Kråkesaks Skrevet 20. mai 2010 #21 Skrevet 20. mai 2010 Kalles det baktalelser om man diskuterer en tråd i åpenhet? :klø: Å svare på Vito sine tråder kalles ikke noe som helst, tror jeg. Eventuelt bare selvpining.
jomfrua Skrevet 20. mai 2010 #22 Skrevet 20. mai 2010 TS - har du sett en optimistjolle??? Dine barn er for store. En optimistjolle er en enmanns(barn)jolle. Det er en regattabåt. Søk på nettet så får du sikkert svar. Jeg synes ihvertfall at dette er ikke en båt dere har behov for. Dine barn kan sikkert lære å seile med den - men seiling er ikke noe lærer seg selv - det er litt mer avansert enn det. Så hvis målet deres er at de skal delta i regattaer så ta kontakt med en seilforening - så får du kunnskap.
Gjest Vilma Skrevet 20. mai 2010 #23 Skrevet 20. mai 2010 Å svare på Vito sine tråder kalles ikke noe som helst, tror jeg. Eventuelt bare selvpining.
Cumulus Skrevet 22. mai 2010 #24 Skrevet 22. mai 2010 Deg O'Hara: Det første spørsmålet du svarte på var faktisk ikke stilt. Jeg var IKKE interessert i å vite hva andre ville gjøre eller ville gjøre, mine spørsmål var om guttenes evne til å lære å seile. Selvfølgelig snakker vi om ei Optimist-jolle, ordet står MEGET tydelig i innlegget! Og selvfølgelig kan ei jolle kullseile. Man kan kantre med en robåt også, det blir akkurat det samme. Hva så? Da hvelver man båten tilbake, kommer seg om bord og finner øsekaret. Vi snakker om ikke om Atlanterhavet i januar, vi snakker om en norsk fjord vår/sommer/høst, og ingen her vil bli regnet som "båtkyndig" om han/hun har særlige problemer med akkurat det! Dessuten: HVORFOR er en robåt bedre til fiske enn ei jolle? Vi har hittil notert to poeng, den er et par fot større, og den har ikke en bom som er i veien. Ingen av delene anser vi som vesentlig ut fra det fiske som faktisk skal bedrives. Helt enig at å seile ikke er "bare bare", derfor skrev jeg også tråden. Var dette MEGET uklart skrevet mht hvem vi ønsket svar fra, eller var det lesingen det var noe i veien med? Vito: Jeg hadde egentlig tenkt å svare deg i denne tråden, men etter svarene du gir andre så mistet jeg helt lysten. Ser du ikke at du er fryktelig arrogant og direkte frekk mot andre???
Gjest AnonymBruker Skrevet 23. mai 2010 #25 Skrevet 23. mai 2010 Vis du faktisk ønsker svar bør du skrive litt kortere. Man blir lei før man kommer halvveis. Enig...orker ikke å lese livshistorien til folk for et kort spørsmål. Ble lei etter et avsnitt...
feuerstein Skrevet 23. mai 2010 #26 Skrevet 23. mai 2010 En optimistjolle er nærmere en badeleke enn en fiskebåt. Veldig enkle å seile, enda enklere å velte. Det ville ikke falt meg inn å fiske fra en optimist, til det er den både for liten og for lunefull.
Gjest AnonymBruker Skrevet 6. juli 2010 #27 Skrevet 6. juli 2010 Må bare starte med å si at jeg er helt klar over at du ville ha svar før 20. mai, men hvis du droppet prosjektet, og muligheten skulle oppstå i fremtiden, så kan jeg bidra med følgende: 1) Med masse lesing, opplæringsvideoer, kullseiling, motivasjon og tålmodighet, skal seilkunsten kunne beherskes. Hvis du i det hele tatt vurderer å kjøpe en seilbåt så ville jeg helst sendt guttene på seilkurs (i danmark eller et annet sted) til å begynne med. Da får de testet om de liker seiling eller ikke. Ofte er det slik at folk enten virkelig elsker seiling, eller så går de veldig fort lei. Vet om flere som er båtvante fra ung alder hvor foreldrene har plassert dem på en jolle, og de virkelig misliker det. Om det er tomannsjolle eller enmannsjolle har ikke så mye å si. De vil fortsatt lære teorien bak seiling, og hvis man behersker en liten båt, så skal det ikke så mye til for å beherske en annen liten båt. 2) Nei, en optimistjolle vil ikke egne seg til bruk for husfiske. Båten er egnet for maks én 15-åring. Ikke to ungdomsskoleelever, og ihvertfall ikke en liten-mellomstor fangst. Båten er ekstremt liten og trang. Du må tenke på at du har en bom midt i veien, en mast, flyteputer, ristropper og rorforlenger. Selv om båten er over to meter lang, er den langt i fra romslig. I kraftigere vind og bølger så kan en ikke sammenligne stabilitet og kullseiling med velting av en robåt. Kullseiling skjer, og det, ofte (spesielt hvis man ikke mestrer båten 100%). Hvis man skal fiske, så må man ta ned seilet, og dette kommer til å ta opp hele plassen i båten. Det finnes båter som er bedre egnet til slike ting. Sjekk blant annet VG-jolle eller Walker Bay. Du kan google litt. Hvis du går på finn.no->båt->seilbåt->pris 0-69999, kommer det som regel opp en del alternativer med mindre joller som egner seg bedre til "hyttebruk".Sjoleir.no og andre sjøleirer pleier å ha vg-joller til salgs etter sesongene. 3) Optimister skal nok dessverre ikke stå på sjøen over lengre tid. Joller generelt burde settes på land. Hvis du ønsker en båt som kan stå på sjøen over lengre tid ville jeg heller anbefalt en liten båt med fast kjøl. Disse er laget for å stå på vannet over lengre tid. Jeg er usikker på om VG-jollene og walker bay er egnet for å stå på sjøen, men siden de kan brukes både som motorbåt og robåt, så vil jeg anta at de kommer til å tåle det litt mer enn en optimist, men her bare gjetter jeg, så beklager hvis svaret ikke er kyndig nok for deg. 4) Tror vi hopper over denne. Se på finn.no eller websidene til visse båtklasser. Der kan du som regel sammenligne. Jo eldre båten er, jo billigere er den som regel. Når det er sagt, så kan jeg, fra bunnen av mitt hjerte, si at seiling er en genial hobby/aktivitet/livsstil. Velger å være anonym jeg, tilfelle jeg blir slaktet i all offentlighet! Hoho!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå