Karry Skrevet 15. mai 2010 #1 Skrevet 15. mai 2010 Bare lurer. Er sterk lidenskap noe hvem som helst kan oppleve avhengig av en god match, eller er det sånn at noen er mer lidenskapelige enn andre?
Steinar40 Skrevet 15. mai 2010 #2 Skrevet 15. mai 2010 (endret) Bare lurer. Er sterk lidenskap noe hvem som helst kan oppleve avhengig av en god match, eller er det sånn at noen er mer lidenskapelige enn andre? Begge deler kan være tilfellet, tenker jeg. Spørs forsåvidt litt på hva du mener med lidenskap. Lidenskap kan bety forelskelse, kjærlighet, seksualdrift, eller en kombinasjon. En god match (kjemi) mellom to personer vil da frembringe en individuell grad av lidenskap i begge. Den ene kan (vil) altså føle sterkere lidenskap enn den andre. Det som også er interessant er forøvrig at spesielt seksualdriften ofte ser ut til å være kjønn- og alderavhengig. Menn vil veldig ofte ha sterkest seksualdrift allerede i og etter puberteten, og den vil deretter som regel synke gradvis med årene. Kvinner kan imidlertid få sterkere seksualdrift senere i livet (etter 40 årene) etter hva jeg har forstått. Hvis dette virkelig er tilfellet, så er det biologisk vanskelig å forklare på noen annen måte enn at kvinnen ikke ønsker å få altfor mange barn. En annen mulighet er at det ikke finnes noen biologisk forklaring på det, fordi det er en moderne kulturelt betinget foreteelse. Biologisk har mennesket i tidligere tider reprodusert seg allerede lenge før 30-års alderen. Det var ikke altfor mange som levde særlig mye lenger heller. Og som regel var man da besteforelder i 30-års alder. Endret 15. mai 2010 av Steinar40
Gjest brutal_mann Skrevet 15. mai 2010 #3 Skrevet 15. mai 2010 Enten har en evner til lidenskap eller så har en det ikke. Jeg har Møter aldri damer som matcher der...
Christa Skrevet 15. mai 2010 #4 Skrevet 15. mai 2010 Enten har en evner til lidenskap eller så har en det ikke. Jeg har Møter aldri damer som matcher der... Det er ikke mitt inntrykk, Brutal Mann. Jeg har hatt noen partnere og det er stoor forskjell på i hvilken grad det er lidenskap i forholdet! Jeg har hatt menn som med et blikk har fått meg bråtent og har ført meg til himmels. Det er kraft, dynamikk, temperatur...Og det skjer hver gang vi har møttes. Det bare er der. Med andre derimot er det mer hverdagslig og ikke spesielt mye lidenskap. Kan være greitt det og, men klart at der det er sterk lidenskap gir det forholdet en ekstra dimensjon. Jeg endrer meg utfra den personen jeg er sammen med. Og med det tror jeg at lidenskap kan lokkes fram. Men kjemien mellom de to må selvsagt være der i utg.pkt :-) Begge må imdileltid være interessert i at det skal fungere og bli best mulig. Det er viktig!
Cordelia Skrevet 16. mai 2010 #5 Skrevet 16. mai 2010 (endret) Noen er nok mer lidenskaplige enn andre, samtidig som lidenskap kan fremkalles av personer man har en spesiell kjemi med og/eller er tiltrukket av. Endret 16. mai 2010 av Cordelia
engel med sorte vinger Skrevet 16. mai 2010 #6 Skrevet 16. mai 2010 Har dere noen tanker om det er forskjell på lidenskapen en person har med et annet menneske og den lidenskapen samme person kan ha for en sak, en hobby e.l? Altså at personen kan være "lidenskaplig opptatt" av golf, men en kald fisk i heimen? Hvordan kan det ha seg? Hvorfor er man da i forholdet?
Steinar40 Skrevet 16. mai 2010 #7 Skrevet 16. mai 2010 (endret) Har dere noen tanker om det er forskjell på lidenskapen en person har med et annet menneske og den lidenskapen samme person kan ha for en sak, en hobby e.l? Altså at personen kan være "lidenskaplig opptatt" av golf, men en kald fisk i heimen? Hvordan kan det ha seg? Hvorfor er man da i forholdet? Spørsmålet er altså hvorfor man er i forholdet når man er en kald fisk i heimen? Svaret er enkelt egentlig. Det er en ren (bevisst og ubevisst) nyttevurdering man gjør som egoist. Altså, har "jeg" mer nytte og flere fordeler av å være i forholdet, enn av å ikke være i det. Med andre ord, så lenge nytteverdien og fordelene ligger over personens minimumskrav, så blir personen i forholdet. Ser du det? Det kan forøvrig godt være at denne vurderingen jeg viser til over, er en av de største forskjellene mellom kvinner og menn. Altså, at det typisk er menn som gjør slike vurderinger, mens kvinner "tenker" mer med følelsene. Endret 16. mai 2010 av Steinar40
Gjest brutal_mann Skrevet 16. mai 2010 #8 Skrevet 16. mai 2010 Helt forskjellige ting. Men kan være like mye preget av skylapper. Lidenskap for ting er alltid kaldt i bun og grunn.
Karry Skrevet 16. mai 2010 Forfatter #9 Skrevet 16. mai 2010 Helt forskjellige ting. Men kan være like mye preget av skylapper. Lidenskap for ting er alltid kaldt i bun og grunn. Ja er det egentlig det? Kan jo være at noen mennesker av type går enormt opp i alt de begjærer enten det er mennesker eller hobbyer. På den annen side, som jeg leste, "holding pets are always a substitute". Om man ikke får dekket det man trenger i relasjonen går man inn i andre ting istedet, kanskje mer som en fattigslig flukt eller ubevisst feilslått behovsdekning som gir en viss god følelse likevel langt unna det man egentlig trenger.
Gjest brutal_mann Skrevet 16. mai 2010 #10 Skrevet 16. mai 2010 Ja er det egentlig det? Kan jo være at noen mennesker av type går enormt opp i alt de begjærer enten det er mennesker eller hobbyer. På den annen side, som jeg leste, "holding pets are always a substitute". Om man ikke får dekket det man trenger i relasjonen går man inn i andre ting istedet, kanskje mer som en fattigslig flukt eller ubevisst feilslått behovsdekning som gir en viss god følelse likevel langt unna det man egentlig trenger. Jepp. Og det er derfor KG og dets like har en fremtid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå