Gå til innhold

8 av 10 motorsykkelulykker


Supraspinatus

Anbefalte innlegg

Litt usikker på om denne saken høres mest hjemme her, eller på aktuelle saker.

Bakgrunn for tråden: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10006383

Det kan virke som sensasjonen i saken er at det er så mange menneskelige feil.

Jeg har lest en del om hvordan hendelser og ulykker skjer i flere bransjer og det går alltid igjen at det er mennesket (kombinert med andre faktorer) som svikter. Dette er jo en bra ting og jeg tror ikke alle er klar over hvor mye bedre det er at mennesket svikter enn at det mekaniske gjør det - sett at utfallet blir det samme.

Menneskelige feil kan vi gjøre noe med gjennom holdningskampanjer og opplæring. Nå starter høysesongen for ulykker både på veien, på vannet og i luften. Det er ikke et nederlag å ta det litt roligere!

God sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig, menneskelig svikt er å foretrekke foran at hjulet skulle falle av eller plutselig bremsesvikt. Så skal det sies at enkelt motorsyklister også er i overkant aggresive og risikovillige, selv om det er langt fra alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ofte skyldes det helt klart at den som kjører tror h*n er superman og ikke behersker hverken sykkelen, kreftene eller hastigheten.

Andre ganger skyldes ulykker dessverre at mange bilister ikke "ser" motorsyklistene, så man skal være veldig obs når man kjører MC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også et veldig godt poeng. Jeg har selv kjørt over 10 000 km på moped, og kjenner igjen den problemstillingen veldig godt. Jeg har holdt på å bli nedkjørt i rundkjøringer flere ganger da folk bare har bust rett inn uten å legge merke til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hadde vi egentlig trodd at mekanisk svikt sto for mesteparten av ulykkene, da? Det sto jo egentlig ikke noe nytt og banebrytende i den artikkelen i det hele tatt. Og jeg syns det er ganske facinerede at de tar med at 90 prosent av førerene var menn, og 40 prosent av dem mellom 35 og 49. Kan det være fordi en stor prosentdel av motorsykkelførerene faller innunder denne kategorien?

Dessuten provoserer det meg faktisk kraftig at de ikke et sted nevner at veldig mange ulykker skyldes at bilfører ikke er oppmerksom nok på motorsyklister: stor respekt og rettsvern har motorsyklistene idag. Ja, mange motorsyklister er verdensmestre og tar for store sjanser med fatale utfall, men vi tar i så fall som regel bare oss selv med i fallet. Bilistene tar som regel en medtraffikant, mens de selv går fra uskadet.

Se oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...