Mamaloco Skrevet 14. mai 2010 #1 Skrevet 14. mai 2010 Jeg har til tider smerter i brystet under amming. Det er ilende, brennende og stikkende smerter det er snakk om, og kun i høyre bryst. Skal forklare litt nærmere hvordan det utarter seg: Litt stikkende smerter når han legges til, så er det ingen smerter under mesteparten av måltidet. Mot slutten kan det komme brennende og ilende smerter på forskjellige steder i brystet, i tillegg til i brystvorten. Gutten min henger ikke i puppen og han har riktig sugeteknikk, tror jeg, for på venstre bryst er alt fint. Men de 2-3 første ukene var jeg riktignok veldig sår fordi han hadde feil sugeteknikk og ikke riktig tak til å begynne med. Helsesøster sa på 6 ukers kontrollen at teknikken så riktig ut nå. Jeg ammer som regel bare på ett bryst pr måltid og han spiser hver 2-3 time på dagen, 1-2 ganger på natta. Noen som kan hjelpe meg og si hva dette kan være? Det er jo ganske vondt når det er som verst og det ser ikke ut til å gi seg heller.. Tusen takk på forhånd
ViljaH Skrevet 14. mai 2010 #2 Skrevet 14. mai 2010 Sjekk ammehjelpen.no Mener det kanskje var symptomene på sopp?
Bernardette Skrevet 15. mai 2010 #3 Skrevet 15. mai 2010 Jeg har til tider smerter i brystet under amming. Det er ilende, brennende og stikkende smerter det er snakk om, og kun i høyre bryst. Skal forklare litt nærmere hvordan det utarter seg: Litt stikkende smerter når han legges til, så er det ingen smerter under mesteparten av måltidet. Mot slutten kan det komme brennende og ilende smerter på forskjellige steder i brystet, i tillegg til i brystvorten. Gutten min henger ikke i puppen og han har riktig sugeteknikk, tror jeg, for på venstre bryst er alt fint. Men de 2-3 første ukene var jeg riktignok veldig sår fordi han hadde feil sugeteknikk og ikke riktig tak til å begynne med. Helsesøster sa på 6 ukers kontrollen at teknikken så riktig ut nå. Jeg ammer som regel bare på ett bryst pr måltid og han spiser hver 2-3 time på dagen, 1-2 ganger på natta. Noen som kan hjelpe meg og si hva dette kan være? Det er jo ganske vondt når det er som verst og det ser ikke ut til å gi seg heller.. Tusen takk på forhånd Kan det hende du har fått brystbetennelse? Det er helt vanlig at det gjør veldig vondt å amme (de smertene du beskriver) de første 2-3 ukene men det går som regel over. Lykke til videre!
Shade Skrevet 15. mai 2010 #4 Skrevet 15. mai 2010 Stikkende ilende smerte høres veldig ut som beskrivelsen av sopp, nå er det jo langhelg men jeg ville tatt en tlf til helsesøster på tirsdag igjen. Det finnes ting man kan smøre på, canesten f.eks men den må man tørke av før man skal amme så det blir litt knotete og hvis du har det er det godt mulig at småen trenger en behandling. Men den som både mor og barn kan bruke trenger man resept på (husker ikke hva den heter)
Mamaloco Skrevet 15. mai 2010 Forfatter #5 Skrevet 15. mai 2010 Takk for gode svar Da ringer jeg helsesøster på tirsdag.
Serenity88 Skrevet 15. mai 2010 #6 Skrevet 15. mai 2010 Kan være utdrivelsen som gjør vondt også, siden det er i begynnelsen (når gutten tar tak) og mot slutten (når melken snart er drukket opp og han må slite litt mer). Er det sopp burde du sjekke munnen hans, er det hvitt belegg? På brystet ditt, er knoppen rosa og ganske "shiny"? Har han hvitt belegg så bruker du q-tips dyppet i farris og tørker bort før hver måltid, lufttørk brystene dine så mye som mulig påsmørt canesten! Ble kvitt soppen vi hadde på den måten og slapp lege Det er nok ikke brystbetennelse, uttarter seg mer som feber/influensaliknende symptomer, og du må ofte gå på pencillin. Er det sopp blir det også verre jo lengre det går, og smitter nok også over på andre brystet. Hos meg føltes soppen ut som å dra piggtråd ut av brystene under ammingen. Husk å koke alt av smokker og gi ny smokk etter hver måltid! Bytt også brystinnlegg hvis du bruker det etter hvert måltid!
¤Linda¤ Skrevet 15. mai 2010 #7 Skrevet 15. mai 2010 (endret) Uff,dette høres veldig ut som trøske(sopp)...Jeg hadde det før påske. For meg kjentes det ut som ståltråd ble dratt gjennom brystvorten da hun drakk,ikke like vondt hver gang da. Vi fikk resept med legen på Mycostatin mikstur.Da ga jeg lilleskatt det med en liten plastsprøyte 4 ganger daglig,og smurte inn brystvorten med det like ofte.Passet på å bytte innlegg ofte og la brystvorten tørke GODT før jeg "pakket" vekk sakene Kuren skal følges i 2 uker,selv om symptomene er borte. Jeg har også hørt at mamma kan smøre seg med canesten. En kan riste ut kullsyren i Farris og smøre tungen og innsiden av kinnene til babyen med det... LITT usikker på hele canestengreia er for lillegullet.Noen sier at en må vaske canestenen godt bort før den skal die,men helsesøster sa at det ikke var så farlig.. Snakk med helsesøster ja,hun vet det nok! Det kan bli veldig vondt,men ikke gi opp--- det går over! PS: Jeg hadde ikke noen synlige tegn på brystvorten,men legen sa at lillemor hadde trøske i munnen(hvitt belegg) Jeg klarte ikke å se forskjell på melkebelegg og trøske.. Endret 15. mai 2010 av ¤Linda¤
Mamaloco Skrevet 18. mai 2010 Forfatter #8 Skrevet 18. mai 2010 Uff,dette høres veldig ut som trøske(sopp)...Jeg hadde det før påske. For meg kjentes det ut som ståltråd ble dratt gjennom brystvorten da hun drakk,ikke like vondt hver gang da. Vi fikk resept med legen på Mycostatin mikstur.Da ga jeg lilleskatt det med en liten plastsprøyte 4 ganger daglig,og smurte inn brystvorten med det like ofte.Passet på å bytte innlegg ofte og la brystvorten tørke GODT før jeg "pakket" vekk sakene Kuren skal følges i 2 uker,selv om symptomene er borte. Jeg har også hørt at mamma kan smøre seg med canesten. En kan riste ut kullsyren i Farris og smøre tungen og innsiden av kinnene til babyen med det... LITT usikker på hele canestengreia er for lillegullet.Noen sier at en må vaske canestenen godt bort før den skal die,men helsesøster sa at det ikke var så farlig.. Snakk med helsesøster ja,hun vet det nok! Det kan bli veldig vondt,men ikke gi opp--- det går over! PS: Jeg hadde ikke noen synlige tegn på brystvorten,men legen sa at lillemor hadde trøske i munnen(hvitt belegg) Jeg klarte ikke å se forskjell på melkebelegg og trøske.. Tusen takk for godt svar, tror ikke det er noen tvil om hva det er lenger nei.. Skal ta en telefon til helsesøster straks Nå har det så smått begynt på venstre bryst også Jeg har heller ingen synlige tegn på brystvorten og junior har (såvidt jeg kan se) bare hvitt belegg på tunga, ingen andre steder. Men det trenger sikkert ikke å ha noen betydning. Jeg har hatt mye trøbbel med ammingen, hvertfall til å begynne med, og har vært veldig mye sår. Så jeg gleder meg stort til å få orden på dette, slik at jeg får ammet smertefritt Vil tro det blir litt mer kos over det hele da
¤Linda¤ Skrevet 18. mai 2010 #9 Skrevet 18. mai 2010 Lillmor hadde kun belegg på tunga hun også Men da får du hjelp,det er bra! Tips: bytt ammeinnlegg,smukk og vask hendene ofte
Mamaloco Skrevet 18. mai 2010 Forfatter #10 Skrevet 18. mai 2010 Nå har jeg snakket med helsesøster og vi skal komme til henne i morgen. Men på henne hørtes det ikke ut som at det kunne være trøske/sopp, men brystbetennelse..?? Har jo ingen symptomer som kan tyde på at det er det. Jeg har ikke feber, ikke influensalignende symptomer, ikke hovne bryster og ingen klumper i brystene.. Så nå er jeg forvirra her.. :s Jeg holder en knapp på at det er trøske/sopp, for det er jo dette det høres ut som. Men vi finner nok ut av det i morgen tenker jeg
Mamaloco Skrevet 18. mai 2010 Forfatter #11 Skrevet 18. mai 2010 Lillmor hadde kun belegg på tunga hun også Men da får du hjelp,det er bra! Tips: bytt ammeinnlegg,smukk og vask hendene ofte Takk for tips
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå