Gå til innhold

alkoholforbruk

Fremhevede innlegg

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om denne skal under denne kategorien, men jeg prøver allikevel.

Hva slags alkoholvaner har du og deres partner? de siste 2 årene har jeg drukket maks 10 ganger. Så ble jeg alenemor, og nå er jeg gjerne ute med venner annenhver helg, da blir det ofte ett glass vin eller 2-3.

Samboeren min, vi har bodd sammen i noen mnd., tar seg gjerne en drink midt i uken. eller en øl. Det skal sies at han aldri blir synlig beruset, men det faller ikke helt naturlig for meg alikevel. HVorfor ta en Cognac på en onsdagskveld liksom? Er dette vanlig? min familie er svært måteholden når det kommer til alkohol, mens stefaren til sambo var alkoholiker. Er det slik at barn som vokser opp med voksne som misbruker alkohol lettere får dette problemet selv? (selvom det ikke er biologisk far, men stefar) Når vil dere si at skillet mellom å hygge seg vs. å misbruke alkohol kommer? som sagt blir han aldri synlig beruset, jeg tror ikke dette er noe problem for han, men jeg ønsker å være på vakt mtp den fortiden han har.

setter pris på tilbakemeldinger!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jobber som bartender. Drikker ikke såfremt jeg ikke er på en vinsmaking o.l

Drikker da kun for å smake. Kona drikker heller ikke.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er da ganske mange som tar en drink eller øl midt i uka... så lenge det ikke pleier å bli tre-fire-fem fordi han egentlig ikke greier å holde seg til det han egentlig planlegger, er det jo ikke han som har et problem. Hadde vært mer bekymret om han drakk seg godt beruset i helgene eller ellers. Men om du ikke klarer å bli komfortabel med det, så er jo det lov det også. Ikke alltid det fungerer om partene i et par har for forskjellige holdninger til alkohol.

Gjest Gjest
Skrevet

Her i huset er det ganske vanlig at vi går ut og tar en øl midt i uka, eller tar en øl eller to hjemme til middag/kos på kvelden av og til. Vi drikker gjerne kraftig øl, med mye smak og drikker det absoludt for smakens skyld. Av og til deler vi ei øl også, bare for smaken.

Det er ganske normalt i mange familier å ta et glass vin/en cognac mitt i uka uten at dette er noe urovekkende. Så lenge man ikke drikker for å bli beruset, og ellers har et relativt måteholdent forhold til alkohol også i helger (dvs ikke drikker seg dritings hver helg) så er det helt ok og normalt å kunne ta seg en liten av ett eller annet også mitt i uka.

For meg er ikke dette stort annet enn å kjøpe snop en dag i uka eller kose seg litt ekstra med ei brus mitt i uka feks. Det er noe som er godt og som man kan nyte, på samme måte som et kakestykke. Blir det mer enn en cognac hadde jeg kanskje heller vært mer bekymret. De fleste voksne menn får lite alkoholdpåvirkning av en mindre cognac. Noen drikker også et glass vin til dagen, hver dag uten at dette heller er et problem.

Det er klart at man lærer problemløsningsstrategier fra oppleksten sin. Men er det slik at din mann tyr til alkohol i vanskelige situasjoner, er alkohol hans måte å takle stress på? Er alkohol nødvendig for at han skal kose seg? Blir han stresset om det ikke er alkohol i situasjoner hvor han forventet dette? Blir han gretten om han en dag skal kjøre feks og da ikke kan drikke? Det er mer slike ting du bør tenke på om du skal vurdere om alkoholforbruket er negativt. Det er følgene av alkoholen som er den viktigste komponenten, og ikke minst om det aktivt brukes som bedøvende middel for å takle stress i hverdagen.

Skrevet

jeg og samboeren drikker når vi fester, eller så tar vi øl til maten en sjelden gang.

jeg vokste også opp med en alkoholiker, så jeg tror nok at dette har påvirket meg og mine alkoholvaner.

tror jeg leste et sted at barn av alkoholikere har fire ganger så stor sjanse for å bli alkoholikere selv.

men jeg synes ikke at samboeren din har et uvanlig alkoholforbruk.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg drikker selv kun alkohol en sjelden gang, og kun når jeg har lyst på pga smaken. Hender jeg får lyst på et lite glass vin på en tirsdag, eller så hender det at jeg kan ta et glass vin i festlige lag. Min samboer derimot drikker ofte og mye. Han tar seg gjerne 2 øl på torsdagskvelden, også drikker han en del på fest. Så det går an å leve med forskjellig syn på alkohol uten at det er noe problem.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

En som har for høyt alkoholforbruk og er i faresonen / er alkoholiker er den som drikker seg stupfull hver gang. Kan ikke stoppe etter f.eks 3 øl.

En som tar seg 1- 2 øl man - ons - fre, vel det hørtes ut som alle engelskmenn!

Jeg drikker svært lite og sjelden, og hadde ikke satt pris på en som drakk ofte /mye.

Gjest gjestdeluxe
Skrevet (endret)

Hva slags alkoholvaner har du og deres partner?

"Du og deres partner"? :skravle:

Jeg har et veldig avslappet forhold til alkohol. Konsumet er ganske moderat. Det kan gå lange perioder mellom hver gang og som oftest er konsumet knyttet til middager eller andre opplevelser (konsert, festival, happenings, events). Jeg drikker ikke alkohol alene.

For å komme til det moderate nivået har jeg tidligere selvsagt opplevd å ha drukket for mye - og konsekvensene av det: ikke spesielt sjarmerende.

TS: om du føler din partners alkoholvaner som ubehagelige over tid, er det ikke sikkert det mønsteret passer deg.

Endret av gjestdeluxe
Skrevet

Jeg drikker aldri alene, men jeg kan godt ta et glass vin midt i uken i forbindelse med en middag hos venner(eller bare for å feire det fine været; selvsagt også da sammen med andre). Ellers drikker jeg når jeg er på fest, men drikker ikke så mye at jeg blir overstadig(selvsagt har jeg hatt episoder som ung hvor jeg ble overstadig, hvilket er en vesentlig del av grunnen til at jeg ikke gjør det i dag).

Skillet mellom å kunne hygge seg med en drink/et glass vin midt i uken og å misbruke alkohol kommer(etter min mening; jeg er ingen lege)inn når man bruker alkoholen til å døyve vonde følelser e.l. og ikke kan være den foruten. Men ja, det er ganske så vanlig å drikke èn alkoholenhet midt i uken, generelt sett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...