Gå til innhold

Barn/ungdom og seiling

Anbefalte innlegg

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Vi har fem barn, bl a to gutter som starter i siste året i grunnskolen til høsten. Bor på landet, og har i dag fortøyningsplass for to robåter som hører til eiendommen. Guttene har lenge lurt på å sette utenbordsmotor på den ene, men slik retten til båtplass er formulert var vi redd for at plassen kunne gå tapt da, det har vi for et par dager siden fått bekreftet fra advokat at faren er absolutt er til stede for. Altså er «prosjekt utenbordsmotor» nå lagt på is. Guttene er flinke til å ro, men de ønsker også å kunne ha annen framdrift når de skal ut på fiskeplassene, så nå lurer de på ei seiljolle i Optimistklassen fra 2005 som er til salgs i brukbar nærhet. Egentlig er de vel ganske tent på å handle om de først er OK trygge på at de ikke ender med å dumme seg totalt ut for hele bygda – og ikke minst kjærestene :) – på første prøvetur. De har rodd fra de var fire – fem, er godt båtvant generelt, men kunnskaper mht seiling er nok svært så begrensede hos oss alle, og det som finnes er nok mest fra teoretisk plan/tilskuerplan. Ansporet av sine eldre brødre har nå også jentene (tre og fem år yngre) begynt å fatte interesse for å lære seg seiling. Vi tror absolutt seiling er en fornuftig hobby for dem alle, men vil gjerne han noen råd fra dem som er kyndige før vi endelig sier ja/nei til et kjøp. Nå blir altså våre spørsmål:

1)

Vil to slike gutter kunne lære å beherske seilkunsten på egen hånd? De starter som sagt nesten på 0-punktet, vi har knapt noe å bidra med utover hva de alt vet selv. Det er ingen mulighet for seilopplæring i rimelig nærhet, her er fritidsbåtmiljøet preget av småbåter på 10 – 15 fot med en liten uten- eller innenbordsmotor beregnet på «husfiske», litt større dagsturbåter/småsnekker av «tøff-tøff»-typen, en del robåter/joller, og noen få større feriebåter som ikke hører til i bygda, men viser seg i sommerhalvåret. De vil derimot ha mulighet til å delta ved et kurs i Danmark til høsten, men da med en noe større båt (tomandsjolle). Vi funnet ut at det er et ganske aktivt og godt miljø i såpass rimelig nærhet at guttene vil ha mulighet til å delta delvis her, for jentene blir det verre å delta mer enn sporadisk (pga reisetida her de ellers sovnet lenge før de er hjemme :) ). Guttene har, helt generelt, vist evne til å lære seg det de VIL lære seg. Begge har, som de fleste på deres alder her, nesten vokst opp i båt, har båtførerprøven (tror de leste boka på to – tre kvelder, de gav uttrykk for at dette jo ikke var annet enn «et lass med selvfølgeligheter alle visste») og de er generelt mye i naturen og har kunnskap om vær/vind på plass. De har heller ingen som helst motvilje (tvert imot) mot å lese ei bok på «voksennivå» om emnet, og vi/de tar – om det er formålstjenlig – gjerne imot råd om litteratur også.

2)

Vil ei slik Optist-jolle være egnet til bruk for husfiske? Vi snakker om fiske av typen ½ - ¾ time å ro fra brygga, i relativt innelukket farvann, dorg/harp/sjøfiskestang og fangst på normalt 10 – 12 kg, i «verste» fall når makrell og småsei er på sitt villigste 20 – 25? Vi vet godt båten er mest konkurransebåt, og den vil ganske sikkert også bli brukt slik når grei kyndighet er på plass (når de er trygge på at de etter et par forsøksrunder oftere vil ligge ovenfor enn nedenfor gjennomsnittsdeltakeren, vil jeg tro...) , men foreløpig blir den nok fiskebåt på hverdagskvelder og «turbåt» til holmer i nærområdet i lørdags- og søndagsettermiddager. Når vi vurderer båten som robåt virker den helt grei, men å vurdere en seilbåt har vi altså ingen særlig kyndighet i.

3)

Vi må også tenke sjøsetting og transport. Å sjøsette ved fortøyningsfestet vårt er mindre bra løsning, siden vi da må bære båten over en km. De ser for seg å gjøre som med robåtene: Sjøsette vår/ta i land høst ved ei grusstrand ganske nær, så seile båten til vårt feste og fortøye for sommeren. Å kjøre båten hit er intet problem, vi har stor pickup med lastelengde som båtlengden. Da må imidlertid båt/mast/seil bæres 200, kanskje 250 m i tilnærmet flatt terreng, er det praktisk problem for 3 – 4 personer? Så kommer også mast/seil, dette formoder vi bør tas i land for hver gang – hærverk er null problem, men festeplassen er noe vindutsatt. Er dette mulig å demontere uten å bruke «uendelig» tid, og er dette mulig å bære en km for to (kraftige) gutter på 14 ½ . Helst sammen med en fiskehank på 5 – 10 kg og evt ei fiskestang. :) Er det evt mulig å transportere dette på en sykkeltilhenger som tåler maks 25 kg/har en kasse på ca 70 x 40 cm, og deretter til fots ca 200 m i en tanke ulendt terreng?

4)

Om svar vi får på 1) - 3) ikke er klart negative, slik at prosjektet droppes, er også følgende spørsmål relevant: Er en pris på 7 000 kr for en slik båt som gir inntrykk av et absolutt godt vedlikehold (virker helst til å være lagret enn brukt :) en grei pris? Vurderer vi «som robåt» virker det dyrt, men her er jo mast og seil også, og vi aner ikke hva det betyr mht pris. Selger mener prisen er rimelig, men jeg har jo ennå til gode å møte en selger som mener en pris er dyr. :) Båten heter DanMark Winner eller noe slikt og er «regattaklar, hva som nå ligger i det».

Guttene har båten på hånd til 20. mai kl 1400, så de vil jo helst ta en avgjørelse før skoletid den dagen. Altså bør svar det skal tas hensyn til være på plass i løpet av 19. mai, helst til arbeidstids slutt, så vi kan diskutere rundt middagsbordet.

Takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du sjekket hva tilsvarende båter ligger ute på Finn for? Da ser du fort hvordan prisen er.

Gjest Vilma
Skrevet

Vis du faktisk ønsker svar bør du skrive litt kortere. Man blir lei før man kommer halvveis.

Skrevet (endret)

Det å seile er ikke bare bare. Om de ikke har noen som kan lære de i nærheten ville jeg ikke kjøpt noen båt.

Edit: Jeg går ut fra at det er en Optimistjolle du snakker om???

Og joller kan kullseile, etter min kunnskap. En vanlig seilbåt er "umulig" å kullseile. Og det å bruke en jolle til fisking? Det ville ikke jeg gjort, da er det bedre med en vanlig båt.

Endret av O'hara
Gjest navnelapp
Skrevet

Eg ville nok sendt dei på seilkurs før eg kjøpte dei båt, ja.

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Kjapp oppdatering før jeg avslutter denne tråden. Takk for det lille med seriøse merknader som kom inn, skal oppsummere her:

Deg først Chica: Vi hadde selvfølgelig undersøkt både på finn.no og på et bedre båtsted. Poenget var at inntil i går var akkurat denne båttypen ikke tilgjengelig. I går fant vi en, prisen var her dobbelt så dyr, men båten var også nyere og hadde litt mer ekstraustyr. Men ut fra hva vi ellers har klart å spore opp, fra danske nettsteder f eks, ble guttene og vi veldig enige om at prismessig var båten helt OK.

Så deg Vilma: Målgruppen jeg faktisk skrev for å få svar fra, den som hadde erfaring fra seiling, tåler utmerket godt å lese et innlegg med lengde som ei A4-side. Masekopper som egentlig ikke har noe å fare med, bare behov for å svare på emner de ikke er komtent til, blir lei. Takk og pris for det! Innleggets lengde var VELDIG bevisst!

Deg O'Hara: Det første spørsmålet du svarte på var faktisk ikke stilt. Jeg var IKKE interessert i å vite hva andre ville gjøre eller ville gjøre, mine spørsmål var om guttenes evne til å lære å seile.

Selvfølgelig snakker vi om ei Optimist-jolle, ordet står MEGET tydelig i innlegget! Og selvfølgelig kan ei jolle kullseile. Man kan kantre med en robåt også, det blir akkurat det samme. Hva så? Da hvelver man båten tilbake, kommer seg om bord og finner øsekaret. Vi snakker om ikke om Atlanterhavet i januar, vi snakker om en norsk fjord vår/sommer/høst, og ingen her vil bli regnet som "båtkyndig" om han/hun har særlige problemer med akkurat det! Dessuten: HVORFOR er en robåt bedre til fiske enn ei jolle? Vi har hittil notert to poeng, den er et par fot større, og den har ikke en bom som er i veien. Ingen av delene anser vi som vesentlig ut fra det fiske som faktisk skal bedrives. Helt enig at å seile ikke er "bare bare", derfor skrev jeg også tråden.

Alt godt: Samme poeng for deg som for O'Hara.

Alt i alt: Ikke veldig mye å bygge på, utover hva vi visste. Nå har vi hatt kontakt med nærmeste "seilermiljø" og fått mer svar enn vi turde håpe på i løpet av så kort tid. Det vi har fått klarlagt er:

Det er ingen problem å lære seilkunsten på egen hånd, men man lærer mye mer effektivt undre kyndig opplæring. Ikke akkurat noen overraskelse, men godt å få bekreftet.

Kurs er fullt tilgjengelig, men ikke før sommeren 2011, årets kurs er allerede godt i gang. Her tror vi imidlertid vi har funnet annen løsning.

Altså, veldig kort oppsummert: Vi har besluttet handel, faktisk kjøp av to båter. Jeg kommer mer tilbake til saken i annet innlegg

Skrevet

Hvordan skal noen av oss vite hvor lærevillig og -kyndig dine gutter er? Vi kjenner de jo ikke...

Jeg har selv gått seilkurs, og vi har seilbåt, min mann er habil seiler i flere år, både innenriks og i større farvann, så jeg mener selv jeg har en liten anelse om hvordan det er. Og jeg står for det jeg sier, jeg ville ikke ha kjøpt en båt til noen om jeg ikke hadde hatt noen som kunne lære de det i nærheten. Kan du på noen måte fortelle hvorfor i all verden det er galt av noen å si noe slikt?? Vi svarer utfra våre kunnskaper om deg, din situasjon og egen kunnskap. Om du mener at det bare er eksperter i et fag som skal kunne uttale seg i tråder du lager, så må du være så snill å understreke det i startinnlegget ditt slik at andre bare kan la deg være helt i fred.

Grunnen til at jeg spurte om jollen er at jeg dessverre kanskje ikke leste godt nok alle dine betegnelser men, under punkt to, så står:

2)

Vil ei slik Optist-jolle være egnet til bruk for husfiske?

Og dermed finner jeg det riktig å spørre om det er en Optimistjolle... Beklager så mye at jeg ikke greier å håndtere absolutt all den informasjonen du gir i hovedinnlegg, men mulig jeg ikke er smartere enn som så.

Godt dere finner ut av ting på egen hånd, og kanskje det er det du heller skal fortsette med? Jeg synes, personlig, at du kanskje "hogger hodet av" de som prøver å komme med svar til deg.

Lykke til fremover!

Skrevet

Godt dere finner ut av ting på egen hånd, og kanskje det er det du heller skal fortsette med? Jeg synes, personlig, at du kanskje "hogger hodet av" de som prøver å komme med svar til deg.

Enig med deg. Det kommer lange utredninger etterfulgt av et spørsmål, de som svarer får kjeft og TS kommer med noe ala "vi har spurt noen kyndige vi kjenner og bla bla bla..." Hvorfor ikke bare spørre dem først som sist, så slipper du å plages med å lese svarene du får her inne?

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Hvordan skal noen av oss vite hvor lærevillig og -kyndig dine gutter er? Vi kjenner de jo ikke...

Jeg har selv gått seilkurs, og vi har seilbåt, min mann er habil seiler i flere år, både innenriks og i større farvann, så jeg mener selv jeg har en liten anelse om hvordan det er. Og jeg står for det jeg sier, jeg ville ikke ha kjøpt en båt til noen om jeg ikke hadde hatt noen som kunne lære de det i nærheten. Kan du på noen måte fortelle hvorfor i all verden det er galt av noen å si noe slikt?? Vi svarer utfra våre kunnskaper om deg, din situasjon og egen kunnskap. Om du mener at det bare er eksperter i et fag som skal kunne uttale seg i tråder du lager, så må du være så snill å understreke det i startinnlegget ditt slik at andre bare kan la deg være helt i fred.

Grunnen til at jeg spurte om jollen er at jeg dessverre kanskje ikke leste godt nok alle dine betegnelser men, under punkt to, så står:

Og dermed finner jeg det riktig å spørre om det er en Optimistjolle... Beklager så mye at jeg ikke greier å håndtere absolutt all den informasjonen du gir i hovedinnlegg, men mulig jeg ikke er smartere enn som så.

Lykke til fremover!

Lærevilligheten og kyndigheten er litt beskrevet, men akkurat det spørsmålet er ellers riktig. Imidlertid: I mitt HI står "... men vil gjerne han noen råd fra dem som er kyndige før vi endelig sier ja/nei til et kjøp. Nå blir altså våre spørsmål:..."

Var dette MEGET uklart skrevet mht hvem vi ønsket svar fra, eller var det lesingen det var noe i veien med?

Når jeg skriver "Optimist-jolle" hva tror du da jeg mener? Optimist-jolle, snipe eller skonnert? Å da spørre om jeg mener ei Optimist-jolle, nei, det er det samme som å fortelle - med to tykke strek under - at "enten så har jeg ikke lest innlegget, eller så har jeg ikke hode til å forstå hva jeg leser"! Da får du også regne med et svar deretter, og at du avskrives som KYNDIG pr omgående. Selvfølgelig kan du si hva du mener, men du svarte faktisk på et spørsmål som ikke var stilt, og må tåle kritikk for det. Derimot svarte du IKKE på spørsmål 2 og 3, og du svarte - etter vår oppfatning, og hva vi nå vet, men ikke da vi skrev - dårlig på spørsmål 1.

Jeg stiller nemlig visse kvalitetskrav når jeg ønsker "noen råd fra dem som er kyndige"! Da biter jeg også hodet av dem som IKKE er kyndige, men bare opptatt av av å svare på det de ikke har kyndighet om. De var nemlig ikke bedt om å svare. Det samme med dem som er "kyndige" i egne øyne og helt åpenbart dårligere inne i spørsmålene jeg har stilt enn vi selv, som IKKE er "kyndige" i dette. Kort sagt: Noen ganger skal man heller holde munnen lukket og la andre tro at man er ukyndig enn å åpne den og fjerne enhver tvil!

Skrevet

Når jeg skriver "Optimist-jolle" hva tror du da jeg mener?

Det står ikke Optimist-jolle. ;)

Skrevet

:hoho:

Vet du vito, jeg må faktisk le litt av deg. Du er så i forsvar for det meste, og ser ikke selv at mange finner det svært fornøyelig at du er så til de grader detaljfokusert. Du spør i et forum som overhodet ikke er et forum for spesielle ting. Et slikt spørsmål som du stiller angående seiling burde du ha lagt ut i et forum som er beregnet for seilere. Ikke i et slikt generelt forum som kvinneguiden er. Her inne er det mest vanlige mennesker med personlige erfaringer, samt svært mange med gode kunnskaper innenfor ulike felt.

Den måten du forventer svar fra andre gjør at mange rett og slett ikke orker, de orker ikke svar deg, for det er svært sjelden at svar fra noen her inne er rett og slett godt nok for deg.

Jeg ønsker deg bare rett og slett lykke til, og jeg kommer fortsatt til å synes det er ganske så fornøyelig disse trådene dine. Takk for latteren! :)

Skrevet (endret)

Det står ikke Optimist-jolle. ;)

Det gjør det, selv om jeg godt skjønner at det ikke er så lett å få med seg alt i innleggene til Vito.

Vil ei slik Optist-jolle være egnet til bruk for husfiske?

Jeg lurer forøvrig på hvordan det blir i Vito-heimen når sønnene hennes skal gifte seg. Er detaljene for bryllupet klart, kanskje?

Endret av Het Potet
Skrevet (endret)

Det står begge deler. I første avsnitt står det Optimist-jolle, under punkt to står det Optist-jolle. Men jeg, vel, det blir kanskje litt mye for meg, jeg er jo en enkel sjel. Jeg fikk ikke med meg det i det første avsnittet.

:)

Endret av O'hara
Skrevet

Det står begge deler. I første avsnitt står det Optimist-jolle, under punkt to står det Optist-jolle. Men jeg, vel, det blir kanskje litt mye for meg, jeg er jo en enkel sjel. Jeg fikk ikke med meg det i det første avsnittet.

å nå lurer de på ei seiljolle i Optimistklassen fra 2005

Det kan hende Vito lærer seg en dag at man får med seg hva hun lurer på om hun ikke skriver 1000 andre ting i innlegget, men jeg tviler. Hun har jo øye for detaljer. ;)

Skrevet

Jeg er også en enkel sjel og får sjelden med meg alt når det blir for mye detaljer.

Skrevet

Åh?!

Detaljer i massevis altså? Det hadde jeg ikke fått med meg.....

:ler:

Nei, det blir litt mye, og vel våre svar er sjelden godt nok for Vito uansett, så, spiller det egentlig noen rolle hva vi svarer?? :vetikke:

Skrevet

Åh?!

Detaljer i massevis altså? Det hadde jeg ikke fått med meg.....

:ler:

Nei, det blir litt mye, og vel våre svar er sjelden godt nok for Vito uansett, så, spiller det egentlig noen rolle hva vi svarer?? :vetikke:

Nei, det gjør jo ikke det. Det viktigste er jo uansett at man har nick når man svarer. Noe annet er ikke bare fornærmende, men også fordomsfullt.

Skrevet

Klart!

Det burde jo egentlig ha vært nedskrevet i reglene til KG.....

Gjest Vito - nr to
Skrevet

Det kan hende Vito lærer seg en dag at man får med seg hva hun lurer på om hun ikke skriver 1000 andre ting i innlegget, men jeg tviler. Hun har jo øye for detaljer. ;)

Jeg skriver "1 000 andre ting" med en veldig spesiell hensikt! Sortere ut dem som kan lese en tekst på ei A4-side og SETTE SEG INN I HVA DET SPØRRES OM og dem som ikke kan! Gjett tre ganger om jeg har et veldig behov for svar fra de siste...

Poenget er ikke mange svar, poenget er minst ett, gjerne to - tre brukbare svar. Fra MER kyndige enn oss selv. Jeg ønsker det ikke, men lever godt med en tom tråd, det forteller meg: "OK, her fant jeg ingen kyndige på dette området, da får vi enten søke kunnskap annetsteds eller ta en avgjørelse basert på den kunnskapen vi har." Derimot irriterer ukyndige masekommer som ikke engang kan lese et innlegg for å finne ut hva det spørres om, langt mindre svare på spørsmålene, meg grenseløst. Når jeg får SLIKE svar har du helt rett i ditt spørsmål: Det spiller ingen rolle hva man svarer. Som sagt, noen ganger skal man heller holde munnen lukket, og la de andre tro man er ukyndig, enn åpne den og fjerne tvilen.

Ellers: Vi har tatt en avgjørelse, og jeg setter punktum for å delta på tråden for min del. Fortsett gjerne med avsporing og baktalelser om noen har glede av det, debatten om spørsmålene i HI er tydeligvis slutt. :)

Skrevet

Kalles det baktalelser om man diskuterer en tråd i åpenhet? :klø:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...