor man bor (levekostnader er gjerne høyere i Oslo enn i distriktene) og personlig forbruksmønster. Noen klarer seg lett på Lånekassens støtte, andre trenger en deltidsjobb for å få det hele til å gå rundt.

Skrevet

Det vanlige er å ta opp fullt studielån, dvs ca 80.000 i året, hvorav rundt 30.000 blir omgjort til stipend etter at eksamen er bestått. Dersom man skal studere i 6 år blir det rundt 300.000 i lån (forutsetter at alle eksamener er bestått), noe som etter min mening ikke er all verden. Når det gjelder nedbetaling, er jeg litt usikker, men har inntrykk av at det er ganske overkommelige beløp det er snakk om.

Du bør hvertfall ikke være bekymret over å måtte ta opp studielån, for det er det mest gunstigste lån som går an å få, og dersom du skulle bli arbeidsledig, syk eller det skjer noe annet som gjør at du ikke kan jobbe, får du lett betalingsutsettelse og du slipper å betale renter.

Skrevet

Studielån er ganske harmløst ja, og de som ikke tar opp fullt lån er en smule "dumme" spør du meg. Selv om du ikke har behov for lånet ville jeg likevel fått det utbetalt, plassert det på høyrentekonto og betalt alt tilbake den dagen studiene er avsluttet. Du sitter da igjen med en liten rentepremie. Har du råd til å miste dem kan du jo alltids investere dem i aksjer e.l og få enda større avkastning.

Merk at dette kun er å anbefale om du har mulighet til å få studielån, uten å egentlig ha behov for det...

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg bekymret meg mye for dette med studielån og det store beløpet dette utgjør, jeg har lån på rundt 350 000 etter endt studietid. Men når man etter endt utdanning har en grei inntekkt så får man ganske stort lån på hus etc, og da blir liksom studielånet ganske ubetydelig i forhold. Det er ikke mange 1000 man skal betale i måneden på nedbetalingen av lånet samtidig som man får skattefritak i forhold til studielånet også så i det store monnet av utgifter som plutselig kommer når man skal kjøpe hus etc så utgjør studielånet en ganske ubetydleg sum med penger.

Jeg har hatt fullt lån og samtidig jobba en del ved siden av studiet. Da har jeg jobbet meg opp en liten sparekonto som er veldig grei å ha når vi skal kjøpe hus slik at jeg har penger til opppussing, møbler etc og penger i bakhånd slik at det er et reservelager klart om noe skulle gå galt. Dersom man bor i et større by er det nesten umulig å leve på studielånet fordi leieinntektene utgjør så mye, det er noen som kalrer dette også men da er det mye man må være villig til å leve uten. En lten helgejobb er altså det beste, for et par tusen i måneden utgjør enorme mengder på levestandarden.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Oi så mange flotte svar!!! Takk da dere, ting føels mye lettere nå!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...