Gå til innhold

Merkelig lukt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min mann leier en leilighet i en gammel bygård i Oslo. Bygården er over 100 år gammel, så det er blitt gjort noen litt "hist-og-pist"-løsninger de siste 30 årene for å tilpasse den det nye århundret. Derfor har vi to varmtvannstanker. Én i skapet under vasken på kjøkkenet (ganske liten, holder kanskje til 4 oppvaskvann) og én større på badet.

På kjøkkenet vårt lukter det pussig. Det er en ganske tung, "kryddret" lukt. Lukta er ikke vond, men så absolutt ikke god heller. Først trodde jeg at det var noe galt med vasken, men etter gjentatte omganger med sluk-rens og plumbo, er lukta fortsatt ikke borte. Jeg tror den kommer fra skapet under vasken (der hvor varmtvannstanken er. Jeg har vasket skapet så godt jeg kan, men det er vanskelig å komme til siden varmtvannstanken er der og tar opp nesten hele skapet. Å komme bak tanken er umulig, og selve tanken er pakket inn i noe plastik-greier, så det er veldig mye kriker og kroker og nesten umulig å vaske.

Jeg har kjøpt en sånn Glade-greie som skal lukte godt (luftfrisker av gelé) og det hjelper litt, men den pussige lukta og luftfriskeren blandes.

Er det noen som har noen tips?

Gjest Blondie65
Skrevet

Har du renset vannlåsen?

Skrevet

Har du renset vannlåsen?

Vann...lås? Nei, det har jeg ikke gjort. Hav er en vannlås og hvordan renser man den? :sjenert:

Gjest ThatWoodcut
Skrevet

Kanskje det er selve vanntanken?

Gjest Blondie65
Skrevet

Vannlåsen er den buen under vasken som skal forhindre at vannet renner tilbake i vasken. Det er vanligvis en bue eller en T-forgrening på røret.

Les mer om vond lukt på kjøkken og vannlås i denne tråden.

Slik ser en vannlås ut.

Skrevet (endret)

Tusen takk for svar! Etter å ha sniffet meg rundt på kjøkkenet, har jeg oppdaget at luktet er sterkest ved vasken og ved ovnen. Jeg tror kanskje det er vifta det er noe galt med.

Vifta til ovnen er ikke i bruk (fordi den er så gammel) og ser mildt sag forj*vlig ut. Da vi flyttet inn hit gjorde jeg mitt beste for å få den ren, men det hjalp tydeligvis ikke så mye. Har nå plassert luftfriskere under vasken og i det hulrommet hvor lampa på vifta skulle vært. :fnise:

*edit: skrivefeil*

Endret av Alice123

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...