Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte å skaffe meg kredittkort da vi skal på en lengre utenlandsferie, men hvilket kredittkort skal jeg velge? Jeg er rett og slett helt blank :P

Videoannonse
Annonse
Gjest Vito - nr to
Skrevet

Tenkte å skaffe meg kredittkort da vi skal på en lengre utenlandsferie, men hvilket kredittkort skal jeg velge? Jeg er rett og slett helt blank :P

Generelt vi jeg jo anbefale å droppe KREDITTkort da, om du ikke av en eller annen grunn MÅ ha det pga reisen, og heller satse på et DEBETkort hvor du belastes bankkontoen mest mulig umiddelbart (i prinsippet pr omgående, men teknikken tillater ikke alltid det). I så fall blir det jo VISA, som ellers har klart mest brukersteder i verden generelt. Det finnes imidlertid steder utenfor Europa hvor dekningen for VISA visstnok kan være så som så, og hvor andre alternativer er bedre.

Skrevet

Generelt vi jeg jo anbefale å droppe KREDITTkort da, om du ikke av en eller annen grunn MÅ ha det pga reisen, og heller satse på et DEBETkort hvor du belastes bankkontoen mest mulig umiddelbart (i prinsippet pr omgående, men teknikken tillater ikke alltid det). I så fall blir det jo VISA, som ellers har klart mest brukersteder i verden generelt. Det finnes imidlertid steder utenfor Europa hvor dekningen for VISA visstnok kan være så som så, og hvor andre alternativer er bedre.

Hvorfor bør jeg velge debetkort over kredittkort da? Pengene er jo på en konto her hjemme uansett, så spiller det noen rolle om jeg betaler når jeg kommer hjem eller om jeg betaler når jeg er der da?

Jeg vil jo velge det som har best vilkår :)

Skrevet

Kredittkort er jo dyrere enn debetkort.

Skrevet

Jeg bruker Skandiabanken sitt, og er veldig fornøyd med det. Har alle andre kontoer der og, så ble naturlig å velge kredittkort i samme bank. Da har man 50 dager før man må betale, og det er bare årsavgift på 50 kr. Skandiabanken er også gebyrfritt både i Norge og i utlandet, og det er veldiog greit når man er på tur (vet ikke hvor mye de andre bankene tar og om det egentlig er så mye å spare men).

Jeg har alltid med meg kredittkort når jeg er ute å reiser, hovedsaklig som et ekstrakort i tilfelle noe skulle skje. Husk å oppbevar kortene på forskjellige steder, slik at hvis debetkortet blir stjålet, har du fortsatt kredittkortet tilgjengelig! :)

Gjest Vito - nr to
Skrevet (endret)

Hvorfor bør jeg velge debetkort over kredittkort da? Pengene er jo på en konto her hjemme uansett, så spiller det noen rolle om jeg betaler når jeg kommer hjem eller om jeg betaler når jeg er der da?

Jeg vil jo velge det som har best vilkår :)

Fordi et debetkort - i alle fall i prinsippet - stopper deg i tide om du går "shop-amok". :) VET DU - 110 % sikkert - at det ikke er tilfelle betyr det ingenting. Vet du det ikke er du "fanget" med et kredittkort og stanset med et debetkort. Kredittkortselskapene lever langt bedre av slike kunder enn av dem som bruker kortet som det skal. Men DU kjenner deg selv best, men svar var jo gitt på helt generell basis. :)

Som også påpekt av andre: Kredittkort er i 99 % av tilfellene både dyrere å ha og dyrere å bruke enn debetkort, men de gir også litt fordeler. Ofte en forsikring du ikke trenger om du har reiseforsikring, f eks.

Endret av Vito - nr to
Skrevet

Som kredittkort til bruk ved betaling i butikk/hotell/restaurant etc er det over middels. Som kort for å ta ut kontanter er det dårlig.

Men jeg tenker å ta ut en del kontanter før jeg drar :) Har ganske god selvkontroll så overbruk med kredittkortet blir nok ikke noe problem :P

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Det er rett og slett alvorlig teit å reise utenlands med bare ett kort. En økonomisk ansvarlig person klarer fint å begrense bruken av et kredittkort.

Jeg jobber i bank,og når kunder ringer fra Langtvekkistan og sier at de har mistet det ENE kortet de hadde med seg synes jeg ikke synd på de...som man reder så ligger man.

Jeg vil anbefale VISA, fordi de er så store og har gode kontorer i de fleste land. Det kan være nyttig når du er langt borte i et land der banken din ikke har filialer, og gjør det lettere for banken din hjemme å hjelpe deg. Wherever the future takes you ;) Du kan godt ha flere kredittkort også for å være sikker på at du finner et som blir akseptert. I en god bank skal det ikke koste noe å ha et kredittkort du ikke bruker. Det eneste som er gebyr for på Visa Gold i min bank er kontantuttak.

Visa Gold

Skrevet

HELT uenig.

Jeg er enig i at det er lurt å ta med minst 2 kort.

Et debetkort til bruk i minibanker.

Et kredittkort til bruk for nærmest alt annet.

Kredittkort er sikrere å bruke, rett og slett fordi det IKKE er knyttet opp mot din konto. Altså at det er en långiver, som betaler for deg (foreløpig)

Jeg reiser mye utenlands i jobb og mye privat også.

Bruker stort sett kred.kort til alt.

Mastecard eller visa, er stort sett det samme i alle siviliserte land.

Ved misbruk, så skal du være like sikret om det er kred, eller deb.kort. Men i praksis er det nok ikke slik.

Altså minst 2 kort. Plassert på 2 steder.

og gjerne noe cash i tillegg.

Skrevet

American Express er ikke så utbredt som Visa og MasterCard, så det vil være svært mange steder man ikke får benyttet dette kortet.

Jeg har et Diners kort selv, som blir litt det samme som AmEx, og det er et back up kort som svært sjelden benyttes og som er i tillegg til annet kredittkort (og som jeg hovedsaklig har pga tilgang til Diners Lounge på flyplasser).

Jeg ville aldri valgt AmEx eller Diners som eneste tilleggskort.

Utover det er jeg enig med de fleste i denne tråden. Å ha flere kort er et must, og da helst kredittkort + debetkort, og ikke kun debetkort. Som Østlandet skriver, debetkort til kontantuttak og kredittkort til alt annet.

Skrevet

Jeg har et Mastercard via LO Favør. Det er gratis å bruke og ingen årsavgift. Det som koster er uttak av kontanter og hvis du ikke betaler ved forfall.

Jeg bruker kortet mitt til nettandel og på ferier i utlandet. Det er billigere å dra Mastercardet enn Visakortet. Det er greit å ha et ekstra kort i tilleg til de to visakortene mine når jeg er i utlandet. Jeg har kontroll på hvor mye jeg kan belaste kortet og betaler i tide, så for meg funker det fint.

Skrevet

Jeg har mastercard gjennom dnbnor og gjensidige, og begge kortene er gratis (inkludert i kundeprogram, så strengt tatt ikke helt gratis :) ). Kostnader for bruk av visa og mastercard er de samme i utlandet.

Min erfaring er at de fleste kundeprogrammene har inkludert visa og mastercard, i tillegg til at man gjerne får andre fordeler (billigere å bruke både visa og mastercard, bedre rente på sparekonto og liknende), så du kan jo sjekke opp om banken din har noe sånt?

Ikke helt on-topic, men jeg vil på det sterkeste anbefale bruk av mastercard til betaling av leiebiler, hoteller og liknende. Jeg har opplevd at de har reservert et par tusen ekstra fra kontoen uten å si ifra (istedenfor at du betaler depositum). Såvidt jeg har forstått er ikke dette lov, men det hjelper deg fint lite når du står der med 5000 mindre på konto enn du skulle hatt fordi hotellet har reservert pengene (har skjedd meg minst 2-3 ganger).

En annen grunn til å bruke mastercard er at man mye lettere oppdager "fishy" uttak i tilfelle missbruk av kortet, på visakortet blir jo uttakene bare blandet inn sammen med alt annet, og er fort gjort å overse.

Skrevet

Jeg er kronisk og innbitt motstander av krdittkort, så vil ikke anbefale å ha det i det hele tatt. Ser daglig skrekkeksempler i forbindelse med jobb. :hakeslepp:

Men skjønner absolutt at det kan være kjekt- særlig dersom man har betalingsevnen- og moralen- i orden. :)

Mastercard via jobben bør være en fin ordning i så måte.

Skrevet

Dere som ikke anbefaler kredittkort, er dere svake sjeler? Et kredittkort er bare en sikkerhet, ikke utvidet kjøpekraft. Man handler da ikke mer bare fordi man har et kredittkort, man bør iallefall ikke det...

Når det er sagt så ble det faktisk utført et forsøk der noen personer ble gitt en postordrekatalog. På enkelte av bordene var det en Mastercard-logo, og de personene som satt ved disse bordene hadde ca 30% høyere betalingsvilje. Skremmende...

Skrevet

HELT uenig.

Jeg er enig i at det er lurt å ta med minst 2 kort.

Et debetkort til bruk i minibanker.

Et kredittkort til bruk for nærmest alt annet.

Kredittkort er sikrere å bruke, rett og slett fordi det IKKE er knyttet opp mot din konto. Altså at det er en långiver, som betaler for deg (foreløpig)

Jeg reiser mye utenlands i jobb og mye privat også.

Bruker stort sett kred.kort til alt.

Mastecard eller visa, er stort sett det samme i alle siviliserte land.

Ved misbruk, så skal du være like sikret om det er kred, eller deb.kort. Men i praksis er det nok ikke slik.

Altså minst 2 kort. Plassert på 2 steder.

og gjerne noe cash i tillegg.

Enig enig enig. Det er definitivt best å ha med BEGGE DELER.

Jeg har med meg vanlig visa og mastercard fra DnB Nor når jeg reiser. Jeg har såpass kontroll på meg selv at jeg ikke handler for mer enn jeg vet jeg kan betale tilbake. Vi har også kjøpt det meste av reisene våre på mastercardet (inkl. reise- og avbestillingsforsikring hvis man betaler med mastercardet)

Skrevet

Dere som ikke anbefaler kredittkort, er dere svake sjeler? Et kredittkort er bare en sikkerhet, ikke utvidet kjøpekraft. Man handler da ikke mer bare fordi man har et kredittkort, man bør iallefall ikke det...

Når det er sagt så ble det faktisk utført et forsøk der noen personer ble gitt en postordrekatalog. På enkelte av bordene var det en Mastercard-logo, og de personene som satt ved disse bordene hadde ca 30% høyere betalingsvilje. Skremmende...

Det er jo nok av skrekkeksempler på missbruk av kredittkort (se bare på f.eks Luksusfellen på tv3).

Men jeg håper (og tror) at de fleste voksne mennesker har vett nok til å ikke bruke mer penger enn de har råd til...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...